Huijausviestejä Autoliiton nimissä
Lue lisää »
Autoliiton jäsenlehti Moottori reissaa ja esittelee mielenkiintoisimmat matkakohteet niin kotimaassa kuin maailmalla.
Valko-Venäjän rajanaapurit ovat pohjoisessa Latvia ja Venäjä, luoteessa Liettua, lännessä Puola sekä etelässä Ukraina. Valko-Venäjän maasto on melko tasaista, ja suuri osa maaperästä on soita. Metsät peittävät noin 40 % maan pinta-alasta. Maassa on useita jokia ja noin 11 000 järveä. Maan suurin järvi on kalastajien suosima Narotš (noin 80 km2). Kolme suurinta jokea, Niemen, Pripet ja Dnepr, virtaavat koko maan halki. Niemen virtaa länteen päin kohti Itämerta, Pripet virtaa idän suuntaan kohti Dnepriä, ja Dnepr virtaa kohti Mustaamerta.
Valko-Venäjän korkein kohta on Dzjaržynskin mäen huippu (Dzyarzhynskaya Hara, 345 m). Maan matalin kohta on Niemenjoella (90 m). Talvet ovat kylmiä ja kesät viileitä ja kosteita. Maa sijaitsee mannerilmastovyöhykkeen ja meri-ilmastovyöhykkeen rajamailla.
Yleistietoa Valko-Venäjästä |
|
---|---|
Pinta-ala | 207 595 km² |
Asukasluku | 9,5 milj. |
Väestöntiheys | 45,8 as. / km² |
Valtakieli | valko-venäjä (83%), venäjä (8,3%), vähemmistökieliä puola (3,1%), ukraina (1,7%) |
Hallitusmuoto | tasavalta |
Pääkaupunki | Minsk 1,9 milj. |
Muita kaupunkeja | Gomel 481 100 Vitebsk 342 000 Grodno 325 100 |
116 soitettaessa Valko-Venäjältä, +375 17 2339 111 soitettaessa ulkomailta. Palvelun tarjoaja on Valko-Venäjän autojärjestö BKA (Auto-Assistance). Apu on maksullista.
Autoliiton Plus- ja Premium-jäsenet sekä ePlus- ja ePremium-jäsenet (sähköautoilijoille):
Autoliiton Plus- tai Premium-jäsenyys ei ole voimassa Bosnia ja Hertsegovinassa.
Päivitetty 5/2023.
Kaikki vihreä kortti -sopimuksen nojalla Valko-Venäjällä voimassa olleet liikennevakuutukset raukeavat 1.6.2023. Sen jälkeen suomalaisella liikennevakuutuksella ei voi enää matkustaa Valko-Venäjälle. Osa vakuutusyhtiöistä on lopettanut uusien vihreiden korttien myöntämisen näihin maihin jo aiemmin.
1.6.2023 alkaen vakuutus tulee ostaa valkovenäläiseltä vakuutusyhtiöltä rajanylityksen yhteydessä. Ulkoministeriö kehottaa välttämään kaikkea matkustamista Valko-Venäjälle. Lähde: Liikennevakuutuskeskus
Autoliiton jäsenlehti Moottori reissaa ja esittelee mielenkiintoisimmat matkakohteet niin kotimaassa kuin maailmalla.
Valko-Venäjän liikennesääntöjen mukaan täytyy liikenneonnettomuudessa osallisena olevan kuljettajan kirjata ylös onnettomuuden todistajien nimet ja osoitteet, tehdä ilmoitus poliisille ja odottaa kunnes poliisi tulee paikalle.
Liikenneonnettomuutta ei tarvitse ilmoittaa poliisille seuraavissa tilanteissa:
Ennen poliisin paikalle tuloa pitää varmistaa, ettei onnettomuuteen liittyviä jälkiä hävitetä tai esineitä siirretä mihinkään. Tarvittaessa muuta liikennettä pitää ohjata onnettomuuspaikan ohi.
Liikenneonnettomuuteen osallinen henkilö ei saa poistua paikalta eikä siirtää ajoneuvoaan tai muitakaan onnettomuudessa mukana olleita esineitä. Onnettomuusosapuolet eivät myöskään saa nauttia alkoholia tai huumaavia aineita eikä psyyken lääkkeitä ennen kuin poliisi on selvittänyt osapuolten päihteettömyyden.
Lähde: Valko-Venäjän liikennesäännöt, http://pdd.by/pdd/en/p6/
Valko-Venäjän vihreän kortin toimistolla on seuraavat ohjeet.
Vahinkoilmoituksen voi tehdä ilman poliisin (valtion ajoneuvoliikennettä valvovan viranomaisen) paikalle tuloa joko laatimalla tapahtuneesta sähköisen ilmoituksen tai paperilomakkeelle kirjatun ilmoituksen. Sähköinen vahinkoilmoitus otettiin käyttöön vuonna 2020.
On kuitenkin syytä ottaa huomioon seuraavat seikat:
Valko-Venäjän vakuutusedustaja on velvoitettu lähettämään vahinkotarkastajan tutkimaan vahingot 1–4 työpäivän kuluessa siitä päivästä, jona vahinkoilmoitus on saapunut vakuutusyhtiölle.
Yhteystiedot ja onnettomuuden korvaushakemusten jättöpaikka:
Belarusian Transport Insurance Bureau
Minsk, 29 Pritytskogo str.,
Puhelin: +375 17 209 85 18, 209 85 19, 209 85 20
Verkkosivut: http://btib.org/english/contacts/
Lisätietoa vakuutusmuodollisuuksista kansainvälisen vihreän kortin toimiston (Council of Bureaux) sivuilta: https://www.cobx.org/sites/default/files/cob_file_folder/extranet/GCB-Compendium-BY.pdf
Juomarahan antaminen on täysin vapaaehtoista.
Ravintolalaskuihin ei lisätä palvelumaksuja. Erinomaisesta palvelusta voi jättää 5 % juomarahaa.
Taksinkuljettajat tai hotellien henkilökunta eivät odota saavansa juomarahaa, mutta ilahtuvat, jos saavat hieman ylimääräistä.
Tieverkoston pituus: 94 797 km
Valko-Venäjän tieverkkoon kuuluu 13 nelikaistaista pikatietä (Valkoven. Магістралі, ven. Магистрали – ”Magistrali”), jotka on numeroitu M-tunnuksella: M1 – M14.
Maassa on viime vuosina parannettu valtatieverkostoa. Päätiet (luokan ”A” tiet) sekä pääkaupunkialueen tiet ovat melko hyvässä kunnossa. Maaseudulla B-luokan teiden laatu vaihtelee ja liikennemerkkejä on niukasti. Teiden varsilla on kontrollipisteitä, joiden kohdalla autoilija voidaan pysäyttää ja kuljettajan pitää esittää ajoneuvon sekä omat asiapaperit.