Autoliiton tiepalvelu - hinausauto auttaa tien päällä

Audi A6 1998

etutörmäys 9 (56%)
sivutörmäys 14 (78%)
kaikkiaan 23 (68%)
jalankulkijatörmäys 11 (31%)

Audi teki A6:een muutoksia ensimmäisen testin jälkeen, koska turvatyyny laukesi liian myöhään. Turvatyynyjen anturit uusittiin ja etuturvatyynyissä on nyt turvapysäyttimet. Muutokset ovat voimassa nyt myytävissä A6-malleissa. Kuljettajan rintakehä oli kuitenkin lukuisiin muihin autoihin nähden heikommin suojattu. A6:n polkimet irtosivat suunnittelunsa mukaisesti etutörmäyksessä. A6 täyttää lokakuussa 1998 voimaantulevat uusien autojen sivutörmäysnormit. Jalankulkijatörmäyksessä A6:n konepellin reuna ja puskuri havaittiin vaarallisiksi. Konepelti suojasi päähän kohdistuvissa iskuissa paremmin.

Etutörmäys

Matkustamo säilytti rakenteensa etutörmäyksessä. Turvatyyny ja turvavyö kuormittivat kuljettajan rintakehää loukkaantumiselle altistavan voimakkaasti. Kuljettajan polvet, reidet ja lantio olivat vaarassa loukkaantua kojelaudan alapuolisten rakenteiden iskuista. Vaikka ohjauspylväs on päällystetty energiaa vastaanottavalla suojuksella, suoja polville oli kuitenkin puutteellinen. Ohjauspyörän lukko ei ollut päällystetty. Irtoavat polkimet vähensivät merkittävästi jalkojen ja nilkkojen loukkaantumisriskiä.

Sivutörmäys

Istuimiin kiinnitetyt sivuturvatyynyt suojasivat kuljettajan käsivarret, rintakehän, mahan ja jossain määrin myös lantion. Rintakehän suoja oli kuitenkin heikompi kuin muutamissa muissa tämän ryhmän autoissa.

Lasten turvaistuimet

Takaistuimen reunapaikat on varustettu turvavöillä, jotka ovat kiinnitettävissä turvaistuinten ympärille. Näiden automaattista lukitusta ei testattu, koska käyttöohje ei täytä EuroNCAP-kriteereitä. Turvaistuimen asennuksesta etumatkustajan paikalle varoittava ACEA-kaavio oli osittain B-pilarin peitossa. Varoitus löytyi kahdella kielellä tuulilasiin kiinnitetystä tarrasta. Varoitus ei sisältänyt mainintaa hengenvaarasta ja lisäksi tarra oli helposti irrotettavissa. Testissä käytettiin Audin suosittelemia, kasvot menosuuntaan asennettuja turvaistuimia. Nämä eivät olleet EU-määräysten mukaisia, koska vyönohjainten värikoodit olivat virheellisiä ja käyttöohjeet huonosti kiinnitettyjä.

Törmäys jalankulkijaan

A6:n etupää on erityisen ankara jalankulkijoille, vaikka päähän kohdistuvissa iskuissa konepelti suojasi paremmin.

Mallin historia ja turvavarustelu

Uusin A6 esiteltiin toukokuussa 1997. Vakiovarusteluun kuuluvat kuljettajan ja matkustajan etu- ja sivuturvatyynyt, ABS-jarrut, etuturvavöiden esikiristimet ja turvapysäyttimet, törmäyksessä irtoavat polkimet ja ohjaustehostin. Testitulokset ovat voimassa kesäkuun 1998 jälkeen valmistetuissa A6-malleissa.

Lisätietoja englanniksi: http://www.euroncap.com/tests/audi_a6_1998/48.aspx

Auton tiedot

  • Testausvuosi:

    1998
  • Auton valmistaja:

    Audi
  • Malli:

    A6
  • Autoluokat:

    Isot autot

Arvio:

  • Aikuisten turvallisuus:

    3/5 tähteä
  • Lasten turvallisuus:

    -
  • Jalankulkijoiden turvallisuus:

    2/5 tähteä