Mobilia auto- ja tiemuseo | Autoliitto

Mobilian vuoden 2022 näyttelyt:

Suomi liikkeelle 1920-luvulla-näyttely 18.12.2022 asti

Näyttely käsittelee 1920-luvun maantieliikennettä joka kyseillä vuosikymmenellä kehittyi huimaa vauhtia. Autojen määrä kasvoi. Linja-autoliikenne ja polkupyörät muuttivat arjen liikkumista. Moottoripyörät olivat huomattava osa moottoriajoneuvokantaa ja vuosikymmen oli moottoriurheilun harjoittelun aikaa. Autoilijoiden järjestötoiminta alkoi. Naisille myönnettyjen ajokorttien määrä kasvoi etenkin Helsingissä. Eikä unohdeta kieltolakia pirtuautoineen ja salakapakoineen.

Kertomuksia teistä

Toinen uusi näyttely Kertomuksia teistä avataan maaliskuussa 2022 ja kyseessä on pysyvä tielle omistettu perusnäyttely. Kertomuksia teistä kertoo tien merkityksestä liikkuvalle ihmiselle ja miten tie on muuttunut ja kehittynyt metsäpolusta monikaistaiseksi moottoritieksi.

Bella Bella - italialaista tyyliä 31.8.2022 saakka

Bella Bella on Mobilian Fenno Galleriaan suunniteltu pienoisnäyttely, joka esittelee kymmenen hyvin erilaista näkemystä tyylikkäästä italialaisesta ajoneuvosta. Esillä on pari merkittävää Fiatin virstanpylvästä sekä hyvin erikoinen ja harvinainen näkemys 50-luvun tila-autosta eli Fiat Multipla. Lancialta löytyy rallipoluilta tutun Delta HF Integralen lisäksi harvinainen, suomalaisen historian omaava Lancia Flaminia. Parin Alfa Romeon lisäksi esillä on kolme hyvin erilaista urheiluautoa, yksi kauneimmista eli Ferrari Dino, yksi tunnetuimmista eli Lamborghini Diablo sekä yksi harvinaisimmista Iso Rivolta Lele. Ja kyllähän yksi Vespa täytyy Bella Bellassa olla.

Rallimuseo

Rallimuseon isoimmat uutuudet kaudelle 2022 ovat B-ryhmä 40 vuotta ja kartturit kertovat-kokonaisuus, jotka avataan yleisölle 27.5.2022.

Autoliiton jäsenetu:
Autoliiton/ARC Europe -kortilla 50 % alennusta yhdistelmäpääsylipusta (koskee koko perhettä).

Mobilia on Kangasalalla sijaitseva tieliikenteen alan erikoismuseo. Yhdistelmälipulla pääset teemanäyttelyyn, Rallimuseoon ja Mobilian klassikot -näyttelyyn. Rallimuseon puolella pääsee tutustumaan rallin historiaan ja testaamaan omaa vauhtia Segan rallipelillä. Eri vuosikymmenien hyvinkin erilaisia autoklassikoita löytyy Autoglym Galleryn Mobilian klassikot-näyttelystä.

Pienet autoilijat voivat kesäkaudella opetella ajamista ja liikenneturvallisuutta Rahtarit-liikennepuiston poljettavilla henkilö-, linja- ja kuorma-autoilla. Kaikkein pienimmille löytyy Hyvä Kakku -hiekkatietyömaa. Mobilian piha-alueelta löytyy myös iso leikkipaikka ja uimaranta. Ja nälän yllättäessä siihen löytyy ratkaisu Vanhat Autot -kahvilan lounaspöydästä.

Mobilia on avoinna ympäri vuoden. Tarkista aukioloajat täältä. Show your Card! -kohde.

Kirjaudu sivulle jäsentunnuksillasi ja näet sivun alareunasta kuinka saat edun käyttöösi.

Lisätietoja Autoliiton jäsenille

Kirjaudu sisään Liity jäseneksi