Autoliiton tiepalvelu - hinausauto auttaa tien päällä

Audi Q7 2015

aikuismatkustajien suoja 36,1 pistettä (94 %)
lapsimatkustajien suoja 43,4 pistettä (88 %)
jalankulkijan suoja 25,4 pistettä (70 %)
turvavarusteet 9,9 pistettä (76 %)

Audi Q7 sai tulokseksi 5 tähteä

Audi Q7:n turvavarustelu

Etuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Päätä suojaava turvaverho: edessä ja takana
Sivuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja (takana lisävaruste)
Lantioturvatyyny: ei

Polviturvatyyny: ei
Turvavöiden esikiristimet: kaikilla paikoilla
Turvavöiden voimanrajoittimet: kaikilla paikoilla
Turvavyömuistuttimet: kaikilla paikoilla
Isofix-kiinnikkeet turvaistuimille: takaistuimen reunapaikoilla (etumatkustajan paikalla lisävaruste)

Aikuismatkustajien suoja

Matkustamon rakenteet säilyttivät etutörmäyksessä hyvin muotonsa. Etupenkeillä istuvien polvet ja reidet saivat hyvän suojan ja erikokoiset ja eri asennoissa istuvat henkilöt saivat samantasoisen suojan. Kuljettajan rintakehä sai vähäisen suojan.

Koko keulan leveydeltä osuvassa etutörmäystestissä rintakehää lukuun ottamatta kaikki vartalonosat saivat hyvän suojan. Takamatkustajan rintakehä sai riittävän suojan ja kuljettaja vähäisen suojan.

Sivutörmäyksessä ja tätä voimakkaammassa pylvästestissä kaikki elintärkeät vartalonosat saivat hyvän suojan ja Audi Q7 sai näistä täydet pisteet. Etuistuimet ja pääntuet antoivat peräänajoa seuraavaa piiskaniskuvammaa vastaan hyvän suojan. Myös takaistuimet suojasivat hyvin.

Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä on vakiovaruste. Se toimii taajamanopeuksilla, joilla useimmat piiskaniskuvammat syntyvät. Järjestelmä toimi hyvin Euro NCAP:n testissä.

Lapsimatkustajien suoja

1,5- ja 3-vuotiasta lasta simuloivat testinuket istuivat selkä menosuuntaan asennetuissa turvaistuimissa. Q7 sai testeissä täydet pisteet 3-vuotiasta simuloivalle nukelle antamastaan suojasta. 1,5-vuotiasta simuloivan nuken saama suoja oli muuten hyvä, mutta rintakehään kohdistui hieman liian suuria hidastusvoimia.

Etumatkustajan turvatyynyn voi kytkeä pois käytöstä, jolloin istuimelle voidaan asentaa selkä menosuuntaan asennettava lastenistuin. Kuljettaja saa selvän tiedon turvatyynyn tilasta, joten järjestelmä sai tästä pisteet. Kaikki turvaistuimet, joita varten autoon on suunniteltu kiinnikkeet, saa asennettua tarkoituksenmukaisesti.

Q7:ää saa sekä 5- että 7-paikkaisena. Lisävarusteisessa kolmannessa istuinrivissä on vakiona Isofix-kiinnikkeet turvaistuimille. 7-paikkainen versio olisi saanut lapsimatkustajan turvallisuudesta lisäpisteitä, joten testatun 5-paikkaisen viiden tähden kokonaisarviointi kattaa myös 7-paikkaisen version.

Jalankulkijan suoja

Q7:ssä on ”aktiivinen” konepelti. Kun puskuriin sijoitetut sensorit tunnistavat osuman jalankulkijaan, konepelti kohoaa ja tekee tilaa sen ja moottorin kovien rakenteiden väliin. Audi osoitti, että järjestelmä toimi tehokkaasti eri nopeuksilla ja erikokoisten jalankulkijoiden kohdalla, joten auto testattiin konepelti yläasennossa. Suoja oli hyvä lähes kaikissa testatuissa kohdissa. Puskuri suojasi paikoin hyvin, mutta toisissa kohdin suoja oli riittävä tai vähäinen. Lantion saama suoja oli valtaosin huono.

Turvavarusteet

Elektroninen ajonvakautusjärjestelmä, kaikkien paikkojen turvavyömuistuttimet, automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä ja nopeusvahti ovat vakiovarusteita. Hätäjarrutusjärjestelmä toimii taajama- ja maantienopeuksilla ja pärjäsi hyvin Euro NCAP:n testissä. Vakiovarusteena olevan vakionopeudensäätimen avulla kuljettaja voi myös asettaa maksiminopeuden. Tämä järjestelmä oli mukana arvioinnissa. Lisävarusteena on saatavana järjestelmä, jossa kamera ja digitaalinen paikannus ilmoittavat kuljettajalla voimassa olevan nopeusrajoituksen. Kaistavahti on lisävaruste, eikä sen odoteta täyttävän asennusmäärävaatimuksia arviointia varten.

Kokonaisarvio:

5/5 tähteä

Auton tiedot

  • Testausvuosi:

    2015
  • Auton valmistaja:

    Audi
  • Malli:

    Q7
  • Autoluokat:

    Isot maastoautot

Arvio:

  • Aikuisten turvallisuus:

    0%
    94%
    100%
  • Lasten turvallisuus:

    0%
    88%
    100%
  • Jalankulkijoiden turvallisuus:

    0%
    70%
    100%
  • Turvallisuusjärjestelmät:

    0%
    76%
    100%