Autoliiton lainopillinen neuvonta | Autoliitto

Toimistojemme AL-lakimiehet antavat Autoliiton jäsenille veloituksetonta neuvontaa enintään 20 minuutin ajan autoiluun ja liikenteeseen liittyvissä lainopillisissa kysymyksissä (yksi aihe per neuvottelu). Annamme 10 % jäsenalennuksen asianajopalkkiosta (kuitenkin enintään 150 euroa).

Puh.

Sähköposti

Asianajotoimisto Actas Oy

050 377 9892 info@actas.fi

Asianajotoimisto Kontturi & Co Oy

013 120 731 asianajotoimisto@kontturi.fi

Asianajotoimisto Päivi Räike Ky

050 5374740 asianajotoimisto@raike.fi

Asianajotoimisto Skogster Oy

03 626 210 toimisto@asianajoskogster.fi

Asianajotoimisto Tuomi, Lakka & Metsätähti Oy

010 3221 890 toimisto@tuomilakka.fi

Lakitoimisto Risto Villa

0400 962 227 risto.villa@villalaw.fi

Ole ajoissa liikkeellä, asioiden selvittämisessä menee aikaa. Tarvitset jäsennumeroasi, kun olet yhteydessä AL-lakimiehiin.

Auton hankinta ja ylläpito on asunnon jälkeen suomalaisen kotitalouden merkittävin taloudellinen panostus. Matkan varrella eteesi voi tulla odottamatta suuriakin kustannuksia aiheuttavia tilanteita. Toimimalla oikein sekä tuntemalla lait, asetukset, oikeutesi ja vastapuolen velvollisuudet, voit säästää helposti satoja, jopa tuhansia euroja.

Autoilija peruutti paikoitushallissa autonsa parkkiruudusta paikoitushallin käytävää ajaneen toisen ajoneuvon kylkeen. Peruuttaneen auton kuljettaja totesi tulleensa oikealta ja ilmoitti näkemyksenään, että paikoitushallin käytävää ajaneen auton kuljettaja on tästä syystä törmäykseen yksin syyllinen ja korvausvelvollinen.

Yllättävässä tilanteessa sinun ei kannata tehdä hätiköityjä päätöksiä pelkästään vastapuolen näkemysten perusteella. Nopeasti oikealtakin tuntuva perustelu ja tulkinta saattaa käytännössä olla täysin virheellinen. Autoliiton jäsenenä sinulla on asiantuntijan kanta aina vain yhden puhelinsoiton päässä – ilmaiseksi.

Autoilija vaihtoi uuden tuulilasin rikkoutuneen tilalle. Ensimmäisen kerran tuulilasia pestessään hän huomasi, että lasin laminoinnissa lasin sisään oli jäänyt likaa ja sormenjälkiä. Näkyvimmät jäljet olivat keskellä lasia kuljettajan näkökentässä. Lasiliikkeen kanta oli, että alennuksen antaminen lasin hinnasta on riittävä korvaus ja ettei se ole velvollinen vaihtamaan lasin tilalle virheetöntä tuulilasia.

Eteesi tulevat tilanteet ovat sinulle useimmiten todennäköisesti täysin uusia ja yllättäviä. Jopa auton huolto ja vaihto toistuvat keskimäärin niin harvoin, ettei rutiinia ja kattavaa osaamista synny. Toisella puolella vastassasi ovat rutinoituneet ja vakuuttavasti esiintyvät ammattilaiset. Ota näissä tilanteissa yhteys Autoliittoon. Kun olet Autoliiton jäsen, lakeihin ja kuluttaja-asioihin erikoistuneet asiantuntijamme tulkitsevat tilanteen puolestasi ja kertovat, miten sinun tulee toimia. Useimmissa tapauksissa jo pelkkä Autoliiton neuvonta muuttaa tilanteen eduksesi ja tarvittaessa Autoliiton lakimies ottaa yhteyttä vastapuoleen.

Kuluttaja osti edullisesti ja toi muutaman vuoden ikäisen premiumluokan henkilöauton Saudi-Arabiasta. Katsastuksessa ilmeni, että auto ei useilta osin vastannut Suomen lainsäädännön vaatimuksia. Automaahantuojan ja merkkiliikkeen laskelmien mukaan auton varustaminen jälkikäteen Suomen lain ja sääolosuhteiden edellyttämällä tavalla maksaisi lähes 20.000 € Auton hinnaksi tuontikustannukset ja vaadittu varustelu huomioiden olisi ollut 10.000 yli vastaavan auton markkina-arvon Suomessa.