Mobilia auto- ja tiemuseo | Autoliitto

Vuonna 2021 Mobiliassa on avattu kaksi uutta näyttelyä: Koneita ja ihmisiä sekä Tie vie – Museotiet suomalaisuuden peilinä.

Koneita ja ihmisiä -näyttely 19.12.2021 asti

Näyttely kertoo teiden rakentamisesta ja kunnossapidosta metsiin tallautuneista poluista nykyaikaisiin tiekoneisiin. Esillä on koneita usealta vuosikymmeneltä, kuten tiehöyliä hevosvetoisesta mallista kolmeen karhuun. Suurimpana Gradall-tieluiskakone, jollaista on käytetty muun muassa Saimaan kanavaa rakennettaessa. Näyttelyssä voikin tutustua myös kanavien rakentamiseen. Siirtotyömaa-elämään voi kurkistaa työmiesten ja ruokalan emännän asuntoparakeissa.

Tie vie – Museotiet suomalaisuuden peilinä -valokuvanäyttely 19.12.2021 asti

Jetro Stavénin ja Johanna Erjonsalon kiehtovassa näyttelyssä tutustutaan Suomen 22 museotiehen. Valokuvat tekevät kunniaa teiden historialle ja nykyisyydelle. Myös museoteiden varsilla asuvat tai liikkuvat ihmiset pääsevät kertomaan siitä, mitä tiet heille merkitsevät.

Menevää menoa -näyttely 31.8.2021 asti

Mobilian Autoglym Galleryyn suunniteltu pienoisnäyttely esittelee kymmenen erilaista ja harvoin nähtyä urheilullista autoa 1960–1980-luvuilta. Mukana on niin elegantteja 60-luvun avosportteja Italiasta ja Englannista kuin ruotsalaisen lentokonetehtaan Saabin näkemys normaalia menevämmästä automallista. Myös rallipoluille on aina riittänyt menoa, joten näyttelystä löytyy Lancia Delta HF Integralen ja Audi Quattron katuversiot. Amerikkalaista näkemystä menevämmistä menopeleistä näyttelyyn tuovat kaksi hyvinkin erilaista vaihtoehtoa: kiilamainen alun perin Nascar-kilpailuihin muotoiltu Plymouth Roadrunner Superbird ja urheilullinen pick-up Dodge Dakota Shelby. Näyttelyä täydentävät Hannu Pekkarisen kokoelmasta pienoismallivitriiniin valitut urheilulliset peltiautot.

Autoliiton jäsenetu:
Autoliiton/ARC Europe -kortilla 50 % alennusta yhdistelmäpääsylipusta (koskee koko perhettä).

Mobilia on Kangasalalla sijaitseva tieliikenteen alan erikoismuseo. Yhdistelmälipulla pääset teemanäyttelyyn, Rallimuseoon ja Mobilian klassikot -näyttelyyn. Rallimuseon puolella pääsee tutustumaan rallin historiaan ja testaamaan omaa vauhtia Segan rallipelillä. Eri vuosikymmenien hyvinkin erilaisia autoklassikoita löytyy Autoglym Galleryn Mobilian klassikot-näyttelystä.

Pienet autoilijat voivat kesäkaudella opetella ajamista ja liikenneturvallisuutta Rahtarit-liikennepuiston poljettavilla henkilö-, linja- ja kuorma-autoilla. Kaikkein pienimmille löytyy Hyvä Kakku -hiekkatietyömaa. Mobilian piha-alueelta löytyy myös iso leikkipaikka ja uimaranta. Ja nälän yllättäessä siihen löytyy ratkaisu Vanhat Autot -kahvilan lounaspöydästä.

Mobilia on avoinna ympäri vuoden. Tarkista aukioloajat täältä. Show your Card! -kohde.

Kirjaudu sivulle jäsentunnuksillasi ja näet sivun alareunasta kuinka saat edun käyttöösi.

Lisätietoja Autoliiton jäsenille

Kirjaudu sisään Liity jäseneksi