Autoliiton tiepalvelu - hinausauto auttaa tien päällä

Dacia Logan MCV 2014

aikuismatkustajien suoja 22 pistettä (57 %)
lasten suoja 37 pistettä (75 %)
jalankulkijan suoja 20 pistettä (55 %)
turvavarusteet 5 pistettä (38 %)

Dacia Logan MCV sai tulokseksi 3 tähteä

Dacia Logan MCV:n varusteluun kuuluvat kuljettajan yksivaiheinen ja etumatkustajan kaksivaiheinen etuturvatyyny, päätä suojaavat turvaverhot edessä sekä sivuturvatyynyt edessä. Kaikkien paikkojen turvavöissä on voimanrajoittimet. Etuistuimilla on turvavyömuistuttimet. Takaistuimien reunapaikoilla on Isofix-kiinnikkeet turvaistuimille.

Aikuismatkustajien suoja

Matkustamon rakenteet muuttivat etutörmäyksessä huomattavasti muotojaan, eivätkä ne olisi kestäneet enää yhtään voimakkaampaa kuormitusta. Tuulilasin pilarin yläreunaan tuli suuri taitos ja ohjauspyörään ja kojelautaan suuntautuvat törmäysvoimat vastaanottava pitkittäin oleva palkki oli vioittunut. Pistevähennysten ja kuljettajaa simuloivan testinuken rintakehän lukemien perusteella auto sai rintakehän suojasta heikon arvosanan. Kuljettajan ja etumatkustajan turvavöissä ei ole esikiristimiä.

Kuljettajan ja etumatkustajan polvet saivat hyvän suojan. Kuljettajan puolella kojelauta, ohjauspylväs, sulakerasia ja kiinnikkeet aiheuttivat loukkaantumisriskin erikokoisille ja eri asennoissa istuville henkilöille ja polvien sekä reisien suoja oli vähäinen. Etuapurungon kiinnitys painui törmäyksessä taaksepäin, mikä aiheutti jalkatilan repeämisen. Kytkinpoljin liikkui taaksepäin 144 mm ja kuljettajan jalkojen ja nilkkojen saama suoja oli heikko.

Sivutörmäystestissä istuimeen kiinnitetty päätä suojaava turvaverho täyttyi kuljettajan pään etupuolella ja antoi hyvin vähäisen suojan. Koska testinuken lukemat olivat huonot ja turvatyyny täyttyi virheellisesti, päänsuojasta vähennettiin pisteitä niin sivutörmäyksessä kuin pylvästestissä. Pylvästestissä myös rintakehä sai heikon suojan. Kuljettajan istuin liikkui sivusuunnassa ja peitti turvavyön lukon, minkä vuoksi turvayötä ei saanut irrotettua vaan se piti leikata.

Etuistuimet antoivat vähäisen suojan ja takaistuimet huonon suojan peräänajoa seuraavaa piiskaniskuvammaa vastaan.

Lapsimatkustajien suoja

Logan MCV sai täydet pisteet 1,5-vuotiasta lasta simuloivalle nukelle antamastaan suojasta. Kasvot menosuuntaan asennetussa turvaistuimessa olleen 3-vuotiasta simuloivan nuken pään liike ei ollut liiallista. Niskaan kohdistuneet jännitysvoimat olivat liiallisia, mikä aiheutti kaikkien pisteiden menetyksen tässä osiossa. Lisäksi rintakehän kohdistui hieman liian kovia voimia.

Etumatkustajan turvatyynyn saa kytkettyä pois käytöstä, jolloin istuimella voidaan käyttää selkä menosuuntaan asennettavaa lastenistuinta. Turvatyynyn kytkin on merkitty ainoastaan irti lähtevällä tarralla, joten järjestelmä ei saanut pisteitä.

Kuljettaja saa selkeän tiedon turvatyynyn tilasta, joten järjestelmä sai pisteet. Autoon saa asennettua kunnolla kaikki muut turvaistuimet, joille auton kiinnikkeet on suunniteltu, paitsi 0-painoryhmän istuimen silloin, kun käytetään tukijalkaa takapenkin keskipaikalla. Keskitunnelin vuoksi kyseisen istuimen tukijalkaa ei saa asennettua tukevasti.

Jalankulkijan suoja

Puskuri antoi pääosin hyvän tai riittävän suojan jalankulkijan jaloille. Konepellin etureuna antoi huonon suojan lantiolle kaikissa testatuissa kohdissa ja jäi ilman pisteitä. Konepelti suojasi jalankulkijan päätä hyvin tai riittävästi. Suoja oli huono vain tuulilasin pilareiden kohdalla.

Turvavarusteet

Elektroninen ajonvakautusjärjestelmä ja etuistuimien turvavyömuistuttimet ovat vakiovarusteita. Taakse turvavyömuistutinta ei ole saatavilla. Kuljettajan asettama huippunopeudensäädin on lisävaruste. Sen odotetaan kuitenkin olevan useimmissa myydyissä Logan MCV -malleissa, joten se huomiotiin Euro NCAP:n testeissä. Automaattista hätäjarrutusjärjestelmää tai kaistavahtia ei ole saatavilla.

Kokonaisarvio:

3/5 tähteä

Auton tiedot

  • Testausvuosi:

    2014
  • Auton valmistaja:

    Dacia
  • Malli:

    Logan MCV
  • Autoluokat:

    Tila-autot

Arvio:

  • Aikuisten turvallisuus:

    0%
    57%
    100%
  • Lasten turvallisuus:

    0%
    75%
    100%
  • Jalankulkijoiden turvallisuus:

    0%
    55%
    100%
  • Turvallisuusjärjestelmät:

    0%
    38%
    100%