Huijausviestejä Autoliiton nimissä
Lue lisää »
Autoliiton jäsenlehti Moottori reissaa ja esittelee mielenkiintoisimmat matkakohteet niin kotimaassa kuin maailmalla.
Saksalla on enemmän naapurimaita kuin millään muulla Euroopan maalla. Rajanaapureita ovat Tanska, Puola, Tšekki, Itävalta, Sveitsi, Ranska, Luxemburg, Belgia ja Alankomaat. Maalla on merenrantaa 2 389 km.
Maan levein kohta on 642 km ja pituutta maalla on enimmillään 833 km. Pohjoisosa on alavaa maata, josta isoa osaa käytetään maatalouteen. Pohjanmeren rannikko on tasaista matalikkoa. Itämeren rannikolla on muutamia kalliojyrkänteitä. Rügen pohjoisessa on Saksan suurin saari. Keski-Saksassa on keskikorkeaa vuoristoa.
Tästä hieman etelämpänä ovat Eifelin ja Hunsrückin harjanteet, jotka kohoavat Reinin laaksosta. Idässä ovat Vogelsbergin vuoret ja Thüringenin metsät. Aivan maan eteläosassa on enimmäkseen mäkiä ja tiheitä metsiä vuorten rinteillä. Böömin metsäalue ulottuu Tšekin rajalle asti. Lounaassa sijaitsee Ranskan rajan suuntaan kuuluisa Schwarzwald (musta metsä). Itävallan rajalle ulottuvat Baijerin Alpit ovat Saksan korkein vuoristo. Maan korkein vuori on Zugspitze (2 962 m).
Saksan tärkeimpiä ja suurimpia jokia ovat Rein, Tonava ja Elbe. Pisin joki on Rein (1 319 km). Suurimmat järvet ovat Chiemsee, Müritz ja Konstanz.
Yleistietoa Saksasta |
|
---|---|
Pinta-ala | 357 022 km² |
Asukasluku | 84 359 000 |
Väestöntiheys | 235,9 as. / km² |
Valtakieli | saksa |
Hallitusmuoto | liittotasavalta |
Pääkaupunki | Berliini |
Puhelin: +49 89 20 20 4000 (ulkomaisesta matkapuhelimesta +49 89 22 22 22) / ADAC / 24 t/vrk. Apua voi tilata myös mobiilisovelluksen ”ADAC Pannenhilfe App” kautta.
Autoliiton Plus-, ePlus-, Premium- ja ePremium-jäsenet soittavat Suomeen Autoliiton palvelukeskukseen. Palvelunumero löytyy jäsenkortin kääntöpuolelta ja Autoliitto-sovelluksesta.
ADAC:n avustusperiaatteet
ADAC:n omat tiepalvelupartiot (ADAC-Strassenwacht) voivat auttaa satunnaisesti ja vallitsevan työtilanteensa mukaan ketä tahansa pulaan joutunutta autoilijaa. ADAC-Strassenwachtilla on noin 1 640 partiota ympäri Saksaa. Jos Strassenwacht on ylityöllistetty, apua antavat ADAC:n yhteistyökumppanit (Mobilitätspartner im Auftrag des ADAC). Yhteistyökumppanien apu on aina maksullista. Mobilitätspartner-verkostoon kuuluu noin 750 avustusyritystä.
Moottoriteiden hätäpuhelimet
Jos tiepalveluapua hälytetään moottoriteiden varsille noin kahden kilometrin välein asennetuista hätäpuhelimista, soitto yhdistyy paikannustiedoin viranomaisten hälytyskeskuksiin. Puhelimissa on painikkeet ”Panne” tai ”Notruf”, eli soittajan pitää valita, onko kyseessä konerikko vai onnettomuus. Vaikka matkapuhelimet ovat yleistyneet, käytetään hätäpuhelimia edelleen Saksassa.
Jos on Autoliiton jäsen, mutta ei plusjäsen ja haluaa nimenomaisesti ADAC:n palvelua, sitä on erikseen pyydettävä soitettaessa, koska maassa on muitakin palveluntarjoajia. Tällöin ADAC:n avustuskumppanille on itse maksettava kustannukset. Soittaessaan ei voi valita eikä vaatia, tuleeko paikalle Strassenwacht vai Mobilitätspartner.
Päivitetty 4/2024.
Autoliiton jäsenlehti Moottori reissaa ja esittelee mielenkiintoisimmat matkakohteet niin kotimaassa kuin maailmalla.
Ympäristövyöhykkeen alkaminen viitoitetaan ajokiellon liikennemerkillä. Jos auto on niin vanha, ettei se saa lainkaan tarraa, sillä on ajokielto tietyille kaduille, jotka ovat kaupunkien itsensä määrittelemiä ympäristönsuojeluvyöhykkeitä (Umwelt Zone).
Saksassa on vuonna 2023 yhteensä 52 ympäristövyöhykettä. Lisätietoa siitä, mitkä kaupungit noudattavat asetusta sekä karttoja kaupunkien ympäristövyöhykkeistä verkossa (myös englanniksi).
Tarran voi ostaa Autoliitosta tai joistain Saksan rekisteröintitoimistosta tai katsastustoimipaikoilta (esim. TÜV, Dekra, GTÜ).
Rangaistus ilman päästötarraa kielletyille vyöhykkeille ajamisesta tai alueilla pysäköimisestä on 100 euroa.
Lumiketjuja saa käyttää, kun tien pinta on lumen peitossa. Tien pintaa ei saa kuittenkaan vahingoittaa. Lumiketjuja on pakko käyttää, jos tiellä on Saksan tieliikenneasetuksen (StVO) mukainen liikennemerkki n:o 268 (pyöreä sinitaustainen merkki, jossa on valkoinen rengas). Enimmäisnopeus lumiketjuilla ajettaessa on 50 km/t. Lumiketjupakon laiminlyönti on rangaistavaa. Saksan autojärjestö ADAC ostovuokraa jäsenilleen ja myy muille ketjuja myyntipisteissä.
Saksan naapurimaassa Itävallassa lumiketjujen käyttö on myös sallittua, jos tiellä on lunta tai jäätä. Nopeusrajoitus ketjuilla ajettaessa on 50 km/h. Ketjujen pakollisuutta osoittaa pyöreä sininen liikennemerkki, jossa on ketjutetun renkaan kuva, tai jos liikennemerkissä lukee ”Weiterfahrt nur mit Winterausrüstung“, on oltava joko talvirenkaat tai lumiketjut kesärenkaisiin lumiketjut vetävissä pyörissä. Samoin Sveitsissä lumiketjut ovat pakolliset niiden käyttöä osoittavan merkin alueella. Ketjut tulee kytkeä vähintään kahteen vetävään pyörään.
Lumiketjujen asennuksen suhteen autojärjestöt neuvovat tutkimaan sekä auton käsikirjan ohjeita että lumiketjupakkauksessa olevia käyttöohjeita. Lumiketjujen käyttö vaihtelee autokohtaisesti. Jos on lumipyrykeli ja ajetaan vuoristoteitä alaspäin, neuvoo ADAC laittamaan kaikille akseleille jarrutustehoa eli kitkaa lisäävät apuvälineet.
Jos on kyse henkilövahingoista tai suurista aineellisista vahingoista, poliisi pitää kutsua paikalle.
Riistaeläinvahingoista pitää myös aina ilmoittaa välittömästi poliisille. Samoin, jos epäillään alkoholilla tai huumeilla olevan osuutta onnettomuuteen tai jos syyllisyyskysymyksestä syntyy kiistaa.
Onnettomuuden osapuolten pitää vaihtaa keskenään vähintään seuraavat tiedot: nimi, osoite, vakuutusyhtiö, vakuutuksen numero sekä ajoneuvon tiedot, mm. rekisteritunnus. Kansainvälisen vahinkoilmoituksen täyttäminen on suositeltavaa. Jos onnettomuudesta aiheutuu vakavia henkilövahinkoja, pitää ilmoitus vakuutusyhtiölle tehdä 48 tunnin kuluessa. Aineellisista vahingoista ilmoitus on tehtävä viikon kuluessa.
Jos vastapuolen vakuutusyhtiö tarjoaa vahinkoa kärsineelle pikaista ”Schaden-management” tai ”Schadenservice”-korvauspalvelua, neuvovat auto- ja kuluttajansuojajärjestöt kieltäytymään tällaisista tarjouksista, koska useimmiten vakuutusyhtiö pyrkii tällä tavoin vain minimoimaan korvauksiaan.
Lähde: https://gutachter-raiolo.de.
Palvelumaksut sisältyvät ravintolalaskuihin, mutta on tapana pyöristää laskua 5–10 %:a ylöspäin, mielellään sopivaan tasaeurosummaan. Saksassa juomarahaa ei jätetä pöydälle, vaan maksettaessa laskua ilmoitetaan tarjoilijalle, kuinka paljon halutaan maksaa (eli kerrotaan hänelle ylöspäin pyöristetty summa). Yleisissä WC-tiloissa on usein lautanen tai purkki, johon tulee laittaa 50 senttiä saniteettitilojen puhdistajille. Takseissa voi hieman pyöristää summaa. Myös kampaajille annetaan hieman ylimääräistä, esimerkiksi hiusten leikkauksesta 2 euroa.
Yleisiä teitä: 830 000 km
Moottoriteitä: 13 192 km
Bundesstrassen: 378 410 km
Saksan liikenneviraston kartoituksen mukaan moottoriteistä noin 75 % on erinomaisessa tai hyvässä kunnossa, eli niillä ei ole korjaustarvetta. Osavaltioiden välisistä teistä (Bundesstrassen) 13 % on kuntonsa vuoksi erikoistarkkailussa ja 3 % vaatii joko liikenteen rajoittamista tai korjaustoimia.
Moottoriteiden silloista 4 000 vaatii välittömiä korjaustoimenpiteitä. Korjaaminen on aloitettu moottoriteillä, joilla on eniten liikennettä, eli teillä A1–A9, A45 ja A81.
Maailman talousfoorumin vuoden 2019 raportin mukaan tiet ovat Saksassa 20. parhaat koko maailmassa (vertailussa 141 maata). Uudempaa tilastoa ei ole COVID-19-pandemian vuoksi saatavilla.