Uuden että käytetyn ajoneuvon ostaminen on helppoa Yhdysvalloissa

Saksalainen autojärjestö ADAC  sanoo, että uusi auto on paras ostaa DMV:n (Department of Motor Vehicles, vastaa Suomessa Liikenteen turvallisuusvirastoa) laillistamasta myyntiliikkeestä (DMV Licensed Dealer). DMV:n laillistama myyntiliike on virallisesti rekisteröity liike, jolloin ostaja voi riita- tai vahinkotapauksessa ottaa yhteyttä myyjän yläpuolella olevaan viranomaiseen.

Yhdysvalloissa on lukuisia sivustoja, joilta voi seurata markkinatilannetta ja joilla on myös sekä uusien että käytettyjen autojen myynti-ilmoituksia. Kannattaa vertailla hintoja. Julkaisuissa näkyvät hinnat ovat aina nettohintoja, autovalmistajan myyntiedustajalleen antamat etuhinnat (holdbacks) ja alennukset (rebates) vaihtelevat 3 ja 10 prosentin välillä. Internetissä on useita sivustoja, joilla tarjotaan autoja. Esimerkiksi seuraavat: eBayMotors, CarGurus.com, Craigslist.org, Carvana.com, Autotrader.com, RelayCars.com, Cars.com, AutoTempest.com, Vroom tai CarMax.

Auton voi maksaa pankkisiirrolla tai varmennetulla pankkišekillä. Huom. Yli 10.000 dollarin käteissummaa ei yleensä hyväksytä.

Autoa ostettaessa asiakkaan tulee saada kunnollinen kauppakirja (Bill of Sale) tai ostolasku (Bill of Sale) sekä auton omistustodistus (certificate of title tai certificate of ownership). Omistustodistuksen myöntämiseen kuluu oman aikansa. Asiakirja on pakollinen kaikissa USA:n osavaltioissa. AAA kertoo, että jos auto on ostettu OEM-merkkiliikkeestä, kuluu jopa 60 vuorokautta ennen kuin uusi omistustodistus on käsitelty ja postitettu auton ostajalle. Jos sen sijaan ostaa auton yksityishenkilöltä, jolla on jo ”title”, eli omistustodistus hallussaan, prosessi on nopeampi. Ostajan oikeusturvan kannalta on paras vahvistuttaa kauppakirja notaarilla (a notarized bill of sale), jos ostaa auton yksityishenkilöltä.

Motor Vehicles Department -virastolle on maksettava suuruudeltaan osavaltioittain kahdesta 13,5 prosenttiin vaihteleva myyntivero (Sales Tax). Myyntiveroa ei yleensä tarvitse maksaa, jos auto viedään heti oston jälkeen pysyvästi pois Yhdysvalloista. Jos taas autolla haluaa ensin ajaa Yhdysvalloissa ja vasta sitten viedä sen pysyvästi ulkomaille, on myyntivero maksettava, mutta jälkikäteen voi yrittää saada myyntiveron palautuksen auton myyneeltä kauppiaalta. Myyntiverosta ei kuitenkaan ole mitään koko Yhdysvaltoja kattavia yleisiä sääntöjä!

Auton rekisteröinti ja auton paperit

1. Registration Card eli rekisterikortti

Jos aikoo ennen maastavientiä matkailla ostamallaan autolla Yhdysvalloissa, on auto rekisteröitävä Yhdysvaltoihin. Rekisteröinnistä vastaava viranomainen on Department of Motor Vehicles (nimitys voi hieman vaihdella osavaltioittain).

Rekisteröintiä varten tarvitaan ”Title”, eli omistustodistus ja USA:sta hankittu liikennevakuutus. Henkilöauton rekisteröinti maksaa osavaltioittain vaihdellen 10 – 70 dollaria. Jos autokauppias ei auta rekisteröinnissä, on varauduttava melkoisiin vaikeuksiin. Liikennevakuutuksen hankinta on ehkä suurin kompastuskivi.

Rekisterikortti (Registration Card) vastaa Suomen rekisteröintitodistuksen I osaa. Kortti on todiste voimassa olevasta rekisteröinnistä ja se on aina pidettävä mukana 2. ajon aikana. Kortti toimii myös todisteena siitä, että autosta on maksettu kaikki asiaankuuluvat verot ja että autolla on liikennevakuutus.

2. Title / Certificate of Origin eli omistus- tai alkuperätodistus

Jokaisella ajoneuvolla, joka joskus on ollut rekisteröitynä USA:han, on omistustodistus (Certificate of Title, josta käytetään lyhyttä nimikettä ”Title”). Omistustodistus vastaa Suomen rekisteröintitodistuksen II osaa. Todistuksesta ei ilmene edellisten omistajien lukumäärä. Joskus autoja tarjotaan superhalvalla ilman omistustodistusta, mutta näihin tarjouksiin ei pidä tarttua.

Titlessä, eli omistustodistuksessa, on seuraavia merkintöjä:

  • Ajoneuvon rungon numero, eli valmistusnumero
  • Ajoneuvon rekisteritunnus
  • Kenttään ”Registered owner” on merkitty ajoneuvon senhetkinen omistaja
  • ”Lienholder”-nimisestä kentästä selviää, onko ajoneuvo esimerkiksi pantattu. Jos kentässä on pankin tai rahoituslaitoksen nimi, ei ajoneuvon haltija yksinään ole ajoneuvon omistaja. Tässä tapauksessa pitäisi olla kirjallinen selvitys omistusehdon vapautumisesta (Release). Omistajuuden vapauttaa tähän kenttään merkitty päivämäärä, josta alkaen ajoneuvon haltija on ajoneuvon omistaja.
  • Todistuksen kääntöpuolella on tilaa, johon merkitään omistajanvaihdos

Jos kyseessä on uusi auto, jota ei ole vielä kertaakaan rekisteröity, autolla ei ole omistustodistusta, vaan autovalmistajan myöntämä valmistajantodistus (Manufacturer´s Statement (Certificate) of Origin). Valmistajantodistus vastaa omistustodistusta.

Ilman alkuperäistä omistus- tai alkuperätodistusta autoa on mahdoton myydä eteenpäin tai saada auto lastatuksi laivaan Eurooppaan kuljetusta varten.

 

3. Plates / Tags eli rekisterikilvet

Joissain osavaltioissa auton rekisterikilvet säilyvät koko auton elinkaaren ajan autossa, vaikka omistaja vaihtuu. Toisissa osavaltioissa puolestaan auton edellinen omistaja pitää kilvet itsellään. Tällöin on hankittava uudet kilvet, jotta voisi ajaa auton laivasatamaan. Autokauppiaalta voi pyytää apua, jos tarvitsee ”One Day Permit”, eli eräänlaiset siirtokilvet.

 

4. Third party liability insurance eli liikennevakuutus

Liikennevakuutus, eli vakuutus kolmannen osapuolen vahinkojen varalle, on pakollinen USA:ssa.  Jokaisessa osavaltiossa on omat vakuutuslakinsa. Vakuutukseen on merkittävä kaikki henkilöt, jotka aikovat ajaa kyseisellä ajoneuvolla. Vakuutuksen hinta vaihtelee valitun korvaussumman sekä nuorimman kuljettajan iän ja sukupuolen mukaan. Koska USA:n vakuutusten korvaussummat ovat kovin alhaisia, on parasta ottaa lisävakuutus (additional liability), jottei mahdollisen onnettomuuden sattuessa saisi itse kohtuuttomia korvausvaatimuksia.

 

Vakuutuksen hankkiminen ostetulle autolle ei ole helppoa ulkomaalaiselle. Alle 25-vuotiaille tai yli 65-vuotiaille vakuutuksen saaminen voi olla mahdotonta.

Asian helpottamiseksi kannattaa etukäteen tulostaa oma ajokorttiote Liikenne- ja viestintävirasto Traficomista. Tulosteen voi saada myös englanniksi. Todistuksesta ilmenee, onko henkilöllä ollut liikennerangaistuksia.

Tämän lisäksi kannattaa pyytää ennen matkaa omalta suomalaiselta vakuutusyhtiöltä englanninkielinen todistus liikenne- ja kaskovakuutuksen vahingottomista vuosista (No Claims Certificate).

Viime aikoina yhdysvaltalaiset vakuutusyhtiöt ovat alkaneet vaatia amerikkalaista ajokorttia, jotta vakuutuksen saisi. Lisäksi vakuutuksen saamiseksi vaaditaan usein osoitetta Yhdysvalloissa.

AAA ei myy autovakuutuksia ulkomaalaisille. AAA kehottaa ottamaan yhteyttä vakuutusyhtiöön, joka mahdollisesti myy vakuutuksia myös ulkomaalaisille. Valuepenguin.com-sivuston mukaan seuraavat vakuutusyhtiöt myyvät liikennevakuutuksia ulkomaalaisille: Dairyland, Infinity, Kemper, Hallmark, Gainsco ja Assurance. Sivuilla huomautetaan kuitenkin, että ulkomaalaisilta matkailijoilta peritään suuremmat vakuutusmaksut kuin paikallisilta autoilijoilta.
Lähde: Car Insurance for International Visitors & Foreign Drivers.

Yksityisten henkilöiden ylläpitämä verkkosivusto Finder.com neuvoo vakuutusasiassa ottamaan lyhytaikaisen vakuutuksen (temporary insurance) tai tavanomaisen vakuutuksen, johon sisältyy mahdollisuus perua vakuutus (cancel coverage) milloin tahansa ilman lisämaksuja. Finder.com luettelee myös vakuutusyhtiöitä, joilta voi pyytää verkossa hintatarjouksia.
 

Auton kuljetus Eurooppaan

Kaikilla suurilla eurooppalaisilla huolintaliikkeillä on edustajat Yhdysvaltojen suurissa satamissa, joihin ajoneuvon voi toimittaa suoraan. Saksaan laivat saapuvat Bremerhaveniin tai Hampuriin. Yhdysvaltojen itärannikon tärkeimmistä laivasatamista kuljetus Saksaan kestää noin 10 päivää, länsirannikolta noin 20 päivää.

Rahdattavan ajoneuvon pitää olla laivasatamassa tai huolitsijalla yleensä vähintään kolme päivää ennen laivan lähtöä. Yhdysvaltojen tullille on toimitettava ennen laivaan rahtausta alkuperäisestä title-omistuskirjasta (jos kyse käytetystä ajoneuvosta) tai autovalmistajan myöntämä alkuperätodistuksesta (jos kyse uudesta ajoneuvosta) kahdet kopiot dokumenttien etu- ja kääntöpuolelta. Ehdottomasti pitää vielä ottaa kopiot dokumenteista myös itselleen.

Rahtia varten on syytä ottaa kuljetusvakuutus, jossa on kaikenvaravakuutus ”All-risk cover”. Tämän vakuutuksen voi yleensä hankkia huolitsijan kautta.

Euroopassa ajoneuvon voi noutaa itse laivasatamasta ja ajaa kotiin, jos ajoneuvossa on vielä voimassa oleva amerikkalainen rekisteröinti ja rekisterikilvet. Liikennevakuutus on kuitenkin ostettava ensimmäisestä vihreän kortin järjestelmään kuuluvasta maasta, esim. Saksasta, koska amerikkalaiset liikennevakuutukset eivät ole voimassa Euroopassa.

Auton jälleenmyynti Yhdysvalloissa

Jos autoa ei tuodakaan Suomeen vaan se halutaan myydä pois automatkan jälkeen, kannattaa ehkä tehdä etukäteen osto-myyntisopimus.

Ajoneuvon myyminen takaisin matkan jälkeen – varsinkin kannattavalla hinnalla – voi olla hankalaa, sillä USA:n ja Kanadan markkinoilla on paljon myymättömiä autoja. Helpointa on yrittää myydä ajoneuvo takaisin siinä osavaltiossa, josta sen on ostanutkin, sillä eri osavaltioissa saattaa olla erilaiset turvallisuus- ja päästömääräykset, mikä voi vaikeuttaa myyntiä. Mikäli ajoneuvo myydään eri osavaltiossa kuin mistä se on ostettu, rekisteröidään se uudestaan siinä osavaltiossa, jossa se aiotaan myydä. Näistä muodollisuuksista joutuu maksamaan ja myös ajallisesti kannattaa asiaan varautua, ellei halua tyytyä ensimmäiseen tarjoukseen. Ajoneuvon takaisinmyynnille pitäisi varata useita päiviä tai jopa viikkoja aikaa.

Helpompi tapa on käyttää valmiiden palveluiden tarjoajia ja hoitaa asia jo ennen lähtöä Yhdysvaltoihin. Esimerkiksi Trans Atlantic Auto & RV Center –yritys tarjoaa autojen osto- ja myyntipalvelua.  Toinen vastaava palveluntarjoaja Buy a car in America.

Yhdysvaltojen autojärjestö AAA sekä saksalainen autojärjestö ADAC ovat koonneet ohjeita auton ostosta USA:sta. Tietoa osoitteessa AAA:n verkkosivuilla

Lisää tietoa ajoneuvoista ja liikenteestä  löytyy yhdysvaltalaisviranomaisten verkkosivuilta tai sivuilta National Highway Traffic Safety Administration.

Pääasialliset lähteet: AAA/USA ja ADAC