BMW 3-sarja 1997
etutörmäys 2 (13%)
sivutörmäys 8 (44%)
kaikkiaan 10 (29%)
jalankulkijatörmäys (%)
BMW:n matkustamo oli etutörmäyksessä epävakaa ja kuljettaja oli vaarassa loukkaantua rintakehään hengenvaarallisesti. Ohjauspyörän liike taaksepäin lisäsi tätä riskiä ja kojelaudan alapuoliset rakenteet vaaransivat polvet, reidet ja lantion. Sivutörmäystestissä BMW ei yltänyt tuleviin uusien autojen sivutörmäysnormeihin.
Etutörmäys
A-pilarin voimakkaan siirtymisen vuoksi matkustamo oli epävakaa. Kuljettajan ovi hajosi ja kojelaudan tukipalkki irtosi osittain auton sivusta. Kuljettajan ovi saatiin auki lievällä voimankäytöllä, matkustajan ovi normaalisti. Ohjauspyörä siirtyi taaksepäin 223 mm ja ylöspäin 14 mm. Jalkatilan rajussa muodonmuutoksessa jarrupoljin työntyi taaksepäin 321 mm. Kuljettajan turvatyyny laukesi liian myöhään suojatakseen kunnolla ja ohjauspyörä työntyi liiaksi taakse. Erikokoisten ja eri asennoissa istuvien kuljettajien loukkaantumisriski saattaa tämän vuoksi kasvaa. Turvavyön kautta välittyi suuri rasitus rintakehään, joka osui ohjauspyörään niin voimakkaasti, että ohjauspyörä taipui merkittävästi. Rintakehän suoja oli kauttaaltaan heikko. Hiukan erilainen törmäys olisi aiheuttanut kojelaudan voimakkaamman työntymisen taaksepäin. Kuljettajan vasen polvi osui kojelaudan alaosaan, ohjauspylvään lähelle. Osuma ohjauspylvääseen tai sen säätimeen oli hyvin lähellä, minkä vuoksi polvien, reisien ja lantion suoja arvioitiin heikoksi. Osuma ohjauspylvääseen tai sen kiinnikkeisiin olisi aiheuttanut paikallisia vammoja polven alueelle. Kuljettajan oikea polvi osui myös kojelaudan alapuolelle, vaarallinen osuma ohjauspylvään tukirakenteisiin oli hyvin lähellä. Jalat ja nilkat olivat suuressa vaarassa loukkaantua jalkatilan suuren muodonmuutoksen vuoksi. Testinuken jalka jäi loukkuun lattian ja paloseinän väliin. Matkustajan suoja oli yleisesti ottaen hyvä, vaikka turvavyön kautta välittyi vaarallisen suuri kuormitus rintakehään.
Sivutörmäys
Kuljettajan pää ja lantio olivat hyvin suojattuja, mutta rintakehän suoja oli heikko ja mahan erittäin heikko.
Lasten turvaistuimet
Turvavöiden kiinnityskohdat ovat sijoitettu siten, että näillä kiinnitetty turvaistuin ei pysy paikallaan etutörmäyksessä. Istuimet taipuivat etutörmäyksessä ja testinuket liikkuivat pitkälle eteenpäin. Vaikka nämä eivät osuneet etuistuimiin, pienemmällä testinukella havaittiin vakava loukkaantumisvaara. Istuinten asennusohjeet olivat epäselvät.
Törmäys jalankulkijaan
Reisiin ja sääriin kohdistuvissa iskuissa keskimääräistä huonompi, aikuisten ja lasten päähän kohdistuneissa osumissa keskimääräistä hiukan parempi tulos.
Mallin historia ja turvavarustelu
BMW 3-sarja esiteltiin loppuvuodesta 1990. Vuoden 1997 mallin vakiovarusteisiin kuuluvat ABS-jarrut, turvakaaret, kuljettajan etuturvatyyny, etuturvavöiden turvapyäsyttimet ja korkeudensäätö. Sivuturvatyynyt ja etumatkustajan turvatyyny ovat saatavina lisävarusteina, eikä näitä ollut testiautoissa. Uusi 3-sarja esitellään vuonna 1999.
Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.
Auton tiedot
-
Testausvuosi:
1997 -
Auton valmistaja:
BMW -
Malli:
3-sarja -
Autoluokat:
Perheautot
Arvio:
-
Aikuisten turvallisuus:
1.5/5 tähteä -
Lasten turvallisuus:
- -
Jalankulkijoiden turvallisuus:
2/5 tähteä