Norja

Autolla Norjaan

Upeat vuonot ja jylhät vuoret houkuttelevat vuosittain monia suomalaisia matkustamaan autolla Norjaan. Moottoripyörällä Norjaan matkustaminen on myös suosittua – mutkittelevilla vuoristoteillä kurvaileminen unohtumaton kokemus. Ennen matkaanlähtöä kannattaa tutustua Norjan tietulleihin, rajanylityspaikkoihin, liikennesääntöihin jne.

Autoliitto on automatkailun asiantuntija Suomessa, ja tarjoamme tällä sivulla ajantasaista ja luotettavaa tietoa Norjaan autolla tai moottoripyörällä suuntaaville.

Samat tiedot löytyvät myös mainiosta Autoillen Euroopassa -kirjasta, joka on kätevä ottaa mukaan matkaan ja on aina käden ulottuvilla.

Maantiedettä

Norjalla on yhteistä rajaa Ruotsin kanssa 1 619 km, Suomen kanssa 727 km ja Venäjän kanssa 196 km. Maan merkittävin tuntomerkki ovat vuonot, jotka ovat syntyneet jääkausien vaikutuksesta. Pisin vuono on Sognefjorden (204 km). Sognefjorden on toiseksi syvin ja kaikkein pisin vuono koko maailmassa. Hornindalsvatnet on Euroopan syvin järvi. Sää on maantieteellisestä sijainnista huolimatta suhteellisen leuto Golfvirran ansiosta. Länsirannikko on paikoin hyvin jyrkkää, kallioseinämät voivat kohota jopa 2 400 metriä meren pinnasta. Maan korkein huippu on Opplandissa sijaitseva Galdhøpiggen (2 469 m). Pohjoismaiden 10 korkeinta vuorta ovat kaikki Norjassa.

Yleistietoa Norjasta

Pinta-ala 323 787 km² (sis. Huippuvuoret ja Jan Mayen)
Asukasluku 5,4 milj.
Väestöntiheys 15,8 as./km²
Valtakieli norja (alueellisesti virallinen kieli saami ja suojeltava kieli kveeni)
Hallitusmuoto kuningaskunta
Pääkaupunki Oslo 634 300 as.
Muita kaupunkeja Bergen 271 900 (ympäristöineen) Stavanger/Sandnes 130 700 Trondheim 182 000

Apua ongelmatilanteissa

Hätänumerot

Älypuhelimeen voi ladata Hjelp 113-mobiilisovelluksen ilmaiseksi. Sovellus käyttää puhelimen dataverkkoyhteyttä ja GPS paikantaa puhelimen. Puhelimessa tulee olla dataverkkoyhteys ja myös sijaintiasetukset päällä. Sovellusta käytettäessä se näyttää paikannuskoordinaatit ja painamalla 110 (palokunta), 113 (ambulanssi) tai 112 (poliisi) soittaa puhelin hätäkeskukseen. Sijainnin voi kertoa hätäkeskukselle lukemalla koordinaatit ruudulta. Lisätietoa Hjälp 113-appen.

Tiepalvelu

Puhelin: +47 23 21 31 00 /NAF 24 t/vrk, (maassa on myös muita avustusorganisaatioita). Apu on maksullista.

Plus-/ePlus- tai Premium-/ePremium-jäsen

Lataa puhelimeen Autoliitto-sovellus. Lähetä avustuspyyntö sovelluksesta tai soita palvelunumeroomme.

Numeron löydät sovelluksesta, jäsenkortin kääntöpuolelta tai ePlus- ja ePremium-jäsenen mobiilijäsenkortista.

Päivitetty 3/2024.

Tärkeät yhteystiedot

• Poliisi 112
  • Ambulanssi 113
  • Palokunta 110

Moottorin matkavinkit Norjaan

Autoliiton jäsenlehti Moottori reissaa ja esittelee mielenkiintoisimmat matkakohteet niin kotimaassa kuin maailmalla.

Moottori.fi

Vältä sakot ulkomailla

Autoillen Euroopassa -kirjasta löydät automatkailijalle tärkeät tiedot 26 Euroopan maan säännöistä ja määräyksistä yksissä kansissa. Autoliiton jäsenenä saat oppaan hintaan 25 € (muille 30 €).

Osta kirja
Autoillen Euroopassa -kirjan etukansi.
  • Jos liikenneonnettomuudesta aiheutuu henkilövahinkoja, on tehtävä ilmoitus poliisille sekä pelastuslaitokselle. Myös onnettomuudet, joissa villieläin loukkaantuu tai kuolee, on ilmoitettava poliisille. Mikäli on osallisena onnettomuuteen, josta on aiheutunut joko aineellisia tai henkilövahinkoja, ei saa nauttia alkoholia kuuden seuraavan tunnin aikana, koska poliisi voi pyytää onnettomuuden osapuolia verikokeeseen.

• Onnettomuuden osapuolten täytyy vaihtaa nimi- ja osoitetietoja sekä antaa tiedot vakuutusyhtiöistään. Jos kaikki osapuolet suostuvat, voidaan täyttää kansainvälinen vahinkoilmoituslomake, mutta sen täyttäminen ei ole pakollista.

• Palvelumaksut ja verot sisältyvät aina ravintola- ja baarilaskuihin. Halutessaan asiakkaat voivat antaa tasokkaassa ravintolassa 5–10 %, jos palvelu on ollut erittäin hyvää.

Takseissa summa pyöristetään lähimpään tasarahaan.

• Tieverkon pituus ja teiden viitoitus

Yleisiä teitä: 97 746 km
    Yksityisiä teitä: 98 317 km
    Moottoriteitä: 624 km

Teiden tunnuksina käytetään seuraavia kirjaimia:

E = Eurooppa-tiet (maasta toiseen johtavat tiet)

RV = Riksvei (kansalliset valtatiet), tunnus RV ei näy opasteissa, niissä on vain tien numero

FV = Fylkesvei (alueelliset paikallistiet, ”läänien” tiet), tunnus FV ei näy opasteissa, niissä on vain tien numero

Norjassa on yli 1 200 maantietunnelia. Pisin tunneli on Laerdalstunnel, joka on 24,5 km pitkä ja joka sijaitsee E16-tiellä Laerdalin ja Aurlandin välillä. Kyseisen tunnelin läpiajo ei maksa mitään.

Teiden kunto

Yleiset tiet ovat valtaosin hyvässä kunnossa, vaikka osa tiestöstä on kapeaa erityisesti vuoristoisilla alueilla. Päällystämättömillä teillä on keväällä kelirikkovaurioita.

Teiden jyrkkyys ei yleensä ylitä 10 %:aa. E68-tiellä on 20 %:n kaltevuus Gudvangenista Stalheimiin. Jyrkimmällä kohdalla on tunneli helpottamassa liikennöintiä.

Osa teistä ja tunneleista saattaa olla suljettuina sääolosuhteiden vuoksi. Talvisin Norjassa järjestetään ns. kuljetussaattueita (kolonnekjøring) sellaisilla tieosuuksilla, jotka huonon kelin vuoksi ovat muuten suljettuja. Tieosuudet voi tarkistaa Norjan tielaitoksen sivuilta.  Kuljetussaattueista tiedotetaan etukäteen radiossa. Kuljetussaattueissa ajoneuvot kokoontuvat johonkin tiettyyn paikkaan (esim. pysäköintialue, tunneli), josta lähdetään ajamaan lumiauran perässä hankalan tieosuuden läpi. Mukaan lähtevissä ajoneuvoissa tulee olla riittävä varustus (mm. talvirenkaat, pukeutuminen) ja ajoneuvosta poistuminen on ehdottomasti kielletty koko saattueen ajan. Voimakkaan lumentulon aikaan autoilijan tulee täyttää tankki ennen tunturialueiden ylitystä ja varata lämpimiä vaatteita ja evästä mukaan.

• Maahantuloasiapaperit

Passi tai henkilötodistus

Suomen kansalainen ei tarvitse. Tarvittaessa henkilöllisyys on todistettava. Esimerkiksi silloin, kun maan viranomaiset arvioivat turvallisuustilanteen kriittiseksi, käytössä ovat rajatarkastukset, ja tällöin tarvitaan matkustusasiakirjaa eli henkilötodistusta tai passia, mutta pohjoismaisen passivapaussopimuksen nojalla Suomen kansalaisilta ei vaadita virallisia matkustusasiakirjoja.

• Huippuvuoret kuuluvat kansainväliseen alueeseen ja sinne matkustettaessa edellytetään matkustusasiakirjaa. Huippuvuoret eivät kuulu pohjoismaiseen passivapausalueeseen. Pohjoismaiden ja Schengenin sopimukseen kuuluvien maiden kansalaisilta riittää henkilötodistus. Lisätietoa.

Ulkomaalaiset saavat olla maassa 3 kuukautta tekemättä ilmoitusta viranomaisille. Hotellit ja muut viralliset majapaikat ovat velvoitettuja rekisteröimään matkailijat. Jos muuttaa Norjaan, pitää muuttoilmoitus tehdä 8 päivän kuluessa muuttopäivästä.

Vihreä kortti

Ei tarvita.

Ajokortti

Suomalainen ajokortti riittää. Mopedin kuljettajilta ei vaadita ajokorttia paitsi, jos maahantulijan omassa maassa mopedikortti on pakollinen. Tällöin mopedikortti pitää olla mukana Norjassakin ajettaessa.

Eurooppalainen sairaanhoitokortti

Tarpeellinen.

Rekisteröintitodistus

Paperinen rekisteröintitodistuksen osa I on oltava mukana.

FIN-tunnus

Kansallisuustunnus tarvitaan, jos autossa ei ole virallisia EU-kilpiä.

Valtakirja

Jos ylittää Suomen rajan autolla, jonka rekisteröintitodistuksessa ei ole omaa nimeä auton omistajana tai haltijana, on otettava kansainvälinen valtakirja. Osamaksulla ostetun auton voi viedä maasta vain rahoitusyhtiön luvalla. Tällöin valtakirjan voi antaa vain auton omistaja. Ajoneuvon omistaja voi valtuuttaa toisen henkilön käyttämään ajoneuvoaan niin pitkäksi aikaa kuin haluaa. Jos ajoneuvon omistaja vaihtuu, valtakirja raukeaa automaattisesti. Valtakirjalomakkeita saa muun muassa Autoliitosta (käännökset kuudella kielellä) tai vakuutusyhtiöistä.

Automatkailijan varusteet ja laitteet

Ensiapulaukku

Ei pakollinen.

Palosammutin

Ei pakollinen henkilöautoille, pakollinen matkailuautoille ja -vaunuille.

Heijastinliivi

Ei pakollinen ulkomailla rekisteröidyille ajoneuvoille. Autonvuokraajan on syytä tarkastaa, että norjalaisessa vuokra-autossa on heijastinliivi. Liiviä on käytettävä taajaman ulkopuolella, kun ajoneuvosta astutaan ulos onnettomuuden tai konerikon vuoksi. Koskee myös moottoripyöriä.

Moottoripyöräilijän suojakypärä

Moottoripyörän ja mopedin kuljettajan sekä matkustajan tulee käyttää suojakypärää.

Turvavyöt

Käyttöpakko edessä ja takana. Jos henkilöllä on vapautus turvavyön käytöstä, siitä pitää olla mukana lääkärintodistus.

Varoituskolmio ja hätävilkut

Varoituskolmio on pakollinen varuste (ei koske moottoripyöriä). Kolmiota on käytettävä, jos seisahtuneesta ajoneuvosta aiheutuu vaaraa muulle liikenteelle. Jos ajoneuvon näkee hyvin, voi kolmion asemasta käyttää hätävilkkuja.

Lasten turvaistuimet

Alle 135 cm:n pituisten lasten tulee matkustaa koolleen sopivassa lastenistuimessa. Alle 4-vuotiaille suositellaan takaistuimelle selkä menosuuntaan asennettua turvaistuinta. 135–150 cm:n pituiset lapset saavat matkustaa käyttäen auton turvavyötä ja korokeistuinta. Lastenistuimien pitää täyttää EU-normin ECE 44/03 tai myöhemmän vaatimukset.

Nopeusvalvontakamerat

Tutkanpaljastimien käyttö on kielletty, laiminlyönnistä seuraa sakkoja ja mahdollisesti laitteen takavarikointi. Sen sijaan GPS-navigaattoreissa ja älypuhelimissa olevat kameravalvonnasta ja vaaran paikoista varoittavat sovellukset ovat sallittuja.

Kojelautakamerat

ADAC:n mukaan kojelautakameraa voi käyttää ongelmitta, mutta videoiden pitää olla vain omaan henkilökohtaiseen käyttöön tarkoitettuja eikä kamera saa häiritä kuljettajan keskittymistä tai näkemistä.

Tietosuojalain mukaan verkossa julkaistavissa videoissa ei saa näkyä yksityisyyden suojaa rikkovia yksityiskohtia kuten kuvattujen kasvoja tai ajoneuvojen rekisteritunnuksia.

Lähde: bilduden.no.

• Kaikilla pääteillä on rajanylityspaikkoja. Rajanylityspaikat ovat avoinna ympäri vuorokauden. Norjan ja Venäjän välinen raja on myös auki matkailijoita varten, mutta Venäjälle tarvitaan Venäjän viisumi.

Euroopan turvallisuustilanteen ja uhkien vuoksi tilapäiset rajatarkastukset voidaan ottaa käyttöön. Rajatarkastusten voimassaolon voi tarkastaa EU:n sivuilta.

Koska Norja ja Suomi kuuluvat molemmat Schengen-alueeseen, rajan saa ylittää mistä tahansa, ellei mukana ole tullattavaa tavaraa. Tullattavan tavaran kanssa on kuljettava tullitoimipaikan kautta.

Rajanylityspaikat Suomeen

Rajanylituspaikka SuomessaRajanylityspaikka NorjassaSijainti
    KilpisjärviHelligskogenSuomen luoteiskulmassa, lähellä Norjan, Ruotsin ja Suomen yhtymäkohtaa
    KivilompoloKautokeinoAltaan vievällä tiellä
    KarigasniemiKarasjok4-tiellä Hammerfestiin
    Utsjoki /OchejohkaMieraslompolo
    NuorgamPolmakUtsjoki -Tana -tiellä

Myös Näätämössä on rajanylityspaikka (avoinna ma–pe 9.00–20.00, la 11.00–20.00 ja su 13.00–21.00 Suomen aikaa).

Rajanylityspaikat Ruotsiin

Kaikilla Ruotsiin johtavilla pääteillä on rajanylityspaikkoja.

Ruotsin ja Norjan välillä on kymmeniä rajan ylittäviä teitä, mutta varsinaisia tullin tai rajatarkastuksen pisteitä on vähän. Norja on pystyttänyt lähinnä salakuljetuksen hillitsemiseksi tällaisille rajanylityspaikoille valvontakameroita, joissa on automaattinen rekisterikilven tunnistus (ANPR = automatic number plate recognition). Tällöin Norjan tullin mobiilit yksiköt voivat valvoa miehittämättömiä rajanylityspaikkoja.

Rajanylityspaikka Venäjälle

Storskog E105-tiellä (Kirkniemen itäpuolella) on avoinna matkailuliikenteelle joka päivä 8.00–15.00. Huom. Venäjälle tarvitaan Venäjän viisumi.

Lisätietoa.

• Tarvittavat asiapaperit

Ulkomailla rekisteröidyn ajoneuvon saa henkilö, jonka pysyvä asuinpaikka on muualla kuin Norjassa, tuoda tilapäisesti Norjaan ilman tullimuodollisuuksia enintään 12 kuukauden ajaksi. Aika lasketaan siitä, milloin ajoneuvon maahantuoja tulee maahan, ei siitä, milloin ajoneuvo tulee maahan.

Toisen omistaman ajoneuvon maahantuonti ja käyttö

Jos ajoneuvon tuo maahan tilapäisesti joku muu kuin ajoneuvon omistaja, on suositeltavaa, että maahantuojalla on kirjallinen valtakirja omistajalta.

Tilapäisesti maahantuotua ulkomaista ajoneuvoa ei saa ajaa kukaan Norjassa pysyvänä asukkaana oleva henkilö paitsi silloin, kun omistaja itse istuu mukana kyydissä. Mikäli omistaja ei ole mukana ajoneuvossa, Norjan tulli voi takavarikoida ajoneuvon ja vaatia kuljettajaa maksamaan tuontiverot.

• Taustatietoa

Norjassa uudet sillat, tunnelit ja yleiset tiet rahoitetaan lähes aina tietullimaksuin (bompenger). Maksuja peritään niin kauan, kunnes investointi on tullut rahoitetuksi. Tietulleja peritään myös joissain kylissä tai kaupungeissa.

Sähköautojen alennusta tiemaksuista on vähennetty. Nyt näille autoille myönnetään yleensä 50 %:a, mutta vähintään 30 %:a alennusta tietulleista.

Moottoripyöriltä ei peritä tiemaksuja.

ADAC:lla on verkossa kartta, josta näkyvät maksulliset tieosuudet.

Myös Statens vegvesenillä (tiehallinnolla) on kartta tietullipisteistä (Bomstasjoner):
    Vihreätä palloa klikkaamalla saa näkyviin tiemaksuaseman nimen ja paljon muita tietoja, esim. maksumenetelmät ja hinnat.

Tietullien maksupisteet (bomstasjoner)

Eri teiden tietullien maksupisteitä on tällä hetkellä yhteensä yli 300. Tiemaksupisteet on viitoitettu Autopass-kylteillä. Uusissa opasteissa on merkintä autopass.no sen vuoksi, että autoilija voi tarkastaa Autopass-verkkosivuilta kyseisen alueen maksupisteet ja maksujen hinnat.

Sininen opaste, jossa on vain kirjaimet ”Kr” tarkoittaa, että edessäpäin on tulossa maksullinen tieosuus. Kr-merkintä voi olla muun liikennemerkin, kuten suunnistustaulun tai tienviitan sisällä.

Kaikki maksupisteet ovat täysin automatisoituja. Maksuja ei voi maksaa käteisellä eikä korteilla. Automatisoidut tietulliasemat, joiden läpi pitää ajaa pysähtymättä, on merkitty mustavalkoisella kameraa kuvaavalla opasteella.

Ajoneuvojen luokittelu maksuja varten

• Luokka 1 = ajoneuvon suurin sallittu kokonaismassa enintään 3 500 kg. Lisäksi M1-luokkaan kuuluvat matkailuautot, vaikka niiden kokonaismassa on yli 3,5 tonnia, kun matkailuautolla on AutoPass-sopimus ja lähetin autossa.
    • Luokka 2 = ajoneuvot yli 3 500 kiloa (lisäksi matkailuautot yli 3,5 tonnia, jos niillä ei ole AutoPass-sopimusta ja lähetintä). Jos ajoneuvo on rekisteröity yrityksen nimiin tai ajoneuvoa käytetään elinkeinon harjoittamiseksi, on ajoneuvossa oltava lähetin ja AutoPass-sopimus.

Maksuluokkien sisällä hintoja voidaan porrastaa päästöjen perusteella:

Luokassa 1 maksut porrastetaan seuraavien tekijöiden perusteella: 1) nollapäästöinen auto, 2) ladattava hybridi, 3) dieselauto ja 4) muu käyttövoima (bensiini, kaasu, etanoli tms.) ja

Luokassa 2 porrastus perustuu seuraaviin tekijöihin: 1) nollapäästöinen auto, 2) ladattava hybridi, 3) Euro 6 ja 4) huonomman kuin Euro 6 -päästöluokan auto.

1.1.2022 jälkeen on Oslossa, Bergenissä ja Kristiansandissa luokalle 2 omat päästöluokituksensa.

Kaikkien ulkomaalaisten autoilijoiden – joko AutoPASS-sopimuksen haltijoiden tai ilman sopimusta olevien – kannattaa rekisteröityä etukäteen, jotta tiemaksut perittäisiin oikean päästöluokan mukaan. Rekisteröitäessä järjestelmään tallennetaan ajoneuvon Euro-päästöluokka sekä käyttövoima. Ilman rekisteröintiä maksut peritään kalleimman hinnan mukaisesti.

Maksumenetelmät

Alla olevat tiedot perustuvat seuraaviin lähteisiin: Autopass ja ADAC.

Ajoneuvot alle 3500 kg

Tiemaksuvaihtoehtoja on kolme.

Vaihtoehto 1 (AutoPass-käyttäjäsopimus):

Tee käyttäjäsopimus eli rekisteröidy norjalaisen tiemaksujen palveluntarjoajan kanssa ja hanki tiemaksulähetin (”tägi”), englanniksi tag, norjaksi brikke.
    Tähän vaihtoehtoon sovelletaan seuraavaa:

• Saat tietullilähettimen, joka on kiinnitettävä auton tuulilasin sisäpuolelle.
    • Sopimus on sidottu auton rekisteritunnukseen.
    • Vain yksi tiemaksu per tunti peritään sellaisilla tieosuuksilla, joilla yhden tunnin sääntö on voimassa.
    • Tietullimaksuissa on kuukautta kohti maksukatto niillä tieosuuksilla, joilla tällaista järjestelmää käytetään.
    • Saat alennukset tiemaksuista (koskee kevyitä ajoneuvoja enintään 3.500 kg)
    • Sinulta veloitetaan antamiesi täsmätietojen perusteella määräytynyt tiemaksu, joka perustuu ajoneuvosi ympäristötietoihin (esim. diesel, bensiini, päästötön jne.)
    • Sinulla on erilaisia maksuvaihtoehtoja riippuen siitä minkä tiemaksujen palveluntarjoajan kanssa olet tehnyt palvelusopimuksen. Tyypillisiä maksuvaihtoehtoja ovat lasku ja luottokortti.

Jos valitset tämän vaihtoehdon, sinun tulee valita jokin seuraavilla sivuilla luetelluista tiemaksujen palveluntarjoajista. Tiemaksupalvelun tarjoaja rekisteröi myös autosi ympäristötiedot, kun teet käyttösopimuksen.

Huomaa:

Norjan rajanylityspaikoilla ei ole mahdollista saada tietullilähetintä henkilöautolle. Tiemaksulähettimiä on saatavilla rajalta vain yli 3500 kg painaville ajoneuvoille. Siksi maksulähetin pitää hankkia ennen kuin ajat Norjaan.

Vaihtoehto 2:

Rekisteröidy ja hanki käyttäjätili Epass24:llä ilman maksulähetintä.
    Tähän vaihtoehtoon sovelletaan seuraavaa:

• Saat tiemaksun jokaiselta tiemaksuasemalta (tunnin sääntöä ei ole).
    • Et saa alennuksia tiemaksuista.
    • Kuukausittaista maksurajaa ei ole (kuukausimaksuille ei ole maksukattoa).
    • Et saa alennettuja tietulleja, jotka muutoin annetaan päästöttömille ajoneuvoille.
    • Voit halutessasi vastaanottaa laskut sähköisesti, jotta näet ne missä tahansa, vaikka olet poissa kotiosoitteestasi.
    • Saat laskut nopeammin kuin jos valitset vaihtoehdon 3.
    • Sinulta veloitetaan täsmällisesti laskettu tiemaksu, joka perustuu fossiilisia polttoaineita käyttävän ajoneuvosi ympäristötietoihin – edellyttäen, että olet rekisteröinyt autosi ympäristötiedot erikseen.
    • Sinulla on mahdollisuus maksaa laskulla tai luottokortilla.

Jos valitset tämän vaihtoehdon, sinun on rekisteröidyttävä osoitteessa.

Vaihtoehto 3:

Ajat Norjassa tekemättä mitään. Tähän vaihtoehtoon sovelletaan seuraavaa:

• Saat tiemaksun jokaiselta tiemaksuasemalta (tunnin sääntö ei ole voimassa).
    • Et saa alennuksia tiemaksuista.
    • Kuukausittaista maksurajaa ei ole (kuukausimaksuille ei ole maksukattoa).
    • Et saa alennettuja tietulleja, jotka muutoin koskevat päästöttömiä ajoneuvoja.
    • Sinulta veloitetaan automaattisesti ajoneuvoluokkasi korkein tiemaksu.
      Päästöjen mukaan lasketun tiemaksun veloitusta varten voit kuitenkin rekisteröidä auton ympäristötiedot osoitteessa ilman käyttäjätiliä.
    • Ajoneuvon omistaja saa Epass24:ltä (Park Trade Europe -yhtiöltä) laskut, jotka voi maksaa tilisiirrolla tai maksukortilla. Valvontakameroiden kuvien käsittely voi kestää 20–85 vrk.

Tämä vaihtoehto on käytössä silloin, kun et ryhdy mihinkään toimenpiteisiin etukäteen.

Käyttösopimuksen irtisanominen

Muista irtisanoa käyttösopimus tiemaksujen palveluntarjoajan kanssa ja irrottaa lähetin autosta, jos myyt auton. Olet vastuussa tietullien maksamisesta riippumatta siitä, kuka ajoneuvoa käyttää niin kauan kuin sopimus on voimassa.

Samoin, jos olet rekisteröitynyt Epass24:ään, muista irtisanoa käyttösopimus, jos myyt ajoneuvon.

Miksi ruotsalainen EPASS24 kerää Norjan tiemaksuja?

AutoPass.no-sivuilla on yleisissä kysymyksissä seuraavia EPass24:ää koskevia kysymyksiä.

Miksi Park Trade Europe (operaattorin Epass24 kautta) kerää maksuja maksullisilta teiltä Norjassa?

Tietullien perinnän tehostamiseksi tietullien perijät järjestivät tarjouskilpailun maksujen perimisen ulkoistamiseksi sellaisten ulkomaisten ajoneuvojen käyttäjiltä, joilla ei ole käyttösopimusta tai tiemaksulähetintä. Tarjouskilpailun tuloksena solmittiin sopimus Park Trade Europen kanssa, joka on erikoistunut rajat ylittäviin maksuihin ja perintään. Park Trade Europe operoi tätä tarkoitusta varten Epass24-palvelua.

Miksi rekisteröidä Epass24-tili omalle ulkomaiselle autolleni?

Epass24-tilin rekisteröinti lyhentää normaalisti aikaa, joka kuluu laskun vastaanottamiseen Norjassa ajetun matkan jälkeen. Lisäksi sinulla on täysi hallinta siitä, mihin osoitteeseen laskut lähetetään, ja pääset käsiksi laskuihisi, voit tarkastaa eräpäivät, katsella valvontakameroiden ottamia kuvia, voit tehdä sopimuksen laskujen lähetyksestä sähköpostiisi ja voit maksaa laskut ajoissa jo matkalla ollessasi. Voit milloin tahansa tehdä sopimusmuutoksia tai peruuttaa rekisteröinnin.
    Huomaa, että yli 3500 kg painavien ajoneuvojen kohdalla sinun on pakko rekisteröityä tiemaksujen palveluntarjoajan kanssa ja tehdä käyttösopimus sekä kiinnittää tietullilähetin tuulilasin sisäpuolelle. Epass24-sopimuksia ei voi käyttää raskaille ajoneuvoille. Katso lisätietoja AutoPASS.

ADAC suosittelee vaihtoehtoa 1, eli AutoPass-sopimusta ja lähetintä, jos matkan kesto Norjassa on yli 2 kuukautta. Tällöin saa noin 20 % alennuksen tiemaksuista.

AutoPass-sopimusten tarjoajat (EETS-direktiivin mukaiset palveluntarjoajat):

• Flyt, Norja: AutoPASS-sopimus. Lähettimen pantti 200 NOK
    • ØresundPay/ØresundBizz, Tanska
    • SkyttelPASS, Norja: AutoPASS-Vertrag. Lähettimen pantti 200 NOK
    • Huom.: Tanskalaista BroBizz-lähetintä ei voi enää 15.4.2023 jälkeen käyttää Norjan tiemaksujen maksamiseen!
    • Tolltickets, Saksa: Mautbox, lähettimen vuokra 35 EUR vuodessa, plus 7 % palvelumaksua tiemaksujen summasta, kun kyse pitkäaikaisvuokrauksesta
    • Fremtind Service, Norja: AutoPASS-sopimus. Lähettimen pantti 200 NOK

LÄHDE: ADAC / Maut in Norwegen.

Epass24-yhteydenotot

Jos tarvitset apua, ota yhteyttä.

Infoa on tarjolla monella eurooppalaisella kielellä.

Lisätietoa ja yleisiä kysymyksiä.

Valitukset ja oikaisupyynnöt Epass24-laskuista

Reklamaatio laskuista tulee tehdä vakiovalituslomakkeella Epass24.com/appeal, jotta henkilökunta pystyy tapauksen mahdollisimman tehokkaasti.

Kysymykset ja yhteydenotot Ruotsiin Epass24:lle, puhelin +46 8 663 54 00. (ma–to 9.00–17.00, pe 9.00–16.00). Suomessa palvelupuhelin on +358 94 24 19 159.  Valitukset laskuista sähköpostitse osoitteeseen fi@epass24.com. Lisätietoa.

Maksutositteet kannattaa säilyttää ainakin vuoden ajan. Jos tulee jälkimaksuvaatimuksia, pitää ottaa yhteys EPASS24:ään.

Ajoneuvot yli 3500 kg

Raskaille kaupallisessa käytössä oleville ajoneuvoille, eli yli 3 500 kiloa painaville kaupallisen liikenteen ajoneuvoille AutoPASS-sopimus ja -lähetin (brikke) ovat pakollisia.

Lisätietoa ja ohjeet lähettimien hankkimista varten.

Yli 3 500 kiloa painaville matkailuautoille ovat myös kalliimman maksuluokan (luokan 2) mukaiset maksut, mikäli autolle ei ole tehty AutoPass-sopimusta ja hankittu maksulähetintä.

Rangaistukset maksujen laiminlyönnistä

Jos maksua ei hoida annetussa ajassa, tulee korotettu lasku tiemaksusta. Norjan tieyhtiöt ovat antaneet maksujen perinnän Tukholmassa rekisteröidyn Park Trade Europe AB (Epass 24) -yhtiön tehtäväksi. Lisätietoa suomeksi.

Yli 3,5 tonnin painoisessa kaupallisessa käytössä olevassa autossa pitää olla AutoPass-lähetin. Jos sitä ole auton tuulilasissa, on sakon suuruus ensimmäisellä kerralla 8 000 NOK ja jos teko toistuu, on rangaistus 16 000 NOK. Lähde.

Norjassa automatkalla olleet ovat saaneet matkansa jälkeen jälkimaksuja ja sakkoja Norjan tietulleista. Jos automatkailija tietää laiminlyöneensä tullimaksun, on suositeltavaa maksaa lasku lisäkulujen välttämiseksi. Mikäli matkailija kokee maksun tai sakon aiheettomaksi, tulisi ensi sijassa ottaa yhteys velkojaan, kiistää maksu sekä toimittaa kiistämistä tukevat todisteet. Laskuissa on ohjeet ja määräajat oikaisupyynnön tekemistä varten. On suositeltavaa ottaa kopio kaikista maksutositteista ja säilyttää niitä vähintään yksi vuosi matkan jälkeen.

EasyGo – Norjan AutoPASS ja Tanskan BroBizz

Skandinaavisten maksujärjestelmien yhtenäistämiseksi perustettu konsortio on nimeltään EasyGo. EETS-direktiivin sekä eri maiden tietullijärjestelmien uusien teknisten vaatimusten vuoksi EasyGo-sopimuksessa mukana olevien palveluntarjoajien, kuten BroBizz-organisaation, maksulähettimet eivät aina ole käytettävissä toisissa maissa. Täten BroBizz-lähettimellä ei 13.4.2023 jälkeen voi enää maksaa Norjan tiemaksuja.

Vuokra-autot

Jos vuokraa auton Norjasta, on syytä kysyä vuokraamolta, onko autossa AutoPASS-lähetin (”brikke”). Jos ei ole, kannattaa vuokraajan rekisteröityä Epass 24:n verkkosivuilla (ks. ohjeet edellä kohdassa maksumenetelmät), jolloin tiemaksuista tulee jälkikäteen lasku suoraan auton vuokraajalle. Muussa tapauksessa lasku menee vuokraamolle ja auton vuokrannut saa matkan jälkeen vuokraamolta korotettuja jälkilaskuja, sillä vuokraamot lisäävät tiemaksujen hintoihin omia palvelu- ja toimistomaksujaan.

Tiemaksut yksityisteillä

Norjassa voidaan maksuja periä myös pienillä paikallisilla yksityisteillä tielain (Lov om vegar) 56. §:n perusteella. Tällöin tiellä on puomi ja lähellä on metallinen laatikko, jossa on lomakkeita. Lomakkeeseen tulee kirjoittaa nimi, ajoneuvon rekisteritunnus sekä päivämäärä ja lomakkeen kopiokappale pitää laittaa näkyviin kojelaudan päälle. Lomakkeen kopiokappale toimii siis tiemaksun kuittina. Jos lomakkeita ei ole, pitää itse kirjoittaa kuitti maksusta. Yhä useammin nämäkin maksut hoituvat nykyään sähköisesti.

• Joissakin tunneleissa peritään maksuja.

AutoPASS-maksujärjestelmää voi käyttää myös tunneleissa. Esimerkiksi tiellä RV 13, hinnat verkossa.

Lisäksi maassa on lossi-/autolauttayhteyksiä, joilla peritään maksuja.

Luettelo vuonna 2023 maksuttomiksi tulleista lauttayhteyksistä.

Norjankielisellä Wikipedia-sivustolla on erittäin tarkkaa tietoa maksullisista teistä, tunneleista ja silloista.

• Oslossa voivat paikallisviranomaiset antaa ajokiellon dieselkäyttöisille kuorma-autoille ja/tai henkilöautoille, mikäli kaupungin ilmanlaatu saavuttaa tietyt saastearvot. Ajokiellosta tiedotetaan päivää aikaisemmin kunnan verkkosivuilla ja sosiaalisessa mediassa sekä pääteiden liikennemerkeissä, radiossa ja televisiossa. Puhelimeen voi myös ladata ”Bil i Oslo” -sovelluksen, jolloin saa ajokiellosta suoran ilmoituksen puhelimeen. Mikäli ei noudata ajokieltoa, voi saada 1 500 NOK sakon. Ajokielto ei koske vammaisten ajamia tai vammaisia kuljettavia ajoneuvoja.

Ympäristövyöhykkeet on yhdistetty tietulleihin/ruuhkamaksuihin Oslossa, Bergenissä, Haugesundissa, Kristiansandissa, Stavangerissa ja Trondheimissa. Yhdistetyt maksut tarkoittavat sitä, ettei ympäristövyöhykkeille peritä erillisiä maksuja vaan päästömaksut on integroitu tietulleihin, joiden suuruus vaihtelee ajankohdan ja ajoneuvon päästöjen mukaan. Lisätietoa.

• Vaarallisten aineiden kuljetus on kielletty ruuhka-aikaan ma–pe klo 7.00–9.00 ja 14.00–18.00 seuraavissa tunneleissa:

tie 658: Ellingsøytunnelen

tie 658: Valderøytunnelen

tie 658: Akslatunnelen

tie 108: Hvalertunnelen (kielto kellon ympäri)

Lähde: UNECE.

Norjassa ei ole yleistä raskaan liikenteen ajokieltoa sunnuntaisin tai pyhäpäivisin.

• Tunnetusti vaaralliset tieosuudet on viitoitettu, mutta matkailijan kannattaa myös seurata säätiedotuksia ja viranomaisten ohjeistusta.

Osa teistä ja tunneleista saattaa olla suljettuina sääolosuhteiden vuoksi. Talvisin Norjassa järjestetään ns. kuljetussaattueita (kolonnekjøring) sellaisilla tieosuuksilla, jotka huonon kelin vuoksi ovat muuten suljettuja. Tieosuudet voi tarkistaa Norjan tielaitoksen sivuilta. Kuljetussaattueista tiedotetaan etukäteen radiossa. Kuljetussaattueissa ajoneuvot kokoontuvat johonkin tiettyyn paikkaan (esim. pysäköintialue, tunneli), josta lähdetään ajamaan lumiauran perässä hankalan tieosuuden läpi. Mukaan lähtevissä ajoneuvoissa tulee olla riittävä varustus (mm. talvirenkaat, pukeutuminen) ja ajoneuvosta poistuminen on ehdottomasti kielletty koko saattueen ajan. Voimakkaan lumentulon aikaan autoilijan tulee täyttää tankki ennen tunturialueiden ylitystä ja varata lämpimiä vaatteita ja evästä mukaan.

• Ruuhkautuvat tiet

Osloon suuntautuva E18-tie on vilkkaimmin liikennöity tie Norjassa. E6 on myös vilkas tie.

Vilkkaimmin liikennöidyt tiet:

E6 Oslo – Lillehammar

E18 Oslo – Kristiansand

E39 Stavangerin suuntaan

Rv9 Haukelifjellin suuntaan (Hardangervidda)

Vilkas rajanylityspaikka: E6 Oslo – Göteborg, Svinesund

Lähde: Travel Information Europe.

TomTomin ruuhkaindeksisivuilla on kartta, josta voi katsoa vallitsevan ruuhkatilanteen Oslossa.  Sivuilta voi tarkistaa myös muun muassa mihin kellonaikaan on ruuhkaisinta. Oslon ruuhkissa kuluu lähes 150 tuntia vuodessa. TomTomilla on liikenneseuranta myös Stavangerista.

TomTomin mukaan Oslo on maan ruuhkaisin kaupunki, seuraavina tulevat Bergen, Stavanger ja Trondheim.

Norjalaisilla on paljon vapaa-ajan asuntoja, joten liikennettä on paljon perjantaisin kaupungeista maalle ja sunnuntaina päinvastoin. Heinäkuun viikonlopuilla on eniten liikennettä.

Liikennetiedotus

Statens vegvesen (Norjan tieviranomainen).

Puhelin: 22 07 30 00 (kun ollaan Norjassa) tai ulkomailta +47 22 07 30 00. Jos haluaa itse ilmoittaa liikenteen palvelukeskukselle esimerkiksi tiellä olevasta esteestä, voi soittaa numeroon 175 (kun ollaan Norjassa) tai ulkomailta +47 22 175 175. Statens vegvesen.

Vegvesen tiedottaa liikennetapahtumista osoitteessa sekä maan suurimmilla radiokanavilla. Myös mobiilisovellus Vegvesen trafikk on käytettävissä.

• Myynnissä on 95-oktaanista ja 98-oktaanista lyijytöntä (blyfri) bensiiniä ja dieseliä. Normaali diesel on B7-laatua (7 % biokomponenttia), B0-diesel on täysin fossiilista dieseliä.

Dieselin talvilaadun pakkasenkestävyys on 15.9. alkaen –24 astetta ja 1.11. alkaen –32 astetta. Kesädieselin pakkasenkestävyys on –11 astetta.

Myynnissä on myös värjättyä verotonta (avgiftsfri) dieseliä, mutta sitä ei saa tankata ulkomaiseen ajoneuvoon, muuten voi saada 20 000 NOK sakot.

Bensiini, diesel, maakaasu, autokaasu, vety

Maassa on saatavilla biokaasua sekä noin 70 asemalta autokaasua (LPG).

Maakaasun tankkauspisteitä on 20 Lähde: CNG Europe.

Vetyä on huonosti saatavilla, paras tarkastaa osoitteesta hydrogen.no.

Maassa on saatavilla biokaasua sekä noin 70 asemalta autokaasua (LPG).

Huoltoasemat

Maassa on noin 1 700 huoltoasemaa. Yleisesti huoltoasemat ovat auki 7.00–21.00/23.00, mutta useimmissa kaupungeissa on myös 24 t/vrk auki olevia asemia. Kaikki huoltoasemat hyväksyvät luottokortit. Monet asemat ovat kylmäasemia, joilla voi tankata ympäri vuorokauden ja maksu hoituu luottokortilla. Joskus automaatit eivät hyväksy ulkomaisia maksukortteja. Luottokortilla maksettaessa on usein katevaraus 100–150 €, vaikka tankkauksesta peritään tankattu litramäärä. Katevaraus vapautuu useimmiten 20 minuutin kuluessa, mutta voi kestää jopa pari viikkoa.

Hinnat ovat korkeampia pohjoisessa ja vuoristoisella alueella.  Syrjäisillä seuduilla huoltoasemien väli voi olla yli 100 km, joten kannattaa tankata ajoissa.

• Norjassa on 16 776 AC-latauspistettä ja 7 848 DC-latauspistettä sähköautoille European Alternative Fuels Observatoryn mukaan.

Latauspisteet Norjan sähköautoyhdistyksen kartalla, lisäksi pikalatauksen hinnat.

ChargeFinder-sovellus (tai verkossa sivusto) auttaa löytämään sopivat latausasemat, näyttää hinnat ja ilmoittaa, onko latauspiste vapaana.

Maan eniten käytetyt lataussovellukset ja palveluntarjoajat ovat Elton (Recharge, Circle K, – Ionity, Kople ja e-on), Tesla sekä Ishavsveien (Tromssassa ja Finnmarkissa).

ADAC:n mukaan suurin palveluntarjoaja on Virta, jonka latauspisteissä voi maksaa Virta-sovelluksella, latauskortilla tai maksukortilla. Eniten käytetty maksumenetelmä on PlugSurfing latauskortti/sovellus.

Kun sähköauton on rekisteröinyt AutoPass/EPASS24-järjestelmään, saa vähintään 30 % alennuksen tiemaksuista. Katso kohta ”Maksulliset tiet”.

Scandic tarjoaa 34 hotellissa latausmahdollisuutta. Travelmyth-sivustolla on yli 200 latausmahdollisuutta tarjoavaa hotellia.

Sähköautoilun termistöä:

sähköauto = elbil
    latausasema = ladestasjon
    pikalataus = hurtiglading

• Promilleraja ­­­­

0,2 ‰.

Nopeusrajoitukset

Taajamissa: 50 km/t ellei toisin viitoiteta.

Taajaman ulkopuolella:

Ajoneuvot, joiden kokonaismassa on enintään 3,500 kg
    Moottoritiet ja jotkut moottoriliikennetiet80 km/t tai 110 km/t
    Muut maantiet, ellei liikennemerkeillä toisin osoiteta80 km/t
    Ajoneuvot, joiden kokonaismassa on yli 3,500 kg80 km/t
    Ajoneuvon ja perävaunun yhdistelmät
    1) jarrulliset80 km/t
    2) jarruttomat ja massa yli 300 kg60 km/t
    Linja-autot80 km/t
    Traktorit (perävaunun kanssa tai ilman)30 km/t
  • Oikeanpuoleinen liikenne. Liikennesäännöt ovat Wienin 1968 tieliikennesopimuksen mukaisia. Oikealta tulevaa on väistettävä, jollei toisin osoiteta. Liikenneympyrässä ajavilla on etuajo-oikeus. Raitiovaunuilla on aina etuajo-oikeus.

Kapeille teille on rakennettu sinisellä M-liikennemerkillä viitoitettuja kohtaamispaikkoja, joissa ajoneuvot mahtuvat sivuuttamaan toisensa. Kuljettajan, jonka puolella kohtaamispaikka on, pitää väistää vastaantulevaa ajoneuvoa.

Norjan tieliikennelaki verkossa.

• Ajovaloja on käytettävä aina ajon aikana. Sumuvalot eivät ole pakolliset. Jos sumuvaloja käytetään, niiden kanssa pitää käyttää joko äärivaloja, lähivaloja tai päiväajovaloja.

• Nastarenkaat on sallittu autossa 1.11. – ensimmäinen pääsiäistä seuraava sunnuntai.

Poikkeuksena Nordlandin, Tromssan ja Finnmarkin (Ruijan) läänit, joissa nastarenkaiden käyttö on sallittu 15.10.–1.5. Käytettäessä nastarenkaita ne on asennettava kaikkiin pyöriin. Erityisnopeusrajoituksia nastarenkailla ajaville ei ole.

Oslossa, Bergenissä ja Trondheimissä on käytössä nastarengasmaksu ajalla 1.11.-ensimmäinen sunnuntai/maanantai pääsiäisen jälkeen. Maksu on pakollinen myös ulkomailla rekisteröidyille ajoneuvoille. Stavanger ei peri nastarengasmaksua talvikaudella 2023–2024.

Ajoneuvot, joita ajaa vaikeasti vammainen tai joissa kuljetetaan vaikeasti vammaista, on vapautettu maksusta. Edellytyksenä on tällöin vammaisen pysäköintilupa.

Nastarengasmaksun hinnat alle 3,5 tonnin painoisille ajoneuvoille: päivän maksu 35 NOK, kuukauden 450 NOK ja koko kauden 1 400 NOK. Tarrojen hinnat yli 3,5 tonnia painaviin ajoneuvoihin ovat kaksinkertaiset. Maksun laiminlyönnistä saa 750 NOK sakon.

Tarrat ovat elektronisia tarroja, eli ajoneuvoon ei liimata mitään tuulilasiin. Yhdessä kaupungissa suoritettu maksu kelpaa myös muissa kaupungeissa. Kuukauden ja koko kauden tarran voi ostaa esimerkiksi osoitteesta. Yhden päivän tarran voi ostaa suurimpien teiden varsilla olevista automaateista. Myös älypuhelinsovelluksella voi maksaa kaikissa kaupungeissa ja jokaisella on käytössä eri sovellus:

– Oslossa ”Bil i Oslo”

– Trondheimissä ”SmartPark Parkering”

– Bergenissä ”Parkering i Bergen

Lisätietoja Oslon kaupungin sivuilta.

Talvirengaspakko

Talvirenkaat eivät ole pakolliset henkilöautoissa, mutta jos niitä käytetään, ne pitää olla asennettu kaikkiin pyöriin. Kulutuspintaa renkaissa on oltava vähintään 3 mm. Jos ajoneuvossa on kesärenkaat ja tiellä on lunta tai jäätä, täytyy käyttää lumiketjuja.

Kokonaismassaltaan yli 3,5 tonnin painoisissa ajoneuvoissa talvirenkaat ovat pakolliset 15.11.–31.3. Urasyvyyttä kulutuspinnassa pitää olla vähintään 5 mm. Renkaissa on oltava ”Alppi-merkki” eli 3PMSF-merkki. Ei koske 3,5–7,5 tonnin painoisia matkailuautoja vaan niissä riittää urasyvyys 3 mm.

Yli 3 500 kilon painoisissa ajoneuvoissa täytyy olla mukana lumiketjut talvikaudella teiden kunnosta riippumatta.

• Ajoneuvon käyttöä koskevien määräysten mukaan ajoneuvossa on oltava näkyvillä rekisterikilpi sekä auton edessä että takana. Jos rekisterikilpi ei näy, uhkaa 2 750 Norjan kruunun sakko.

Jos autossa on pyöräteline, joka peittää rekisterikilven ja/tai auton valot, on pyörätelineen päällä oltava ylimääräinen valo- ja kilpipaneeli. Määräys löytyy ajoneuvojen käyttöä koskevan asetuksen (forskrift om bruk av kjøretøy) §:n 3-4 kohdasta 7.

Ylimääräinen rekisterikilpi pitää asentaa vähintään 30 cm:n ja enintään 120 cm:n korkeudelle tien pinnasta.

Lähde: NAF.

• Joitain liikennemerkkien selityksiä suomeksi:

• forbikjøring forbudt = ohituskielto
    • gjennomkjøring forbudt = läpiajo kielletty
    • kjør sakte = aja hitaasti
    • omkjøring = kiertotie
    • svake kanter = ajoradan reuna voi pettää,

Sininen neliön muotoinen merkki, jossa on kuvattuna auto ja merkintä ”2+” tarkoittaa, että autot, joissa on vähintään 2 matkustajaa, voivat ajaa myös bussikaistalla.

Kohtaamispaikka. Iso valkoinen M-kirjain sinisellä pohjalla. Merkillä osoitetaan kapeilla teillä paikka, jossa kohtaavat ajoneuvot voivat sivuuttaa toisensa.

”Vetoketjumerkki”, eli kaksi ajokaistaa sulautuu yhteen. Merkissä valkoisella taustalla olevat punaiset viivat sulautuvat yhdeksi nuoleksi. Molemmilla kaistoilla ajavien on otettava toisensa huomioon eikä kummallekaan ole määritelty väistämisvelvollisuutta.

Lisätietoa ja merkkien kuvia internetissä Vegvesen tai liikennemerkkiasetus.

• Esimerkkejä sakkomaksuista ja muista rangaistuksista (sakot NOK):

Ylinopeudet

Nopeusrajoitus 60 km/t tai alleNopeusrajoitus 70 km/t tai enemmän
    alle 5 km/t11001100
    alle 10 km/t30003000
    alle 15 km/t5400 + 2 piste4800 + 2 piste
    alle 20 km/t7800 + 3 pistettä6700 + 3 piste
    alle 25 km/t12100 +3 pistettä9100 + 3 pistettä
    alle 30 km/toikeudenkäynti12100 + 3 pistettä

Jos nopeusrajoitus moottoritiellä on 90 km/t tai enemmän ja ylinopeutta on 36–40 km/t, on rangaistus 15 100 NOK.

Suuremmat kuin yllä mainitut nopeudenylitykset johtavat automaattisesti oikeudenkäyntiin ja ajokiellon langettamiseen.

Alkoholin vaikutuksen alaisena ajaminen

PromillemääräRangaistus
    0,2–0,4 ‰sakko* 6500 NOK
    0,41–0,5 ‰sakko 11000 NOK
    0,5–1,2 ‰sakko* ja ehdollinen tai ehdoton vapausrangaistus
    1,2 ‰ tai ylisakko* ja vapausrangaistus

*) = sakon suuruus määräytyy rikkeen tehneen tulojen mukaan. Lisäksi tulee ajokieltoa vähintään 12 kk.

Muut rikkeet

Ajaminen päin punaista9700 + 3 pistettä
    Luvaton ohittaminen9700 + 3 pistettä
    Matkapuhelimen käyttö ajon aikana9700 + 3 pistettä
    Pysäköintivirhe330–990
    Turvavöiden käytön laiminlyönti1 500
    Alle 15-vuotiaan matkustajan kuljettaminen ilman turvavyötä/-laitetta:3 250 NOK (kuljettaja saa sakon) + 2 pistettä

Politiet / Råd og veiledning, ja Forskrift om forenklet forelegg i vegtrafikksaker.

Poliisilla on oikeus määrätä sakko sekä periä maksu paikan päällä.

Norjassa on satoja kameroita valvomassa liikennettä. Kameroista varoitetaan liikennemerkillä. Jos merkissä lukee ”strekningsmåling”, se tarkoittaa välimatkamittausta. Tiellä on tällöin valvontakamerat mitattavien osuuksien alku- ja loppupäässä. Kamerat kuvaavat ajoneuvon molemmissa päissä. Jos ylinopeutta ei ole, kuvat häviävät kameroista 5 minuutin sisällä.

Lisätietoa: Statens vegvesen.

Norjassa on käytössä pistejärjestelmä. Jokaisella kuljettajalla on 8 pisteen ”pääoma”, josta vähennetään mahdolliset virhepisteet. Kun kuljettajalle kertyy 8 rangaistuspistettä, hänelle langetetaan ajokielto.

Autoliitto suosittelee ulkomailla saatujen sakkojen maksamista, jos tietää, että sakko on aiheellinen. Muussa tapauksessa sakosta kannattaa valittaa, ohjeet ja määräajat ilmenevät rangaistus-/maksuvaatimuksesta.

• Yöpyminen leirintäalueiden ulkopuolella on sallittua jokamiehen oikeuden nojalla harvemmin asutuilla ja viljelemättömillä alueilla korkeintaan 150 metrin etäisyydellä asuintalosta tai mökistä. Mikäli telttapaikka/matkailuajoneuvo on lähempänä asutusta, on kysyttävä maanomistajan lupa. Paikallisia rajoituksia voi esiintyä. No camping -viittoja on noudatettava. Roskat ja jätteet on otettava mukaan. Avotulen teko on kielletty 15.4.–15.9.

Maassa on noin 1 000 leirintäaluetta. Norjassa käytetään Camping Key Europe -leirikorttia. Myös kansainvälinen leirikortti kelpaa.

Norjan autojärjestöllä NAF:lla on 143 yhteistyöleirintäaluetta. NAF:n leirintäalueet verkossa:

NAF julkaisee vuosittain yhteistyössä NHO Reiselivin kanssa leirintäopasta, jossa on tietoa leirintäalueista norjaksi, englanniksi ja saksaksi. Oppaan voi tilata maksullisena kirjana tai ladata verkosta ilmaiseksi pdf-muodossa NAF:n sivuilta. Kirjan voi ladata verkosta myös osoitteesta. Saatavilla on myös mobiilisovellus ”camping.no”, josta löytyvät ajo-ohjeet, kuvia, yhteystiedot ja kuvaukset leirintäalueista. Sovellus on norjaksi.

Matkailuajoneuvon kemiallisen WC:n voi tyhjentää tähän tarkoitukseen erikseen viitoitetuilla paikoilla. Norjan matkaparkkeja ja matkailuautojen tankkien tyhjennyspaikkoja (tømmestasjoner).

Laadukkaita leirintäalueita, joilla on korkeatasoisia mökkejä.

Norjan maanteiden jyrkkyysaste vaihtelee, mutta ei ole yleensä yli 10:tä prosenttia. Tosin E68-tiellä Sognefjordin eteläkärjessä Gudvangenista Stalheimiin on jyrkkyyttä 20 %, mutta jyrkimmällä kohdalla voi valita vaihtoehtona olevan Stalheimin tunnelin. Rv63-tiellä (Trollstigen, Geiranger) on jyrkkyyttä enimmillään 12 %.

Maassa on osin teiden kapeuden ja mutkaisuuden vuoksi sellaisia tieosuuksia, joilla ajamista matkailuvaunun kanssa voi suositella vain kaikkein kokeneimmille kuljettajille. Teillä voi olla kohtia, joilla joutuu peruuttamaan löytääkseen sopivan sivuutuspaikan.

Talvisin ovat tietyt vuoristoalueen tiet suljettuja liikenteeltä joka vuosi ja muitakin tieosuuksia voidaan sulkea, jos olosuhteet niin vaativat.

Lisätietoa: Statens vegvesen.

Palosammutin (vähintään 2 kg) on pakollinen varuste matkailuautoille ja -vaunuille.