Autoliiton tiepalvelu - hinausauto auttaa tien päällä

Citroën C1 2005

etutörmäys 11 (69%)
sivutörmäys 14 (78%)
turvavöiden muistutusjärjestelmä 1
kaikkiaan 26 pistettä
jalankulkijatörmäys 14 (39%)
lasten suoja 36 (73%)

Citroën C1 jakaa sekä pohjalevyn että auton perusrakenteen Toyota Aygon ja Peugeot 107:n kanssa. Euro NCAP -testissä odotetaan, että Aygo ja 107 saavat saman tuloksen nyt testatun C1:n kanssa. C1:n kori osoittautui erittäin vahvaksi ja kärsi etutörmäyksessä vain vähäisiä muodon muutoksia. Turvajärjestelmiin kuuluvat yksivaiheiset etuturvatyynyt sekä esikiristimillä ja voimanrajoittimilla varustetut etuturvavyöt. Kuljettajaa varten autossa on turvavyömuistutin. Lapsiturvallisuuden taso vaihtelee: vanhemman lapsen kohdalla tulos oli hyvä, mutta nuoremman kohdalla huonompi. Jalankulkijaturvallisuudessa auto sai 14 pistettä, mitä voidaan pitää kohtalaisena suorituksena.

Etutörmäys

Yksivaiheiset turvatyynyt sekä turvavöiden esikiristimet ja turvapysäyttimet yhdessä vakaan korirakenteen kanssa aiheuttivat vain pienen kuormituksen edessä matkustavien rintakehille. Ne eivät kuitenkaan estäneet kuljettajan rintakehän osumista ohjauspyörään. Kuljettajan ja osittain myös etumatkustajan polviin kohdistuu loukkaantumisriski niiden osuessa kojelaudan takaisiin kiinteisiin rakenteisiin. Jalkatilan muodonmuutokset olivat vähäisiä. Jarrupoljin siirtyi törmäyksessä taaksepäin ja lukkiutui paikalleen, mikä lisää jalkateriin ja sääriin kohdistuvaa loukkaantumisriskiä.

Sivutörmäys

Suoja sivutörmäyksessä on vaikuttava. Suojaukseen kuuluvat istuimiin asennetut etumatkustajien ylävartaloa suojaavat sivuturvatyynyt. C1:tä rankaistiin rintakehään kohdistuvasta kuormituksesta, koska osa törmäysenergiasta kanavoitui voimakkaasti testinuken selkärankaan.

Lapsiturvallisuus

Etumatkustajan turvatyyny voidaan kytkeä manuaalisesti pois toiminnasta. Etumatkustajan aurinkolipan molemmilla puolilla oli seitsemällä kielellä kirjoitettu painettu teksti, joka kertoi turvaistuimessa selkä menosuuntaan istuvalle lapselle aiheutuvasta vaarasta vasten turvatyynyä istuttaessa. Kolmivuotiaan lapsen istuin oli Toyota-merkillä myytävä Britax Römer Duo. Istuin oli asennettu kasvot menosuuntaan ISOFIX-järjestelmän kiinnityspisteisiin. 18 kuukauden ikäisen lapsen turvaistuin oli Toyota-merkillä myytävä Britax Römer Baby Safe. istuin oli asennettu selkä menosuuntaan. Sen kiinnityksessä käytettiin aikuisen turvavyötä. Vanhemman lapsen suoja oli hyvä sekä etu- että sivutörmäyksessä, mutta nuoremman lapsen rintakehään etutörmäyksessä kohdistunut kuormitus oli korkeanlainen.

Jalankulkijaturvallisuus

Konepeiton alainen pehmustus oli kohtalaisen hyvällä tasolla niillä kohdilla, mihin aikuisen ja osittain myös lapsijalankulkijan pää törmäyksessä autoon osuu. Puskurin alueella oli havaittavissa yritystä jalankulkijan suojan parantamiseksi, mutta konepeiton etureunan osalta tulos oli huonompi.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta

Auton tiedot

  • Testausvuosi:

    2005
  • Auton valmistaja:

    Citroën
  • Malli:

    C1
  • Autoluokat:

    Pienet autot

Arvio:

  • Aikuisten turvallisuus:

    4/5 tähteä
  • Lasten turvallisuus:

    4/5 tähteä
  • Jalankulkijoiden turvallisuus:

    2/5 tähteä