Autoliiton tiepalvelu - hinausauto auttaa tien päällä

Citroën Xsara 1998

etutörmäys 7 (44%)
sivutörmäys 13 (72%)
kaikkiaan 20 (59%)
jalankulkijatörmäys 16 (44%)

Citroënin ilmoituksen mukaan kaikki Xsara 1.4i-mallit varustetaan sivuturvatyynyillä näiden tulosten julkistamisen jälkeen. Siksi testiautossa oli istuimeen asennetut sivuturvatyynyt. Testissä sivuturvatyyny ei toiminut kunnolla ja kuljettajan rintakehän suoja jäi odotettua heikommaksi. Muuten Xsara sai kohtalaisen tuloksen etu- ja keskimääräistä paremman tuloksen jalankulkijatörmäystestistä.

Etutörmäys

Matkustamo säilyi juuri ja juuri vakaana. Kuljettajan oven rakenne kuitenkin heikkeni merkittävästi. Kuljettajan turvatyyny laukesi liian myöhään ja laukaisu suuntautui auton keskiosaan. Pää osui turvatyynyyn hallitsemattomasti, ja pään ja niskan suoja arvioitiin heikoiksi. Matkustajan rintakehän suoja oli niin ikään heikko, ilmeisesti turvavyön esikiristin ei toiminut etutörmäyksessä. Myös kuljettajan vyöhön jäi löysää. Kuljettajan polvet, reidet ja lantio olivat vaarassa loukkaantua kojelaudan kovien rakenteiden osumista. Ohjauspylväs on suojattu osumilta, mutta suoja vaikutti riittämättömältä.

Sivutörmäys

Kuljettajan pää osui turvavyön liitokseen ja B-pilariin, osumat olivat kuitenkin voimaltaan lieviä. Sivuturvatyynyn laukaisussa oli ongelmia. Istuimen päällys esti turvatyynyn täydellisen laukeamisen ja turvatyynyn alaosa jäi istuimen sisälle. Lattian rakenteiden petettyä kuljettajan istuin hajosi ja siirtyi alas- ja ovelle päin.

Lasten turvaistuimet

Citroën suosittelee samaa kasvot menosuuntaan asennettavaa turvaistuinta puolitoista- ja kolmivuotiaille. Turvaistuimen kiinnikkeet ovat yhteensopivia takaistuimen turvavöiden kanssa. Etutörmäyksessä testinuken pää kuitenkin liikkui liiaksi eteenpäin, sivutörmäyksessä pää ei pysynyt istuimen suojassa.

Törmäys jalankulkijaan

Jalankulkijoiden suoja oli keskitasoa parempi. Xsara täytti ehdotetut normit puolessa lapsen päähän kohdistuneiden iskujen osumakohdissa. Aikuisten osumakohdissa useimmista tulos oli kuitenkin heikko. Kaikkiaan Xsaran tulos oli vahva kaksi tähteä.

Mallin historia ja turvavarustelu

Ensiesittely syyskuussa 1997. Vuoden 1998 1.4i-mallin vakiovarusteisiin kuuluvat kuljettajan turvatyyny, sivuturvatyynyt, turvavöiden esikiristimet ja turvapysäyttimet sekä ohjaustehostin. Muissa Xsaran malleissa ei ole kaikkia edellämainittuja varusteita.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Auton tiedot

  • Testausvuosi:

    1998
  • Auton valmistaja:

    Citroën
  • Malli:

    Xsara
  • Autoluokat:

    Pienet perheautot

Arvio:

  • Aikuisten turvallisuus:

    3/5 tähteä
  • Lasten turvallisuus:

    -
  • Jalankulkijoiden turvallisuus:

    2/5 tähteä