Ranska

Ranska

Automatkailijan Ranska

Länsi-Euroopassa sijaitsevan Ranskan emämaan lisäksi Ranskaan kuuluu alueita Pohjois-Amerikassa, Karibian merellä, Etelä-Amerikassa, eteläisellä Intian valtamerellä, Tyynellämerellä ja Antarktiksella. Ranska on pinta-alaltaan EU:n suurin maa. Ranskalla on merenrantaa 2 700 km – siihen sisältyy rannikkoa Pohjanmerellä, Englannin kanaalissa, Atlantin valtamerellä ja Välimerellä.

Maasto on vaihtelevaa. Pohjoisen ja lännen rannikoilla on tasankoja. Jylhää vuoristoa on Alpeilla kaakossa, Ranskan keskusylängöllä etelässä ja Pyreneiden vuoristossa lounaassa. Koko Euroopan korkein vuori on Mont Blanc (4 810 m).

Ranskassa on useita isoja jokia: Seine, Loire, Garonne ja Rhône. Metsät peittävät noin 28 % pinta-alasta. Maan suurin järvi on Carcans-Hourtin-Maubuisson (6 000 hehtaaria).

Ranska

Yleistietoa Ranskasta

Pinta-ala 551 500 km²
Asukasluku 65,3 milj.
Väestöntiheys 116 as./km²
Valtakieli ranska
Hallitusmuoto Tasavalta
Pääkaupunki Pariisi 2,2 milj. as. (Île-de-France noin 12 milj. as.)
Muita kaupunkeja Lyon 720 800 as. (esikaupunkeineen 1,4 milj. as.) Marseille 851 400 as. (esikaupunkeineen 1,5 milj. as.) Toulouse 440 200 as. (esikaupunkeineen 864 900 as.) Lille 226 000 as. (esikaupunkeineen 1 milj. as.)

Apua ongelmatilanteissa

Tiepalvelu

Pää- ja moottoriteiden varsilla on 2 km välein oransseja hätäpuhelimia, joista voi tarvittaessa soittaa joko poliisille tai paikalliseen tiepalveluun.

Ranskan hallitus määrää moottoriteiden avustusmaksut.

Hinnat vuonna 2023

Maanantaista perjantaihin klo 8.00–18.00 ajoneuvon korjaus paikan päällä (enintään 30 min.) 144,52 € (ajoneuvo alle 1800 kg). Muina päivinä ja muina kellonaikoina sekä juhlapyhinä 216,78 €. Alle 1 800 kilon painoisen auton hinaus hinausliikkeen päättämälle korjaamolle maksaa myös ma-pe 8.00–18.00 saman verran kuin apu paikan päällä (ks. edellä). Sen sijaan, jos ajoneuvo hinataan asiakkaan tahtomalle korjaamolle, peritään edellä mainitun taksan (auto alle 1 800 kg) lisäksi lisähintaa.

Lisätietoa: autoroutes.fr.

Autoliiton Plus-, ePlus-, Premium- ja ePremium-jäsenet soittavat Suomeen Autoliiton palvelukeskukseen. Palvelunumero löytyy jäsenkortin kääntöpuolelta ja Autoliitto-sovelluksesta.

HUOM! Autoliitto ei voi järjestää hinausta moottoriteille, vaan jäsenen on ensin tilattava apu hätänumerosta 112 tai SOS-hätäpuhelimella. Sitten kun tilanne sallii, on jäsenen soitettava AL-palvelukeskukseen. Kustannukset hyvitetään jälkikäteen.

Ranskassa on oma lainsäädäntönsä koskien konerikkoavustuksia yksityisillä moottoriteillä.

Periaatteet ovat:

1) Moottoriteillä saavat tehdä vain Ranskan hallituksen valtuuttamat avustajat ministeriön hyväksymiä tiepalvelu-/hätäkorjauksia. Yleensä rikkoutunut ajoneuvo on hinattava pois moottoritieltä liikenneturvallisuuden vuoksi.

2) Ranskalaiset tiepalveluapua antavat yritykset eivät saa omatoimisesti hälyttää hinausautoa vahinkopaikalle. Vain moottoriteitä ylläpitävät yritykset saavat hälyttää hinausauton vahinkopaikalle.

3) Tiepalvelualan yrityksillä ei ole valtuuksia pyytää moottoritieyritystä järjestämään hinaus tielle jääneen asiakkaan puolesta. Vain asiakas itse suoraan voi pyytää palvelua moottoritieviranomaisilta.

Siis jos ajoneuvo rikkoutuu Ranskan moottoriteillä, on soitettava itse apua ja soittamiseen on käytettävä moottoriteiden varsilla olevia SOS-hätäpuhelimia. Puhelimet on asennettu 2 km välein. Kun apua tarvitaan Ranskassa moottoritiellä, ja soittaa apua matkapuhelimella, pitää ensin selvittää tarkka paikka. Sitten pitää soittaa Ranskan poliisille numeroon 17 (englantia ei välttämättä puhuta). Vasta tämän jälkeen saa hinausapua moottoritielle.

Päivitetty 4/2024.

Tärkeät yhteystiedot

  • Poliisi 112 tai 17
  • Ambulanssi 112 tai 15
  • Palokunta 112 tai 18

Moottorin matkavinkit Ranskaan

Autoliiton jäsenlehti Moottori reissaa ja esittelee mielenkiintoisimmat matkakohteet niin kotimaassa kuin maailmalla. 

Moottori.fi
Ranska

Ranskan tiemaksujen maksaminen

Maksu tapahtuu maksupaikoilla (Péage) useimmiten käteisellä ja luottokorteilla. Joistakin tieosuuksista pitää maksaa maksulliselle tielle ajettaessa, useimmiten maksulliselta tieosuudelta poistuttaessa, mutta myös maksullisella tieosuudella tieyhtiön vaihtuessa toiseksi yhtiöksi.

Myös elektroninen maksujärjestelmä (Télèpéage) on käytössä, joka edellyttää maksulähetintä, esimerkiksi Ulys, Fulli und Bip & Go (alle 3500 kg ajoneuvoille). ADAC Matbox kelpaa alle 3 metriä korkeille ajoneuvoille. Télépéage-maksukaistat tunnistaa maksupaikoilla ”t”-kirjaintunnuksista.

Jos kuitenkin kysymyksessä on Free flow -tie (rekisterikilvet kuvataan valvontakameroilla), autoilijan tulee tarkkailla opasteita, joissa lukee ”Péage Flux Libre”. Järjestelmä on jo nyt käytössä tietyillä osuuksilla teillä A79 ja A4, tulevina vuosina koko Ranskassa. Tiemaksu pitää maksaa joko ennen ajoa tai ajon jälkeen, viimeistään 72 tuntia ajosta.

A79-tie, maksaminen verkossa.

A4-tie, maksaminen verkossa.

Vuonna 2024 koko Pariisi-Normandia-moottoritie (A13/A14) muuttuu free flow -tieksi. Lisätietoa aikataulusta. Lähivuosina myös esimerkiksi A13, A14, A69 tai A40 muuttuvat Free flow -teiksi.

Ranska on hiljattain ottanut käyttöön uuden liikennemerkin

Uusi liikennemerkki on neliön muotoinen, pohjaväriltään sininen ja siinä on valkoinen timanttikuvio keskellä. Merkki on useimmiten esillä digitaalisen merkkinä ajokaistojen yläpuolella. Säännön laiminlyönnistä seuraa kuljettajalle 135 euron sakko.

Uusi kyltti on jo käytössä Lyonissa, Grenoblessa ja Strasbourgissa. Vähitellen merkki otetaan käyttöön koko maassa. Liikennemerkki osoittaa sen ajokaistan, joka on varattu ainoastaan tietyille tienkäyttäjille:

  • ajoneuvot, joissa on vähintään kaksi matkustajaa (mukaan lukien moottoripyörät, joissa on matkustaja)
  • ajoneuvot, joissa on tarra (Crit d’Air) nollapäästöistä (esim. sähköautot)
  • taksit (myös ilman matkustajia)
  • bussit tai muut joukkoliikenteen ajoneuvot.

Lisää aiheesta ranskaksi ja kuva merkistä moottoritiellä.

Olympialaiset Pariisissa 26.7.–11.8.

Matkailu- ja konsulttiorganisaatio BCD Travel on analysoinut suurten urheilutapahtumien vaikutusta matkailuun ja matkailutuloihin. Organisaatio keskittyy yritysasiakkaiden matkustamiseen ja kokouksiin sekä tapahtumiin, ja sillä on pääkonttori Utrechtissä Alankomaissa sekä alueorganisaatiot Atlantassa, Lontoossa ja Singaporessa.

Oxford Economics päivitti analyysin ottaakseen huomioon uudemmat taloudelliset muuttujat. Vuoteen 2019 verrattuna (ilman pandemioista johtuvien matkahäiriöiden vaikutusta) kokonaismatkailu Ranskaan ja Pariisiin voi kasvaa 5–10 prosenttia Pariisin kisojen aikana. Odotukset korkeammista hinnoista Pariisissa ja huonommasta majoituksen saatavuudesta ovat saattaneet saada matkailijat etsimään majoitusta pääkaupungin ulkopuolelta. Monet heistä ovat todennäköisesti varanneet yöpymisen kaupungeissa, joista on hyvät liikenneyhteydet pääkaupunkiin; paikoista, joista Pariisiin pääsee junalla alle 90 minuutissa.

Lähde: bcdtravel.com

Pariisin oma info kisoista:

Liikenteeseen liittyvät muutokset eivät kestä vain kahta viikkoa, vaan jotkin olympia-alueiden lähellä olevat asemat suljetaan jo kesäkuussa, kuten Concorde ja Tuileries. Laajennetulla säteellä monet alueet kisapaikkojen ympärillä ovat suljettuja moottoriajoneuvoilta klo 02.30 ennen ensimmäisen kilpailun alkua ja klo 01.00 viimeisen kilpailun jälkeen.

Pariisin kehätielle ja noin 100 kilometrille pääkaupungin ympärillä perustetaan erityiset olympia-ajokaistat, jotta urheilijat pääsevät ajoissa paikalle ja pelastuslaitokset pääsevät läpi ongelmitta. Muille autoilijoille tämä tarkoittaa kuitenkin sitä, että heidän on oltava kärsivällisiä ja lähdettävä aikaisemmin, koska heillä on yksi ajokaista vähemmän käytettävissään.

Yhteensä lähes 500 000 katsojaa ja jokapäiväistä tienkäyttäjää joutuvat olemaan liikkeellä samaan aikaan.

Pyöräilijät pääsevät kaikille olympiakisa-alueille suojattua pyörätietä pitkin, ja kesään mennessä on käytössä 3 000 uutta Vélib-kaupunkipyörää.

Lähde: sortiraparis.com

  • Kaikkien onnettomuuteen osallisten henkilöiden pitää antaa henkilötietonsa toisilleen. Jos onnettomuudesta on aiheutunut henkilövahinkoja, pitää poliisi kutsua paikalle.

  • Kaikkien osapuolten on allekirjoitettava vahinkoilmoitus ja toimitettava kopio ilmoituksesta omalle vakuutusyhtiölleen 5 vuorokauden kuluessa tapahtumasta (48 tunnin kuluessa, jos on kyse varkaustapauksesta).

    Lisätietoa ranskaksi, (constat amiable = onnettomuusraportti).

  • Ravintolat: yleensä 15 %:n palvelumaksu sisältyy laskuun (service compris). Jos ateria on ollut erityisen maukas tai palvelu erinomaista, on kaunis ele antaa 5–10 %:a laskun summasta.

    Hotellit: portieerille annetaan 2–3 euroa per laukku, siivoojille 5 euroa per päivä.

    Taksit: 5–10 % mittarin ilmoittamasta summasta tai pyöristys ylöspäin muutaman euron verran, jos kuljettaja on esim. auttanut laukkujen nostelussa.

    Matkaoppaat ja retkenjohtajat: 2–5 euroa sen mukaan, miten palvelu on miellyttänyt.

    Kampaajat: 2–5 euroa.

  • Tieverkon pituus ja teiden viitoitus

    Kansallisia teitä: 9 522 km.
    Alueellisia teitä: 378 693 km.
    Moottoriteitä: 11 677 km.
    Kuntien ja kaupunkien teitä: 704 201 km.

    Lähde: www.statista.com.

    C-/R-tiet (kunnalliset tiet/seututiet), tienumeroinnissa mustat kirjaimet valkoisella taustalla.

    D-tiet (departementin eli piirikunnan tiet), liikennemerkissä valkoinen väri, tienumerossa mustat kirjaimet keltaisella taustalla.

    N-tiet (kansalliset valtatiet), liikennemerkissä vihreä väri, numeroinnissa valkeat kirjaimet punaisella taustalla (esim. N 21).

    M-tiet eli suurten metropolien ylläpitämät C-, D-, N- ja A-teitä yhdistävät tiet, joiden viitoituksessa on valkeat kirjaimet sinisellä taustalla (esim. M627). Monet M-tiet ovat entisiä D-teitä. M-tiet sijaitsevat yleensä taajamien alueella.

    A-tiet (autoroutes) moottoritiet, viitoituksessa valkeat kirjaimet sinisellä taustalla, mutta numeroinnissa tunnus ”A” ja numero on merkitty valkein kirjaimin punaisella taustalla (esim. A 63). Jos tie on maksullinen, on lisäksi sana ”péage”.

    E-tiet (Euroopan laajuiset moottoritiet), viitoituksessa valkeat kirjaimet vihreällä taustalla.

    Teiden kunto

    Tiet ovat yleisesti hyvässä kunnossa. Moottoritiet ovat erinomaisia. Maailman talousfoorumin vuoden 2019 raportin mukaan Ranskan tiet ovat 18. parhaat koko maailmassa (vertailussa 141 maata, Suomen sija 19).

    Koska maassa on vuoristoa, on osa solateistä toisten mielestä vaarallisia, toisille nautittavia elämyksiä. Esimerkkejä kuvien kera verkossa.

    Osa solateistä on suljettuja talviaikaan.

    • bensiini = essence
    • diesel = gasoil, diesel
    • lyijytön = sans plomb
    • jarrut = freins
    • jarruneste = liquide de freins
    • kytkin = embrayage
    • tarkistaa = contrôler
    • jäähdytysneste = antigel
    • asentaja = mécanicien/garagiste
    • öljy = huile
    • tyhjä akku = batterie à plat
    • rengasrikko = crevaison
    • sulake = plomb
    • kaasupoljin = accélérateur
    • virta = courant
    • huoltoasema = station-service
    • vaihto =èchange
    • vesi = eau
    • Missä voin tyhjentää matkailuajoneuvon WC:n? = Où peut-on vider sa toilette chimique?