Autoliiton tiepalvelu - hinausauto auttaa tien päällä

Chrysler Voyager 2006

etutörmäys 3 (19%)
sivutörmäys 17 (94%)
turvavöiden muistutusjärjestelmä 0
kaikkiaan 20 pistettä
jalankulkijatörmäys 0 (0%)
lasten suoja 37 (76%)

Taustaa

Euro NCAP testasi alun perin Voyagerin vasemmalta ohjattavan mallin. Myöhemmin selvisi, että oikealta ohjattavassa mallissa ei ole kuljettajan polviturvatyynyä vakiovarusteena kuten vasemmalta ohjattavassa mallissa. Kyseistä tyynyä ei saa oikealta ohjattavaan versioon edes lisävarusteena. Näin vasemmalta ohjattava malli ei täyttänytkään Euro NCAP:n valintakriteereitä, ja uusi etutörmäystesti jouduttiin suorittamaan oikealta ohjattavalle versiolle. Euro NCAP:n luokituksessa on käytetty oikealta ohjattavalle mallille suoritetun testin tuloksia, jotka ovat vasemmalta ohjattavaa mallia huonommat.

Vasemmalta ohjattava malli pärjäsi etutörmäystestissä selvästi paremmin. Se keräsi yhdeksän pistettä eli neljään tähteen oikeuttavan tuloksen. Suurin syy tulokseen oli se, että etumatkustajan tila ei vaurioitunut yhtä pahasti kuin oikealta ohjattavassa versiossa.

Kuten yleensä autoissa, joissa moottori on asennettu eteen poikittain, tässäkin tapauksessa matkustamolla on vähemmän tilaa painua kasaan ja pehmentää törmäysenergiaa sillä puolella autoa, johon moottori sijoittuu. Ilman tehokkaita vastatoimenpiteitä tämä johtaa matkustamon suurempaan kokoonpainumiseen kuin auton toisella puolella. Voyagerin moottori on auton oikealla puolella.

Euro NCAP:n käytäntöihin kuuluu pyytää autovalmistajilta todisteita siitä, että sekä vasemmalta että oikealta ohjattavissa malleissa on sama turvallisuuden taso. Voyagerin tapauksessa Chrysler ei pystynyt tällaisia todisteita esittämään. Chryslerin Euro NCAP:lle antamien tietojen mukaan Chrysler oli itse testannut oikealta ohjattavaa Voyageria eurooppalaisen lainsäädännön määräämien testinopeuksien mukaisesti, jotka ovat alhaisempia kuin Euro NCAP:n käyttämät. Euro NCAP olettaa autovalmistajien suunnittelevan ja testaavan autonsa niin, että he voivat varmistaa eri mallien tarjoavan saman suojauksen tason.

Vaikka vasemmalta ohjattavassa autossa oli kuljettajan polviturvatyyny, se ei kuitenkaan tarjonnut riittävää suojaa etutörmäystestissä.

Tulokset

Chrysler Voyager sai aikuismatkustajien kolariturvallisuudesta kaksi tähteä viidestä, ja toinen tähdistä oli yliviivattu. Yliviivaus merkitsee sitä, että testitulokset osoittavat suurta vakavan tai kuolettavan vammautumisen riskiä vaikka annetut pisteet sinänsä oikeuttavat kahteen tähteen. Lapsiturvallisuudesta autolle annettiin neljä tähteä viidestä, mutta jalankulkijaturvallisuudesta auto jäi pisteittä eikä saanut yhtään tähteä.

Chrysler Voyager oli varustettu muun muassa kuljettajan ja etumatkustajan kaksivaiheisilla etuturvatyynyillä ja päätä suojaavalla turvaverholla. Edessä istuvien turvavöissä oli esikiristimet sekä voimanrajoittimet, ja takaistuimen reunapaikoilla oli Isofix-kiinnikkeet lastenistuinta varten.

Etutörmäystesti

Voyager sai testissä aikuismatkustajien kolariturvallisuudesta kolmeen tähteen oikeuttavan pistemäärän, mutta sen saama tulos etutörmäystestissä ei täyttänyt kolmeen tähteen vaadittavaa minimipistemäärää, joten autolle annettiin vain kaksi tähteä. Kuljettajan rintakehä osui etutörmäystestissä ohjauspyörään, joka vääntyi. Mittausten mukaan kuljettajan paikalla olleen testinuken rintaan kohdistui paine, joka aiheuttaisi erittäin suuren vakavan tai kuolettavan vammautumisen riskin.

Kojelaudan muotoilu ei ollut turvallisuudeltaan paras mahdollinen ja aiheutti loukkaantumisriskin kuljettajalle. Etumatkustajan tila vaurioitui testissä. Auton jalkatila repeytyi törmäystilanteessa, ja kaasupoljin työntyi sisäänpäin. Jäljet testinukessa kertoivat sääriluiden suuresta loukkaantumisriskistä, ja kokonaisarvosana jalkojen suojasta oli heikko.

Sivutörmäystesti

Pylvästestissä turvaverho ei toiminut tarkoitetulla tavalla vaan jäi puristuksiin testinuken pään ja B-pilarin väliin.

Lapsiturvallisuus

Etumatkustajan paikalla oleva turvatyyny voidaan kytkeä pois päältä Chrysler-jälleenmyyjän luona, jolloin selkä menosuuntaan sijoitettava lastenistuin voidaan asentaa paikalle. Lastenistuimen käytöstä turvatyynyn ollessa päällä varoitetaan tarralla. Tarra ei ollut pysyvästi kiinnitetty häikäisysuojaan. Isofix-kiinnikkeiden sijainti oli epäselvästi merkitty.

Turvavyömuistutin

Chryslerissa on turvavyömuistutin kuljettajan paikalla, mutta sen merkkiääni ei ole tarpeeksi luja ja selkeä.

Jalankulkijaturvallisuus

Auto ei saanut yhtään pistettä eikä yhtään tähteä jalankulkijaturvallisuudesta.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Auton tiedot

  • Testausvuosi:

    2006
  • Auton valmistaja:

    Chrysler
  • Malli:

    Voyager
  • Autoluokat:

    Isot tila-autot

Arvio:

  • Aikuisten turvallisuus:

    1.5/5 tähteä
  • Lasten turvallisuus:

    4/5 tähteä
  • Jalankulkijoiden turvallisuus:

    0/5 tähteä