Espanja
Automatkailijan Espanja
Päivitetty 29.8.2023
Espanja muodostaa suuren osan Iberian niemimaasta. Maahan kuuluvat myös Baleaarien saaret Välimerellä, Kanarian saaret Atlantin valtamerellä sekä pienet erillisalueet Marokossa (Ceuta ja Melilla). Pohjoisessa Ranskan rajalla on Pyreneiden vuoristo. Pyreneiden korkein kohta on Aneto (3 404 m). Maan keskiosien tasanko ”meseta” muuttuu vuoristoksi Madridin pohjoispuolella (Sierra Guadarrama) sekä Madridin länsipuolella (Sierra de Gredos). Etelässä Grenadassa sijaitseva vuoristo Sierra Nevada on Välimeren rannikon suuntainen. Sierra Nevadassa on manner-Espanjan korkein huippu, Mulhacén (3 482 m). Teide Teneriffalla on Espanjan korkein vuori (3 718 m). Vuoristoalueilta saavat alkunsa maan isoimmat joet, kuten Tagus, Ebro, Duero, Guadiana ja Guadalquivir.
Yleistietoa Espanjasta |
|
---|---|
Pinta-ala | 504 645km² |
Asukasluku | 46,7 milj. |
Väestöntiheys | 92 as./km² |
Valtakieli | espanja (muita kieliä katalaani, calicia, baski, oksitaani) |
Hallitusmuoto | parlamentaarinen kuningaskunta |
Pääkaupunki | Madrid 3,2 milj. as. |
Muita kaupunkeja | Barcelona 1,6 milj. as. Valencia 814 000 as. Sevilla 703 000 as. |
Apua ongelmatilanteissa
Hätänumerot
Yleinen hätänumero: 112
Poliisi: 092
Guardia Civil: 062
Ambulanssi: 061 (112)
Palokunta: 080
Guardia Civil on puolisotilaallinen santarmiorganisaatio, jonka toimialueeseen kuuluu mm. rajavyöhykkeiden ja moottoriteiden valvonta.
Tiepalvelu
+ 34 900 242 242 Reial Automobil Club de Catalunya (RACC) (apu maksullista). Käytettävissä myös RACC Assistance -mobiilisovellus.
+ 34 900 112 222 Real Automóvil Club de España (RACE) (apu maksullista).
Autoliiton Plus-, ePlus-, Premium- ja ePremium-jäsenet soittavat Suomeen Autoliiton palvelukeskukseen. Palvelunumero löytyy jäsenkortin kääntöpuolelta ja Autoliitto-sovelluksesta.
Päivitetty 4/2024.
Tärkeät yhteystiedot
- Yleinen hätänumero 112
- Poliisi 092
- Guardia Civil 062
- Ambulanssi 061 (112)
- Palokunta 080
Moottorin matkavinkit Espanjaan
Autoliiton jäsenlehti Moottori reissaa ja esittelee mielenkiintoisimmat matkakohteet niin kotimaassa kuin maailmalla.
AM-mopokortti Espanjassa
Mopoluokka AM on EU:n ajokorttidirektiivin (2006/126/EY) mukainen kaikissa EU-valtioissa yhteneväinen ajo-oikeusluokka. AM ajo-oikeusluokka oikeuttaa periaatteessa ajamaan kaikissa muissa EU-valtioissa, siis myös Espanjassa.
Onko Espanjassa ajettava ”mopo” tai skootteri todellakin mopo?
Monissa maissa vuokraamot vuokraavat nimikkeellä mopo sellaisia kaksipyöräisiä, jotka ovatkin itse asiassa isoja skoottereita, siis moottoripyöriä. Monet valmistajat tekevät samanlaisesta skootterirungosta mopoversion ja moottoripyöräversion.
Skoottereiden rakenteellinen jako:
*Moposkootteri on mopo, jonka moottorin sylinteritilavuus on enintään 50 cm3 (tai max. 4 kW, jos kyseessä on sähkömoottori). Mopon suurin rakenteellinen nopeus on enintään 45 km/t.
*Isompimoottoriset skootterit luokitellaan moottoripyöriksi, jos moottorin tilavuus on yli 50 kuutiosenttimetriä tai rakenteellinen nopeus yli 45 km/h. (Niiden kuljettajan on noudatettava moottoripyörien liikennesääntöjä ja ajokorttivaatimuksia.)
Espanjalaisten skootteri- ja moottoripyörävuokraamojen verkkosivuja tutkiessa useimmiten vaaditaan AM-kortin haltijalta vähintään 16 vuoden ikää, joissain vuokraamoissa 18 tai 20 vuoden ikää ja vähintään vuoden ajokokemusta. Mutta maasta löytyy vuokraamoja, jotka eivät näyttäisi olevan kovin tarkkoja ajokorttivaatimuksista. On kuitenkin syytä muistaa, että poliisikontrollissa tai onnettomuustilanteessa on kyse ajokortitta ajamisesta, jos vaadittua ajo-oikeusluokkaa ei löydy ajokortista tai ikä ei riitä ajoon.
Espanjassa on myös käytössä elektroninen maksusysteemi
Espanjan moottoritieverkostoa operoivat useat eri organisaatiot, ja tietyt osuudet ovat maksullisia.
Espanjassa on käytössä muun muassa elektroninen maksusysteemi (Via T tai Telepeaje), jota varten on ostettava lähetin, joka mahdollistaa tietullien läpi ajamisen pysähtymättä.
Lähettimen alle 3500 kg painoiselle ajoneuvolle voi hankkia esimerkiksi ranskalaiselta Bip&Go-yritykseltä (kuuluu LiberT:lle) ja lähetin on käytettävissä myös Ranskassa, Portugalissa ja Italiassa. Bip&go ei lähetä maksulähettimiä Suomeen, lähettimen voi hankkia vain Ranskasta paikan päältä. Muita ranskalaisia maksulähettimien tarjoajia: Ulys ja Fulli.
Myös ADAC:n Mautbox-lähetintä voi käyttää. Tolltickets.com (saksalainen lähettimien tarjoaja, taustalla itävaltalaisyhtiö Kapsch) lähettää maksulähettimiä kaikkiin EU-maihin. Myös italialaisen Telepass-yhtiön maksulähetin kelpaa Espanjassa.
Maksulähettimien tarjoajilla on erilaiset toimitusmaksut ja -ehdot, samoin erilaiset kuukausi- tai vuosimaksut. Matkailuautoille löytyy vertailuja eri lähettimien hinnoitteluista, mutta ei henkilöautoille.
-
Pieniä henkilövahinkoja ei tarvitse ilmoittaa viranomaisille tai pelastuspalvelulle. Ennen autosta ulos astumista pitää pukea heijastinliivi.
-
Liikenneonnettomuuden osapuolten tulee antaa henkilötietonsa, jos niitä kysytään. Vahinkoilmoitus (mieluiten kansainvälinen) pitää täyttää ja molempien osapuolien tulee allekirjoittaa se. Jos liikenneonnettomuuden toinen osapuoli kieltäytyy antamasta henkilötietojaan, pitää paikalle kutsua viranomainen, joko Policia Municipal tai Guardia Civil.
Jos tilanne sallii, on hyvä ottaa valokuvia tapahtumapaikalta ja ajoneuvoista.
-
Juomarahapakkoa ei ole eikä maassa ole tippausperinnettä. Ravintoloiden ruokalistassa voi olla merkintä palvelurahasta (servicio incluido). Jos mainintaa ei ole (servicio no incluido), ja palvelu on ollut hyvää, voi jättää juomarahaa (5–10 %). Yleensä vaihtorahakolikot jätetään pöydälle. Takseille annetaan ylimääräistä vain, jos kuljettaja auttaa matkatavaroiden kanssa tai palvelee muuten erityisellä tavalla. Hotelleissa juomarahaa voi antaa euron tai pari huonepalvelulle sekä jättää hieman palvelurahaa huonesiistijöille.
-
Tieverkon pituus ja teiden viitoitus
Yleisiä teitä: 683 175 km
Moottori- ja pikateitä: 17 109 kmMaan tiestöllä on kaksi ylläpitäjää: joko liikenneministeriö (Ministerio de Transportes, Movilidad y Agenda Urbana) tai paikalliset tieviranomaiset.
Kaikilla teillä on numero, jonka edessä on tunnuksena tien tyypistä kirjain:
AP = Autopistas de peaje, eli maksulliset moottoritiet (tienumeroissa sininen tausta)
E = Eurooppa-tiet (tienumeroissa vihreä tausta)
M = moottoritie tai moottoriliikennetie (tienumeroissa sininen tausta)
N = Nacional, kansalliset tiet (tienumeroissa punainen tausta)
CL = ykkösluokan alueelliset tiet (tienumeroissa oranssi tausta)
A = toisen luokan alueelliset tiet (tienumerossa vihreä tausta)
CA = kolmannen luokan alueelliset tiet (tienumeroissa keltainen tausta)Paikallisten tieviranomaisten ylläpitämillä ilmaisilla moottoriteillä, moottoriliikenneteillä ja pienemmillä teillä tienumerointi vaihtelee alueen mukaan.
Teiden kunto
Kaikki kansallistiet ja muut matkailullisesti tärkeät tiet ovat hyvässä kunnossa. Maailman talousfoorumin vuoden 2023 raportin mukaan Espanjan tiet ovat kunnoltaan 10. parhaimmat koko maailmassa (vertailussa mukana 144 valtiota).
Asturian ja Cantabrian alueella voidaan jotkut solatiet sulkea liikenteeltä talvella lumentulon vuoksi. Samoin Pyreneillä tunneli Bielsasta Ranskaan, Aragnouetiin.