Citroën C5 Aircross | Autoliitto

Olet täällä

Citroën C5 Aircross

TEST 2019
Aikuisten turvallisuus
87
Lasten turvallisuus
86
Jalankulkijoiden turvallisuus
58
Turvallisuus-järjestelmät
75

Citroën C5 Aircross sai tulokseksi 4 tähteä

Citroën C5 Aircrossin turvavarustelu

Etuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Päätä suojaava turvaverho: kaikilla paikoilla
Sivuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Lantioturvatyyny: ei saatavilla
Polviturvatyyny: ei saatavilla
Turvavöiden esikiristimet: kaikilla paikoilla
Turvavöiden voimanrajoittimet: kaikilla paikoilla
Turvavyömuistuttimet: kaikilla paikoilla
Turvaistuinten Isofix-kiinnikkeet: etumatkustaja, takaistuimen reunapaikat

Aikuismatkustajien suoja

Matkustamon rakenteet säilyttivät muotonsa etutörmäyksessä. Testit osoittivat hyvää suojaa sekä kuljettajan että matkustajan polville ja reisille. Citroën osoitti, että erikokoiset ja eri asennoissa istuvat henkilöt saivat samantasoisen suojan. Kuljettajan säärien suojaus oli heikko, mutta muiden kriittisten vartalon osien suojaus oli hyvä tai riittävä. Koko keulan leveydeltä osuvassa etutörmäystestissä kuljettajan kaikkien kriittisten vartalon osien suojaus oli hyvä tai riittävä. Takamatkustajan pään suojaus oli vähäinen.

Sivutörmäystestissä kaikkien kriittisten vartalon osien suojaus oli hyvä ja palkittiin täysin pistein. Voimakkaammassa pylvästestissä rintakehän suojaus oli vähäinen.

Peräänajotestissä etuistuimien ja pääntukien suoja piiskaniskuvammoilta oli hyvä. Takaistuinten geometrinen arviointi osoitti hyvää suojausta piiskaniskuvammoilta. Vakiovarusteinen automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä toimi hyvin taajamanopeuksissa, joissa monet piiskaniskuvammat syntyvät.

Lapsimatkustajien suoja

Etutörmäystestissä tulokset osoittivat hyvää tai riittävää suojausta sekä 6-vuotiasta että 10-vuotiasta simuloivalle nukelle. Sivutörmäystestissä kaikkien kriittisen vartalon osien suojaus oli hyvä.

Etuistuimen turvatyyny on kytkettävissä pois päältä, jolloin tällä paikalla voidaan käyttää selkä menosuuntaan asennettavaa turvaistuinta. Kuljettaja saa selvän tiedon järjestelmän tilasta, ja järjestelmä sai pisteet. Kaikki autoon tarkoitetut turvaistuimet saa asennettua kunnolla paikoilleen.

Muiden tienkäyttäjien suoja

Konepellin tarjoama suoja jalankulkijan päälle oli hyvä tai riittävä konepellillä, mutta huono tuulilasin alaosassa ja jäykissä tuulilasin pylväissä. Jalankulkijan jalkojen ja lantion suojaus oli hyvä ja C5 Aircross sai täydet pisteet.

C5 Aircrossissa on vakiovarusteinen kameraa käyttävä hätäjarrutusjärjestelmä, joka havaitsee jalankulkijat, mutta ei pyöräilijöitä. Järjestelmä toimi vähäisesti jalankulkijoiden kanssa ja esti tai lievensi joitain törmäyksiä.

Turvavarusteet­­­

C5 Aircrossissa on vakiovarusteinen turvavyömuistutus etu- ja takapenkeillä. Kamerapohjainen nopeusavustin on myös vakiovarusteinen. Avustin tunnistaa ja informoi kuljettajalle paikalliset nopeusrajoitukset, jotta kuljettaja voi asettaa rajoittimen oikein. Autossa on kaista-avustin, joka auttaa pitämään auton ajoradalla ja voi myös auttaa vakavammissa tilanteissa. Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä toimi vähäisesti maantienopeuksilla tehdyissä testeissä.

Jaa muillekin