Julkinen liikenne Tallinnassa | Autoliitto

Julkinen liikenne Tallinnassa

Tallinnassa julkinen liikenne toimii hyvin ja käsittää bussit, johdinautot ja raitiovaunut. Ilmaiseksi matkustavat koululaiset, 3-vuotiaan lapsen kanssa matkustava aikuinen sekä Tallinnassa kirjoilla olevat henkilöt.

Tallinnan kaupungin liikennetietoa tarjoava verkkosivusto toimii nyt myös suomen kielellä. Sivustolla on linjakartat ja reittiopas. Hakukentissä kannattaa käyttää viron- tai englanninkielisiä versioita nimistä. Linkki: https://transport.tallinn.ee/#/fi

Kertalippuja voi ostaa kuljettajalta käteisellä, tasarahalla. Saatavilla on myös QR-lippuja, ladattava matkakortti (Ühiskaart) sekä turistikortti Tallinn Card, joka oikeuttaa myös ilmaiseen sisäänpääsyyn museoihin ja muihin käyntikohteisiin.
Lisätietoa: https://www.tallinn.ee/eng/pilet/Ticket-information-for-tourists
Muut liput paitsi kuljettajalta ostettava kertalippu pitää aktivoida/leimata heti matkan alkaessa, myös Tallinn Card.

Koko maan kattavat julkisen liikenteen vaihtoehdot löytyvät matkansuunnitteluohjelmasta Peatus, www.peatus.ee.

Maassa on monia taksiyhtiöitä, joilla on jokaisella oma hinnastonsa, eli taksien hinnat vaihtelevat eikä niille ole säädetty ylärajaa. Hinnaston tulee olla nähtävissä taksin sivuikkunassa auton ulkopuolelta sekä auton sisällä kojelaudalla. Hinnastoon kannattaa tutustua ennen autoon nousemista. Epäselvyyksien välttämiseksi voi taksin kuljettajalta pyytää hinta-arvion haluttuun kohteeseen jo ennen matkan aloittamista. Kuljettajalta kannattaa pyytää mittarista tulostettu kuitti. Jos mittari on epäkunnossa, kuljettaja ei saisi ajaa taksia ja asiakas voi kieltäytyä maksamasta matkaa.

Virolaisten kehittämä taksisovellus on Bolt (entinen Taxify). Myös Uber toimii Virossa.

Riksataksien kanssa kannattaa sopia hinta etukäteen ja kysyä, kattaako hinta yhden vai useamman matkustajan.