Alfa Romeo Stelvio

aikuismatkustajien suoja 37,0 pistettä (97%)
lapsimatkustajien suoja 41,6 pistettä (84%)
jalankulkijan suoja 30,2 pistettä (71%)
turvavarusteet 7,3 pistettä (60%)

Alfa Romeo Stelvio sai tulokseksi 5 tähteä

Alfa Romeo Stelvion turvavarustelu

Etuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Päätä suojaava turvaverho: kaikilla paikoilla
Sivuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Lantioturvatyyny: kuljettaja, etumatkustaja
Polviturvatyyny: ei saatavilla
Turvavöiden esikiristimet: kaikilla paikoilla
Turvavöiden voimanrajoittimet: kaikilla paikoilla
Turvavyömuistuttimet: kaikilla paikoilla
Turvaistuinten Isofix-kiinnikkeet: takaistuimen reunapaikoilla

Aikuismatkustajien suoja

Matkustamon rakenteet säilyttivät hyvin muotonsa etutörmäyksessä. Etumatkustajan kaikki elintärkeät vartalonosat saivat hyvän suojan. Kuljettajan ja etumatkustajan polvet ja reidet saivat hyvän suojan. Testin perusteella erikokoiset ja eri asennoissa istuvat henkilöt saivat samantasoisen suojan.

Koko keulan leveydeltä osuvassa etutörmäystestissä takamatkustajan rintakehän suoja oli riittävä, mutta kuljettajan ja etumatkustajan muut vartalonosat saivat hyvän suojan.

Peräänajotestissä etuistuimet ja pääntuet suojasivat piiskaniskuvammoilta hyvin. Takaistuinten suoja piiskaniskuvammoilta oli hyvä. Vakiovarusteinen automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä tarjoaa piiskaniskuvammaa vastaan lisäsuojaa. Järjestelmä toimi hyvin taajamanopeuksilla ja onnistui estämään törmäykset kaikissa testeissä.

Lapsimatkustajien suoja

Etutörmäyksessä 10-vuotiasta simuloivan testinuken niskan suoja oli heikko, mutta muiden vartalonosien suoja hyvä tai riittävä. Kuusivuotiasta simuloivan testinuken kaikkien vartalonosien suoja oli hyvä tai riittävä.

Sivutörmäystestissä suoja oli hyvä kummankin nuken kaikille vartalonosille. Etumatkustajan turvatyynyn voi kytkeä pois käytöstä, jolloin tällä paikalla voidaan käyttää selkä menosuuntaan asennettavaa turvaistuinta. Kuljettaja saa selvän tiedon turvatyynyn tilasta, ja järjestelmä sai tästä pisteet.

Jalankulkijan suoja

Konepelti suojasi jalankulkijaa valtaosin hyvin tai riittävästi. Suoja oli heikkoa tai huonoa tuulilasin juuressa ja A-pilareiden alueella.

Puskurin suoja jalankulkijan jaloille oli hyvä kaikissa testatuissa kohdissa ja sai täydet pisteet. Jalankulkijan lantion suoja vaihteli hyvän ja huonon välillä.

Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä toimi hyvin taajamanopeuksilla, ja onnistui estämään tai ehkäisemään törmäykset kaikissa testeissä.

Turvavarusteet

Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä onnistui estämään törmäykset lähes kaikissa maantienopeuksilla tehdyissä testeissä. Vakiovarusteinen kaistavahti varoittaa kuljettajaa, mikäli auto on ajautumassa pois ajokaistalta. Kuljettajan asettama nopeudenrajoitin on myös vakiovaruste. Nopeuden asettaminen oli Euro NCAP-standardien mukaan liian monimutkaista, eikä järjestelmä saanut pisteitä.

Kokonaisarvio:

5/5 tähteä

Auton tiedot

  • Testausvuosi:

    2017
  • Auton valmistaja:

    Alfa Romeo
  • Malli:

    Stelvio
  • Autoluokat:

    Isot maastoautot

Arvio:

  • Aikuisten turvallisuus:

    0%
    97%
    100%
  • Lasten turvallisuus:

    0%
    84%
    100%
  • Jalankulkijoiden turvallisuus:

    0%
    71%
    100%
  • Turvallisuusjärjestelmät:

    0%
    60%
    100%