Audi A1
aikuismatkustajien suoja 36,2 pistettä (95%)
lapsimatkustajien suoja 42,0 pistettä (85%)
jalankulkijan suoja 35,1 pistettä (73%)
turvavarusteet 10,4 pistettä (80%)
Audi A1 sai tulokseksi 5 tähteä
Audi A1:n turvavarustelu
Etuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Päätä suojaava turvaverho: kaikilla paikoilla
Sivuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Lantioturvatyyny: kuljettaja, etumatkustaja
Polviturvatyyny: ei saatavilla
Turvavöiden esikiristimet: kaikilla paikoilla
Turvavöiden voimanrajoittimet: kaikilla paikoilla
Turvavyömuistuttimet: kaikilla paikoilla
Turvaistuinten Isofix-kiinnikkeet: etumatkustaja, takaistuimen reunapaikat
Aikuismatkustajien suoja
Matkustamon rakenteet säilyttivät muotonsa etutörmäyksessä. Nukeista saadut mittausarvot osoittivat hyvää suojausta kuljettajan ja matkustajan polville sekä reisille. Audi osoitti, että suojaus on samantasoinen erikokoisille ja eri asennoissa matkustaville matkustajille.
Koko keulan leveydeltä osuvassa etutörmäystestissä kuljettajan kaikkien kriittisten vartalon osin suojaus oli hyvä tai riittävä. Takamatkustajan rintakehän suojaus arvioitiin vähäiseksi perustuen nukesta mitattuun paineeseen. Muuten takamatkustajan suojaus oli hyvä.
Sivutörmäystestissä kaikkien kriittisten vartalon osien suojaus oli hyvä ja A1 sai täydet pisteet tästä testin osasta. Voimakkaammassa pylvästestissä rintakehän suojaus oli riittävä ja muiden kriittisten vartalonosien suojaus oli hyvä.
Peräänajotestissä etuistuimien ja pääntukien suoja piiskaniskuvammoilta oli hyvä. Takaistuinten geometrinen arviointi osoitti myös hyvää piiskaniskusuojaa. ”Audi Pre Sense Front” on vakiovarusteinen automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä. Se toimi hyvin kaupunkiajoon tyypillisillä hiljaisemmilla nopeuksilla, joissa piiskaniskuvammat tyypillisimmin syntyvät.
Lapsimatkustajien suoja
Etutörmäystestissä sekä 6- että 10-vuotiaan nuken suojaus oli hyvä tai riittävä kaikille kriittisille vartalon osille. Sivutörmäystestissä suojaus molemmille nukeille oli hyvä ja A1 sai tästä testin osiosta täydet pisteet.
Etuistuimen turvatyyny on kytkettävissä pois päältä, jolloin tällä paikalla voidaan käyttää selkä menosuuntaan asennettavaa turvaistuinta. Kuljettaja saa selvän tiedon järjestelmän tilasta, ja järjestelmä saa tästä pisteet. Audi totesi, ettei takapenkin keskipaikka ole sopiva turvavyökiinnitteisille turvaistuimille. Testi suoritettiin, mutta se odotetusti epäonnistui, koska keskipaikkaa ei ole hyväksytty yleiskiinnitteisten turvaistuinten asentamiseen. Muuten kaikki turvaistuimet, jotka A1:seen sopivat sai asennettua asiallisesti.
Muiden tienkäyttäjien suoja
Konepellin antama suoja jalankulkijan päälle oli pääosin hyvä osassa konepeltiä, mutta tuulilasin alareunan ja jäykkien tukirakenteiden kohdalta tulokset olivat huonoja. Puskurin suoja jalankulkijan jaloille oli hyvä, mutta lantion suojauksen taso vaihteli.
Muiden ajoneuvojen havaitsemisen lisäksi Audi Pre Sense Front -automaatinen hätäjarrutusjärjestelmä tunnistaa jalankulkijat ja pyöräilijät. Se toimi hyvin testissä näiden tienkäyttäjien osalta.
Turvavarusteet
Maantienopeuksilla tehdyissä testeissä automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä toimi hyvin. Turvavyömuistuttimet ovat vakiovaruste sekä etu- että takapenkeillä. Kaista-avustin auttaa auton pitämisessä ajoradalla ja tarvittaessa toimii rajummin myös kriittisemmissä tilanteissa. Kuljettajan asettama nopeudenrajoitin on vakiovaruste. Myös nopeusavustin on saatavilla lisävarusteena, se oli testissä mukana.
Kokonaisarvio:
Auton tiedot
-
Testausvuosi:
2019 -
Auton valmistaja:
Audi -
Malli:
A1 -
Autoluokat:
Pienet autot
Arvio:
-
Aikuisten turvallisuus:
0%95% -
Lasten turvallisuus:
0%85% -
Jalankulkijoiden turvallisuus:
0%73% -
Turvallisuusjärjestelmät:
0%80%