Kansainvälisen ajokortin tilaaminen helpottui

7.7.2020, klo 07.59

Monissa maissa tarpeellinen kansainvälinen ajokortti on nyt mahdollista tilata mobiilisovelluksen kautta. Tilausprosessi on sovelluksen ansiosta kuluttajalle helpompi ja nopeampi.

Kansainvälinen ajokortti on virallinen, maailman valtakielille tehty käännös kansallisesta ajokortista. Kortin sisällön ja ulkonäön määrittelevät kansainväliset tieliikennesopimukset. Kansainvälisten ajokorttien kirjoittamisoikeus on Suomessa Autoliitolla, joka tarkistaa hakijan ajo-oikeuden Traficomilta ennen kortin kirjoittamista. Tähän saakka kortti on voitu hakea täyttämällä hakemuslomake ja toimittamalla passikuva sekä ajokortin valokopio Autoliittoon joko postitse tai käymällä paikan päällä.

Autoliitto on kehittänyt nyt kansainvälisen ajokortin hakemiseen perinteisten tapojen lisäksi mobiilisovelluksen, joka nopeuttaa ja yksinkertaistaa tilausprosessia. Veloitukseton sovellus on nyt ladattavissa sekä Googlen Play -kaupasta että Applen AppStoresta.

Kansainvälisen ajokortin tilaaminen sovelluksen kautta on hyvin yksinkertaista. Kortin tilaaja opastetaan askel askeleelta prosessin läpi. Tilaaja näkee helposti muun muassa, kumpi kansainvälinen ajokortti – vuoden 1968 vai 1949-tieliikennesopimuksen mukainen – kohdemaassa käy vai käykö kumpikaan.

Sovelluksessa voi ottaa myös korttiin kelpaavan valokuvan tai liittää jo valmiiksi digitaalisessa muodossa olevan kuvan mukaan. Kasvokuvaa varten näytöllä on kehys helpottamassa vaatimukset täyttävän valokuvan ottamista. Lopuksi asiakas voi valita, haluaako kortin toimitettuna kotiin postitse vai noutaako sen itse Autoliitosta. Myös kortin maksu onnistuu suoraan sovelluksesta verkkopankin kautta.

Kortteja tarvitaan jatkossakin

Kansainvälisiä ajokortteja on kirjoitettu reilusti yli 10 000 kappaletta vuodessa ja suunta on ollut ylöspäin. Kasvu johtuu siitä, että suomalaiset matkustavat aiempaa enemmän ja yhä kaukaisempiin ja eksoottisempiin maihin, joissa halutaan myös ajaa autoa tai vaikka skootteria. Koronapandemia luonnollisesti katkaisi korttien kysynnän väliaikaisesti, mutta matkailun elpyessä myös korttien kysyntä kasvaa.

Kaikille suomalaisille ei Autoliitto voi kuitenkaan korttia kirjoittaa, vaikka ajo-oikeus olisikin voimassa.

”Esimerkiksi toisessa EU- tai ETA-maassa asuva suomalainen, jolla on suomalainen ajokortti, ei voi saada kansainvälistä ajokorttia kauttamme, vaan se pitää hakea vakituisen asuinmaan korttia myöntävältä taholta”, Autoliiton matkailupäällikkö Susanna Suokonautio-Hynninen kertoo.

”Jos vakituinen asuinpaikka on puolestaan esimerkiksi Thaimaassa tai Yhdysvalloissa, me voimme kirjoittaa kansainvälisen ajokortin. Toki jossakin vaiheessa pysyvästi ulkomailla asuville tulee eteen kansallisen ajokortin hakeminen asuinmaassaan.”

Lataa kansainvälinen ajokortti -sovellus

Android