Autoliiton tiepalvelu - hinausauto auttaa tien päällä

Alfa Romeo 159 2006

etutörmäys 15 (94%)
sivutörmäys 16 (89%)
turvavöiden muistutusjärjestelmä 2
kaikkiaan 34 pistettä
jalankulkijatörmäys 9 (25%)
lasten suoja 38 (78%)

Alfa Romeo 159 sai täydet viisi tähteä aikuismatkustajien kolariturvallisuudesta. Lapsiturvallisuudesta autolle annettiin neljä tähteä viidestä. Jalankulkijaturvallisuuden tähtimäärä jäi kuitenkin vain yhteen tähteen neljästä.

Testattu Alfa Romeo 159 oli varusteltu muun muassa kuljettajan ja etumatkustajan kaksivaiheisilla turvatyynyillä, päätä suojaavalla turvaverholla ja sivuturvatyynyillä sekä kuljettajan polviturvatyynyillä. Autossa oli turvavyömuistutin kuljettajan ja etumatkustajan paikoilla, ja edessä istuvien turvavöistä löytyivät esikiristimet ja voimanrajoittimet. Takaistuimen reunapaikoilla oli Isofix-kiinnikkeet lastenistuinta varten. Autossa oli myös ABS-jarrut, hätäjarrutehostin, elektroninen jarruvoimien jako (EBD) ja ajonvakautusjärjestelmä (ESP).

Parannettavaa löytyi erityisesti jalankulkijoiden turvallisuudesta törmäyshetkellä. Alfa Romeon puskurin rakenne sekä konepeiton reunojen muotoilu oli jalankulkijan kannalta vaarallinen.

Euro NCAP uusi Alfa Romeon etutörmäystestin, koska ensimmäisessä testissä autossa oli vääränlainen turvavyön voimanrajoitin. Fiat tarkisti kaikki autot tuotannon alusta lähtien ja sai selvitettyä syyn virheeseen. Sivutörmäystestissä auton takaovi aukesi, mikä vaikutti pisteytykseen. Turvavyömuistuttimen merkkivalon sijainnissa oli parantamisen varaa, ja se päätettiinkin siirtää näkyvämmälle paikalle.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Auton tiedot

• Testausvuosi: