Audi A3 | Autoliitto

Olet täällä

Audi A3

TEST 2020
Aikuisten turvallisuus
89
Lasten turvallisuus
81
Jalankulkijoiden turvallisuus
68
Turvallisuus-järjestelmät
73

aikuismatkustajien suoja 34,1 pistettä (89%)
lapsimatkustajien suoja 39,7 pistettä (81%)
jalankulkijan suoja 36,8 pistettä (68%)
turvavarusteet 11,8 pistettä (73%)

Audi A3 sai tulokseksi 5 tähteä

Audi A3:n turvavarustelu

Etuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Päätä suojaava turvaverho: kaikilla paikoilla
Sivuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja, saatavilla myös takaistuimille (ei testiautossa)
Lantioturvatyyny: kuljettaja, etumatkustaja, saatavilla myös takaistuimille (ei testiautossa)
Polviturvatyyny: ei saatavilla
Keskiturvatyyny: kuljettaja, etumatkustaja
Turvavöiden esikiristimet: kaikilla paikoilla
Turvavöiden voimanrajoittimet: kaikilla paikoilla
Turvavyömuistuttimet: kaikilla paikoilla
Turvaistuinten Isofix-kiinnikkeet: takaistuimen reunapaikat, saatavilla myös etumatkustajan istuimelle (ei testiautossa)

Aikuismatkustajien suoja

Matkustamon rakenteet säilyttivät muotonsa etutörmäyksessä. Kuljettajan rintakehän suoja on arvioitu vähäiseksi perustuen nukesta mitattuihin paineisiin. Kuljettajan ja matkustajan polvien ja reisien suojaus oli hyvä. Audi osoitti, että suojaus on samantasoinen myös erikokoisilla ja eri asennoissa matkustaville matkustajille.

Törmäysseinän analyysi osoitti paikallisesti suuria muutoksia seinässä ja tästä seurasi vähennys pisteisiin toiselle ajoneuvolle aiheutuvan riskin vuoksi.

Koko keulan leveydeltä osuvassa etutörmäystestissä kuljettajan ja takamatkustajien kriittisten vartalonosien suoja oli hyvä tai riittävä.

Sivutörmäystestissä kaikkien kriittisten vartalonosien suojaus oli hyvä, kuten myös voimakkaammassa pylvästestissä suojaus kokonaisuudessaan oli hyvä. Kuljettajasta kaukaisemman kyljen törmäyksessä nuken liikkuminen auton sisällä oli vähäistä ja suojaus arvioitiin riittäväksi. Valmistenumerosta WAUZZZGYMA058053 eteenpäin A3 on varustettu keskiturvatyynyillä, jotka suojaavat sivutörmäyksessä matkustajia toisiltaan. Järjestelmä toimi testissä hyvin ja suojasi etumatkustajien päitä hyvin. Ennen edellä mainittua valmistenumeroa valmistetuissa autoissa keskiturvatyynyä ei ole eikä esitetty arvio päde niihin.

Peräänajotestissä etuistuimien ja pääntukien suoja piiskaniskuvammoilta oli hyvä. Takaistuinten geometrinen arviointi osoitti myös hyvää piiskaniskusuojaa. A3:ssa on vakiovarusteena monitörmäysjarrujärjestelmää, joka jarruttaa heti törmäyksen jälkeen ehkäisten toista törmäystä. Autossa on myös edistyksellinen e-Call-järjestelmä, joka onnettomuuden sattuessa lähettää automaattisesti viestin hätäpalveluihin välittäen auton sijainnin.

Lapsimatkustajien suoja

Etutörmäystestissä 10-vuotiaan nuken niskan suojaus oli arvioitu vähäiseksi perustuen mittauksiin niskan jännityksestä ja rintakehän hidastuvuudesta. Sivutörmäystestissä sekä 6- että 10-vuotiaan kaikkien kriittisten vartalonosien suojaus oli hyvä ja A3 sai maksimipisteet osiosta.

Etuistuimen turvatyyny on kytkettävissä pois päältä, jolloin tällä paikalla voidaan käyttää selkä menosuuntaan asennettavaa turvaistuinta. Kuljettaja saa selvän tiedon järjestelmän tilasta, ja järjestelmä saa tästä pisteet. Kaikki turvaistuimet, jotka A3:een sopivat sai asennettua kunnolla.

Muiden tienkäyttäjien suoja

Konepellin pinnan antama suoja jalankulkijan päälle oli hyvä tai riittävä, muualta tulokset olivat heikkoja tai huonoja. Puskuri tarjosi hyvän suojan jalankulkijan jaloille ja lantion suojaus oli hyvää useimmissa testatuissa asennoissa.

Automaatinen hätäjarrutusjärjestelmä havaitsee jalankulkijat ja pyöräilijät sekä muut ajoneuvot. Testeissä järjestelmä toimi riittävästi ja onnistui välttämään tai lieventämään törmäyksiä useimmissa tapauksissa. A3:n hätäjarrutusjärjestelmä ei tunnista jalankulkijoita auton takana, joten peruutustestiä ei toteutettu.

Turvavarusteet

Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä on vakiovaruste ja toimi hyvin havaiten ja reagoiden muihin ajoneuvoihin välttäen tai lieventäen törmäyksiä useimmissa tapauksissa. Etu- ja takapenkkien turvavyömuistuttimien lisäksi A3:ssa on kuljettajaa ohjauksen perusteella tarkkaileva järjestelmä, joka seuraa kuljettajan tarkkaavaisuutta, keskittymistä ja väsymystilaa. Järjestelmä varoittaa kuljettajaa, jos ajamisessa on huomautettavaa. Kaista-avustin auttaa pitämään auton ajoradalla sekä toimii myös vaikeammissa hätätilanteissa. Kuljettajan asettama nopeusrajoitin on vakiovaruste ja arvioitu testissä. Saatavilla on myös kehittyneempi automaattinen nopeusavustin, joka tunnistaa nopeusrajoituksen automaattisesti ja voi säätää nopeusrajoittimen sen mukaan.

Jaa muillekin