BMW Z4 | Autoliitto

Olet täällä

BMW Z4

TEST 2019
Aikuisten turvallisuus
97
Lasten turvallisuus
87
Jalankulkijoiden turvallisuus
91
Turvallisuus-järjestelmät
76

aikuismatkustajien suoja 37,2 pistettä (97%)
lapsimatkustajien suoja 43,0 pistettä (87%)
jalankulkijan suoja 44,1 pistettä (91%)
turvavarusteet 10,0 pistettä (76%)

BMW Z4 sai tulokseksi 5 tähteä

 

BMW Z4:n turvavarustelu

Etuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Päätä suojaava turvaverho: kuljettaja, etumatkustaja
Sivuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Lantioturvatyyny: kuljettaja, etumatkustaja
Polviturvatyyny: kuljettaja
Turvavöiden esikiristimet: kuljettaja, etumatkustaja
Turvavöiden voimanrajoittimet: kuljettaja, etumatkustaja
Turvavyömuistuttimet: kuljettaja, etumatkustaja
Turvaistuinten Isofix-kiinnikkeet: etumatkustaja

Aikuismatkustajien suoja

Matkustamon rakenteet säilyttivät muotonsa etutörmäyksessä. Nukeista saadut mittausarvot osoittivat hyvää suojausta kuljettajan ja matkustajan polville sekä reisille. BMW osoitti, että suojaus on samantasoinen erikokoisille ja eri asennoissa matkustaville matkustajille.

Koko keulan leveydeltä osuvassa etutörmäystestissä kuljettajan kaikkien kriittisten vartalon osien suojaus arvioitiin hyväksi tai riittäväksi.

Sivutörmäystestissä sekä voimakkaammassa pylvästestissä kaikkien kuljettajan kriittisten vartalon osien suojaus oli hyvä ja Z4 sai täydet pisteet molemmista testin osista.

Peräänajostestissä etuistuimien ja pääntukien suoja piiskaniskuvammoilta oli hyvä. Automaatinen hätäjarrutusjärjestelmä toimi hyvin kaupunkiajoon tyypillisillä hiljaisemmilla nopeuksilla, joissa myös suurin osa piiskaniskuvammoista syntyy. Järjestelmä sai täydet pisteet testissä välttäen kolarin kaikissa testatuissa tapauksissa.

Lapsimatkustajien suoja

6-vuotiaan nuken suojaus oli hyvä sekä etu- että sivutörmäystestissä, kun testit tehtiin nukke etumatkustajan paikalla. 10-vuotiaalla nukella ei tehty testejä.

Etuistuimen turvatyyny on kytkettävissä pois päältä, jolloin tällä paikalla voidaan käyttää selkä menosuuntaan asennettavaa turvaistuinta. Kuljettaja saa selvän tiedon järjestelmän tilasta, ja järjestelmä saa tästä pisteet. Etumatkustajan paikka ei ole hyväksytty yhden tyyppisten ISOFIX-turvaistuinten kiinnittämiseen. Muuten kaikki turvaistuimet, jotka Z4:ään sopivat sai asennettua asiallisesti.

Muiden tienkäyttäjien suoja

BMW Z4:ssa on aktiivinen konepelti, joka nousee järjestelmän tunnistaessa törmäyksen jalankulkijaan ja tekee siten tilaa konepellin ja moottorin kovien osien väliin. BMW osoitti, että järjestelmä toimii eri nopeuksissa ja erikokoisiin jalankulkijoihin osuessa. Tämän johdosta testit tehtiin konepelti nostettuna. Konepellin antama suoja jalankulkijan päälle oli lähes pelkästään hyvää tai riittävää. Puskuri tarjosi hyvän suojan jalankulkijan jaloille. Lantion suoja arvioitiin myös hyväksi.

Automaatinen hätäjarrutusjärjestelmä voi havaita jalankulkijat ja pyöräilijät sekä muut ajoneuvot. Testeissä järjestelmä havaitsi jalankulkijat riittävän hyvin ja pyöräilijät hyvin.

Turvavarusteet

Maantienopeuksilla tehdyissä testeissä automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä toimi hyvin ja vältti kolarit suurimmassa osassa tilanteista. Turvavyömuistuttimet ovat vakiovaruste. Kaista-avustin tunnistaa auton ajautumisen kaistaviivojen ulkopuolelle. Nopeusavustin tunnistaa kameralla tien nopeusrajoituksen ja kertoo tiedon kuljettajalle, joka voi säätää nopeusrajoittimen asiallisesti.

Jaa muillekin