Automatkailijan Saksa

Saksa

Automatkailijan Saksa

Automatkailijan Saksa

Yleistietoa Saksasta

Pinta-ala 357 022 km²
Asukasluku 84 359 000
Väestöntiheys 235,9 as. / km²
Valtakieli saksa
Hallitusmuoto liittotasavalta
Pääkaupunki Berliini

Apua ongelmatilanteissa

Tiepalvelu

Puhelin: +49 89 20 20 4000 (ulkomaisesta matkapuhelimesta +49 89 22 22 22) / ADAC / 24 t/vrk. Apua voi tilata myös mobiilisovelluksen ”ADAC Pannenhilfe App” kautta.

Autoliiton Plus-, ePlus-, Premium- ja ePremium-jäsenet soittavat Suomeen Autoliiton palvelukeskukseen. Palvelunumero löytyy jäsenkortin kääntöpuolelta ja Autoliitto-sovelluksesta.

ADAC:n avustusperiaatteet

ADAC:n omat tiepalvelupartiot (ADAC-Strassenwacht) voivat auttaa satunnaisesti ja vallitsevan työtilanteensa mukaan ketä tahansa pulaan joutunutta autoilijaa. ADAC-Strassenwachtilla on noin 1 640 partiota ympäri Saksaa. Jos Strassenwacht on ylityöllistetty, apua antavat ADAC:n yhteistyökumppanit (Mobilitätspartner im Auftrag des ADAC). Yhteistyökumppanien apu on aina maksullista. Mobilitätspartner-verkostoon kuuluu noin 750 avustusyritystä.

Moottoriteiden hätäpuhelimet

Jos tiepalveluapua hälytetään moottoriteiden varsille noin kahden kilometrin välein asennetuista hätäpuhelimista, soitto yhdistyy paikannustiedoin viranomaisten hälytyskeskuksiin. Puhelimissa on painikkeet ”Panne” tai ”Notruf”, eli soittajan pitää valita, onko kyseessä konerikko vai onnettomuus. Vaikka matkapuhelimet ovat yleistyneet, käytetään hätäpuhelimia edelleen Saksassa.

Jos on Autoliiton jäsen, mutta ei plusjäsen ja haluaa nimenomaisesti ADAC:n palvelua, sitä on erikseen pyydettävä soitettaessa, koska maassa on muitakin palveluntarjoajia. Tällöin ADAC:n avustuskumppanille on itse maksettava kustannukset. Soittaessaan ei voi valita eikä vaatia, tuleeko paikalle Strassenwacht vai Mobilitätspartner.

Päivitetty 4/2024.

Tärkeät yhteystiedot

  • Poliisi 110 tai 112
  • Ambulanssi 112
  • Palokunta 112

Moottorin matkavinkit Saksaan

Autoliiton jäsenlehti Moottori reissaa ja esittelee mielenkiintoisimmat matkakohteet niin kotimaassa kuin maailmalla. 

Moottori.fi
Automatkailijan Saksa

Saksan kaupunkien ympäristötarra

Ympäristövyöhykkeen alkaminen viitoitetaan ajokiellon liikennemerkillä. Jos auto on niin vanha, ettei se saa lainkaan tarraa, sillä on ajokielto tietyille kaduille, jotka ovat kaupunkien itsensä määrittelemiä ympäristönsuojeluvyöhykkeitä (Umwelt Zone).

Saksassa on vuonna 2023 yhteensä 52 ympäristövyöhykettä. Lisätietoa siitä, mitkä kaupungit noudattavat asetusta sekä karttoja kaupunkien ympäristövyöhykkeistä verkossa (myös englanniksi).

Tarran voi ostaa Autoliitosta tai joistain Saksan rekisteröintitoimistosta tai katsastustoimipaikoilta (esim. TÜV, Dekra, GTÜ).

Rangaistus ilman päästötarraa kielletyille vyöhykkeille ajamisesta tai alueilla pysäköimisestä on 100 euroa.

Jalkapallon EM-lopputurnaus Saksassa

Saksan liittovaltion hallitus odottaa 2,7 miljoonaa fania stadioneille – ja miljoonia enemmän fanimaileille. Sekä kotimaiset että kansainväliset fanit ovat liikkeellä teillä ja julkisissa liikennevälineissä. Selvää on, että ruuhkia syntyy.

51 EM-ottelusta 20 peliä pelataan Nordrhein-Westfalenin liittomaan stadioneilla Kölnissä, Dortmundissa, Gelsenkirchenissä ja Düsseldorfissa. Tämä tekee NRW:stä suosituimman kisaisäntäalueen.

ADAC Nordrhein odottaa suuria liikennemääriä EM-kisojen ympärillä. Liikenneruuhkan riski on erityisen suuri seuraavilla moottoriteillä:

  • Kölnin kehämoottoritie (A1, A3, A4, A57)
  • Moottoritiet Düsseldorfin ympärillä (A3, A44, A46, A52, A57)
  • Moottoritiet Ruhrin tiheään asutulla alueella (A2, A3, A40, A42, A45)

Kaupungeissa on myös odotettavissa tiesulkuja ja liikennekieltoja, koska kaupungit perustavat fanikatuja ja kävelyreittejä stadioneille.

ADAC Nordrhein neuvoo selkeästi olemaan matkustamatta stadioneille omalla autolla. Sen sijaan se suosittelee paikallisen joukkoliikenteen käyttöä – koska se on stadioneille jopa ilmaista.

ADAC Südbayern ei suosittele ajamista kaupungin läpi, jos tulee Müncheniin lännestä tai etelästä. Hyvä tietää: Pysäköintilupa Münchenin jalkapalloareenan (Allianz-Arena) pysäköintihallille on hankittavissa vain etukäteen. Sitä ei voi ostaa paikan päältä.

Hampurin liikennetilanne on vaikeampi kuin muualla: Volksparkstadionin ja Heiligengeistfeldin fanialueen ympärillä ei ole julkisia pysäköintipaikkoja. Liikkumisen on siksi tapahduttava paikallisilla julkisilla kulkuneuvoilla tai fanibusseilla.

Lähde: watson.de

Pelit Berliinissä

Poliisin näkökulmasta paikallisia katujen sulkemisia ja liikenneongelmia voi tulla minä tahansa pelipäivänä – esimerkiksi suurten faniryhmien ollessa liikkeellä. ”On esimerkiksi mahdollista, että kesäkuun 25. päivänä – kun Alankomaat kohtaa Itävallan – ehkä 10 000 hollantilaista fania työntyy Breitscheidplatzilta katualueille. Tässä tapauksessa eristäisimme Breitscheidplatzin kadut”, sanoo poliisi.

Etukäteen on linjattu, että Brandenburgin portilla ja Reichstag-rakennuksen edessä on suljettu alue. Großer Sternin ja Brandenburgin portin välinen reitti on ollut kokonaan suljettu auto- ja pyöräliikenteeltä 6.5. lähtien. Brandenburgin portin fanimailille laitettiin tekonurmi ja rakennettiin lisärakenteita yleisönäytäntöä varten. Berliinin liikennetiedotuskeskus (ViZ) kertoo, että sulku pidetään voimassa 26.7. asti.

Liikenne saa kierrellä tällöin enimmäkseen eteläisellä reitillä Leipziger Straße/B1:n, Klingelhöferstraßen ja Reichpietschuferin sekä Tiergartentunnelin kautta. Pohjoisessa sulkualueen voisi ohittaa Spreewegin, Paulstrassen, Lüneburger Strassen, Alt-Moabitin, Otto-von-Bismarck-Alleen, Reinhardtstrassen ja Friedrichstrassen kautta. ViZ:n mukaan liikenneruuhkia on varmasti odotettavissa, joten työmatkalaisten kannattaa varmuuden vuoksi käyttää kiertoteitä kaupungin kehätien kautta.

Olympiastadionin ympäristössä liikenne on ottelupäivinä täysin kielletty. Tämä suuri suojavyöhyke kattaa yli 40 katua [viz.de]. Suoja-alue ulottuu S-Bahn-asemalta Heerstraße länsisuunnassa Haveliin asti juuri ennen Pichelsdorfia, S-Bahn-asemalta Heerstraße pohjoissuunnassa melkein Spandauer Dammiin asti, lounaassa erikoisliikennealue ulottuu Waldbühneen ja edelleen Havelille juuri ennen Pichelsdorfia. Normaalioloissa Olympiastadionin ympäristössä on pysäköintipaikkoja autoilijoille, esimerkiksi Herthan kotiotteluiden aikana. Nämä pysäköintipaikat ovat täysin pois käytöstä Berliinin EM-otteluissa.

Julkiseen liikenteeseen lisätään bussi- ja lähijunavuoroja ottelupäivinä, joten kannattaa seurata paikallisia tiedotteita.

Jokainen, jolla on pääsylippu UEFA EURO 2024 -turnaukseen, voi käyttää lipullaan Berliinin joukkoliikennettä 36 tunnin ajan.

Berliinin liikennetiedotuskeskuksen verkkosivuilla on paljon tietoa ja vinkkejä sekä karttoja liikenteestä kisojen aikana (saksaksi, mutta voi käännättää koneelle englanniksi): viz.berlin.de

BCD Travelin analyysi kisojen vaikutuksista matkailuun ja matkailutuloihin

BCD Travelin mukaan matkailijoilla on syytä optimismiin. Ottaen huomioon Saksassa tällä hetkellä vallitsevat taloudelliset ongelmat, hotellihuoneiden hinnat voivat pysyä kilpailukykyisempinä kuin tavallisesti tällaisen suuren tapahtuman vuoksi voisi odottaa.

UEFAn EM-kisojen odotetaan tuovan enemmän taloudellista hyötyä kuin aikaisemmat turnaukset. Tämä johtuu siitä, että pelejä pelataan useammissa kaupungeissa kuin Ranskassa ja matkustaminen Saksan kaupunkien välillä on paljon helpompaa, mikä rohkaisee vieraita viipymään pidempään ja kuluttamaan enemmän.

Lähde: bcdtravel.com

  • Jos on kyse henkilövahingoista tai suurista aineellisista vahingoista, poliisi pitää kutsua paikalle.

    Riistaeläinvahingoista pitää myös aina ilmoittaa välittömästi poliisille. Samoin, jos epäillään alkoholilla tai huumeilla olevan osuutta onnettomuuteen tai jos syyllisyyskysymyksestä syntyy kiistaa.

  • Onnettomuuden osapuolten pitää vaihtaa keskenään vähintään seuraavat tiedot: nimi, osoite, vakuutusyhtiö, vakuutuksen numero sekä ajoneuvon tiedot, mm. rekisteritunnus. Kansainvälisen vahinkoilmoituksen täyttäminen on suositeltavaa. Jos onnettomuudesta aiheutuu vakavia henkilövahinkoja, pitää ilmoitus vakuutusyhtiölle tehdä 48 tunnin kuluessa. Aineellisista vahingoista ilmoitus on tehtävä viikon kuluessa.

    Jos vastapuolen vakuutusyhtiö tarjoaa vahinkoa kärsineelle pikaista ”Schaden-management” tai ”Schadenservice”-korvauspalvelua, neuvovat auto- ja kuluttajansuojajärjestöt kieltäytymään tällaisista tarjouksista, koska useimmiten vakuutusyhtiö pyrkii tällä tavoin vain minimoimaan korvauksiaan.

    Lähde: https://gutachter-raiolo.de.

  • Palvelumaksut sisältyvät ravintolalaskuihin, mutta on tapana pyöristää laskua 5–10 %:a ylöspäin, mielellään sopivaan tasaeurosummaan. Saksassa juomarahaa ei jätetä pöydälle, vaan maksettaessa laskua ilmoitetaan tarjoilijalle, kuinka paljon halutaan maksaa (eli kerrotaan hänelle ylöspäin pyöristetty summa). Yleisissä WC-tiloissa on usein lautanen tai purkki, johon tulee laittaa 50 senttiä saniteettitilojen puhdistajille. Takseissa voi hieman pyöristää summaa. Myös kampaajille annetaan hieman ylimääräistä, esimerkiksi hiusten leikkauksesta 2 euroa.

  • Tieverkon pituus ja teiden viitoitus

    Yleisiä teitä: 830 000 km
    Moottoriteitä: 13 192 km
    Bundesstrassen: 378 410 km

    • Moottoriteiden (Autobahn) tunnus on ”A” ja numero, liikennemerkit ovat sinisiä.
    • Pääteiden, eli osavaltiosta toiseen johtavien teiden (saksaksi Bundesstrassen), tunnus on ”B” ja numero (liikennemerkkien väri on keltainen).
    • Osavaltion sisäisten teiden (Landesstrassen) tunnus on ”L”, ”S” tai St”, mutta yleensä kirjaintunnusta ei viitoiteta lainkaan.
    • Paikallisteiden (Kreisstrassen) tunnuskirjain on ”K”, mitä ei viitoiteta.

    Teiden kunto

    Saksan liikenneviraston kartoituksen mukaan moottoriteistä noin 75 % on erinomaisessa tai hyvässä kunnossa, eli niillä ei ole korjaustarvetta. Osavaltioiden välisistä teistä (Bundesstrassen) 13 % on kuntonsa vuoksi erikoistarkkailussa ja 3 % vaatii joko liikenteen rajoittamista tai korjaustoimia.

    Moottoriteiden silloista 4 000 vaatii välittömiä korjaustoimenpiteitä. Korjaaminen on aloitettu moottoriteillä, joilla on eniten liikennettä, eli teillä A1–A9, A45 ja A81.

    Maailman talousfoorumin vuoden 2019 raportin mukaan tiet ovat Saksassa 20. parhaat koko maailmassa (vertailussa 141 maata). Uudempaa tilastoa ei ole COVID-19-pandemian vuoksi saatavilla.