Dynaaminen kuormanhallinta sähköauton lataamisessa – tarvitsenko sen?

Sähköautojen yleistyessä yhä useammat kotitaloudet pohtivat, miten lataaminen voidaan toteuttaa mahdollisimman tehokkaasti ja turvallisesti sähkön käytön lisääntyessä. Dynaaminen kuormanhallinta tekee sähköauton lataamisesta kotona helppoa ja huoletonta tarjoten merkittäviä etuja erityisesti silloin, kun kodin sähköjärjestelmän kapasiteetti on rajallinen.

Mikä on dynaaminen kuormanhallinta?

Dynaaminen kuormanhallinta on järjestelmä, joka tarkkailee kotisi sähköliittymän kuormitusta reaaliajassa ja säätää latausaseman lataustehoa automaattisesti sen mukaan ylös tai alas. Tämä mahdollistaa sähköauton lataamisen turvallisesti ja tehokkaasti estäen ylikuormitustilanteet, jotka voivat johtaa pääsulakkeen palamiseen ja sen myötä mahdollisesti kalliisiin korjaustoimenpiteisiin. Samalla lataat halutessasi aina maksimaalisella käytettävissä olevalla teholla ilman omaa vaivaa.

Kuinka dynaaminen kuormanhallinta toimii?

Dynaaminen kuormanhallinta säätelee lataustehoa sen perusteella, kuinka paljon sähköä muualla kodissasi käytetään. Esimerkiksi iltapäivällä, kun kodinkoneet ja muut sähkölaitteet ovat käytössä, auton latausteho voi laskea automaattisesti. Yöllä, kun sähkönkulutus on vähäisempää, latausteho nousee taas automaattisesti maksimiinsa. Tämä tarkoittaa, että lataus tapahtuu täydellä teholla aina, kun se on mahdollista, ja tehoa rajoitetaan vain tarpeen vaatiessa.

Dynaamisen kuormanhallinnan hyödyt

1. Turvallisuus ja tehokkuus

Ilman kuormanhallintaa laturista ei voida turvallisesti irrottaa maksimitehoa, ja pahimmassa tapauksessa pääsulake voi palaa aiheuttaen katkoja tai korjaustarpeita. Dynaaminen kuormanhallinta estää tällaiset tilanteet säätämällä lataustehoa automaattisesti kodin sähkönkulutuksen mukaan.

2. Usean auton lataaminen

Jos taloudessasi on useampi sähköauto, dynaaminen kuormanhallinta on lähes välttämätön. Se mahdollistaa sen, että kaikki autot voivat ladata samanaikaisesti ilman, että sähköjärjestelmä ylikuormittuu. Lataustehoa voidaan jakaa tasaisesti kaikille autoille ottaen huomioon kiinteistön sähköliittymän kapasiteetti.

3. Optimaalinen sähkönkäyttö

Dynaaminen kuormanhallinta maksimoi latausaseman hyötysuhteen. Ilman sitä latausaseman teho joudutaan säätämään kiinteälle tasolle, joka ei välttämättä hyödynnä sähkönkulutuksen alhaisia jaksoja. Näin ollen osa lataustehosta jää käyttämättä. Kuormanhallintaa voi tehdä usein itse säätämällä lataustehoa joko autosta tai latauslaitteesta. Tämä vaatii kuitenkin oman vaivan lisäksi tuntemusta kiinteistön ja sähkölaitteiden sähkökapasiteetista.

Asennus ja käyttöönotto

Dynaamisen kuormanhallinnan käyttöönotto vaatii sähköasentajan käynnin. Asentaja liittää erillisen älymittarin kotisi sähkökeskukseen, joka seuraa liittymän sähkönkulutusta ja kommunikoi latausaseman kanssa. Tämä varmistaa, että lataustehoa säädellään aina optimaalisesti kodin sähkönkulutuksen mukaan. Latausaseman mallista riippuen kuormanhallinta voi olla langallinen tai pilvipohjainen langaton ratkaisu.

Kenelle dynaaminen kuormanhallinta sopii?

Dynaamista kuormanhallintaa voidaan suositella kaikille kotilataajille, mutta erityisen hyödyllinen se on seuraavissa tilanteissa:

• Useampi sähköauto taloudessa: jos taloudessasi on enemmän kuin yksi sähköauto, dynaaminen kuormanhallinta auttaa jakamaan lataustehon tasaisesti.
  • Pieni sähköliittymä: jos kotisi sähköliittymä on pieni, kuormanhallinta estää ylikuormitustilanteet. Yleisin sulakekoko suomalaisessa omakotitalossa on 3x25A, joka tarkoittaa n. 17 kW:n maksimikapasiteettia koko kiinteistölle.
  • Suuri sähkönkulutus: jos taloudessasi on paljon sähkölaitteita, esimerkiksi sauna ja sähkölämmitys, kuormanhallinta varmistaa, ettei lataaminen häiritse muiden laitteiden käyttöä.

Dynaaminen kuormanhallinta soveltuu myös taloyhtiöille ja yrityksille, joissa sähköautojen määrä voi olla huomattava ja sähkönkulutus vaihtelevaa. Se varmistaa tasapainoisen ja tehokkaan latauksen kaikissa tilanteissa.

Yhteenveto

Dynaaminen kuormanhallinta tekee sähköauton lataamisesta kotona turvallista, tehokasta ja huoletonta. Se optimoi lataustehon kodin muun sähkönkulutuksen mukaan, estää ylikuormitustilanteet ja mahdollistaa usean auton lataamisen samanaikaisesti. Jos harkitset sähköauton latausaseman hankintaa, dynaaminen kuormanhallinta on ehdottomasti suositeltava investointi.