Kesällä 2021 Alppien yli moottoripyörällä | Autoliitto

Kesällä 2021 Alppien yli moottoripyörällä

Autoliiton vinkit Alppien moottoripyörämatkalle.

Hallitus suosittelee edelleen (syyskuu 2020) välttämään tarpeetonta matkustamista, poikkeuksena maat, joiden osalta on päätetty luopua maahantulon rajoituksista. Mutta ensi kesän matkoja voi ainakin hiukan suunnitella. Ohessa vinkkejä Alppien ylitykseen.

Reitti kulkee Liechtensteinista Sveitsin Luganoon ja sieltä Milanon kautta etelään Alessandriaan.

ViaMichelin reititysohjelmalla voi valita ajoneuvoksi moottoripyörän. Ohjelma antaa välimatkaksi 354 km ja ajoaikaa 4 tuntia 30 minuuttia. ViaMichelin kertoo myös tiemaksut, jotka ovat tällä reitillä moottoripyörälle 9,80 EUR + 38,00 EUR eli yhteensä 47,80 EUR.

ViaMichelin ohjelmalla voi tehdä valintoja, eli laittaa rastin ruutuun ”vältä moottoriteitä” tai ”vältä maksullisia teitä” tai vältä ”autolauttoja”. Valitettavasti ohjelma ei tarjoa valintaa tunneleiden välttämiseksi, mutta navigaattoreissa on olemassa tällainenkin valinta. ViaMichelin-ohjelmalla vaihtoehto ”vältä moottoriteitä”, saa matkan pituudeksi 405 km ja ajoaikaa 9 tuntia 14 minuuttia. Ei lainkaan tiemaksuja. Valitettavasti reittiohjelmilla ei voi antaa ajon aikataulua, eli ei pysty ohjelmoimaan reittiä toukokuulle 2021.

Alppien solateiden aukiolosta on tietoa useilla erilaisilla internetsivuilla. Eniten ehkä saksankielisillä, kuten:
Alpenrouten- tai
Das Pässeportal - (voi valita solatiet maakohtaisesti – liukuvalikosta ”Alle Pässe” tai tarkastella kaikkien maiden solateitä) tai
Pässe.info-verkkosivuilla

Saksan autojärjestö ADAC informoi, että seuraavat solatiet ovat ylipäänsä avoinna vain kesäaikana:

SVEITSI
Albula, Col de la Croix, Flüelapass, Forcola di Livigno, Furka, Glaubenbüelen, Gotthard, Grimsel, Großer St. Bernhardpass, Klausen, Nufenen, San Bernardino, Splügen, Susten, Umbrail

ITALIA
Gavia, Stilfser Joch, Würzjoch

ADAC:n reititysohjelmalla voi valita jopa ajankohdan eli toukokuun 2021, sekä valita ”vältä tunneleita”. Moottoriteitä ja tunneleita välttävällä vaihtoehdolla ja tuloksena on hurja kiertolenkki Trenton ja Veronan kautta.

Solateitä riittää Alpeilla ja niiden paremmuudesta tai kauneudesta on tietysti monta mielipidettä. Tässä on yksi, joka on valinnut Alppien 8 ”parasta” solatietä (englanniksi).

Moottoritiemaksut

Sveitsi 39,00 EUR / 40 CHF

Italian tiemaksut

Autoliiton Autoillen Euroopassa -kirjasta tai Autoliiton verkkosivujen Matkakohteet-osiosta (kirjauduttava sivuille jäsenenä) löytyy aiheesta runsaasti tietoa. Monet suomalaiset ovat saaneet sakkoja juuri Milanon lähistön uusilta moottoriteiltä, joilla maksuja ei voi suorittaa paikan päällä vaan käytössä ovat elektroniset maksut = Free flow.

Lisätietoa verkossa tiemaksuista siis Autoliiton sivuilta matkustusoppaasta tai Autostrade per l'Italian verkkosivuilta (myös tietyöt, tiesulut jne.)

Tässä lähinnä suunnitellulle alueelle osuvia isompia tunneli- tai solatiemaksuja:

Solatie / Tunneli Maa Hinta henkilöautolle
Mont-Blanc-Tunnel Ranska 46,30 €
Großer-St.-Bernhard-Tunnel Sveitsi 26,90 €
Lötschberg-Tunnel Autoverladung Sveitsi 27,00 CHF (pyhinä kalliimpi)
Gotthard- und San-Bernardino-Tunnel Sveitsi Moottoritietarra = 39,00 €
Pfänder-Tunnel Itävalta Ilmainen
Arlberg-Tunnel Itävalta 10,50 €
Reschenpass Italia Ilmainen
Pass Thurn Itävalta Ilmainen
Brenner-Pass Itävalta 10,00 €
Felbertauern-Tunnel Itävalta 11,00 €

Ympäristövyöhykkeet

Italiassa pitää olla tarkkana ympäristövyöhykkeiden alueella. Zona traffico limitato -liikennemerkit ja niiden lisäkilvet pitää tutkia tarkasti. Rajoitukset koskevat ainakin osin myös moottoripyöriä ja sakko seuraa syntistä Suomeen saakka, jos määräyksiä on rikottu. Lisätietoa tästäkin Autoillen Euroopassa -kirjasta.