Autoliiton tiepalvelu - hinausauto auttaa tien päällä

Daewoo Lanos 1998

etu 6 (38%)
sivu 11 (61%)
kaikkiaan 17 (50%)
jalankulkija 15 (42%)

Lanoksen kolmen tähden tuloksessa viimeinen tähti on halkaistu merkkinä kuljettajan rintakehän suuresta loukkaantumisvaarasta sivutörmäyksessä. Lanos ei täytä lokakuussa 1998 voimaantulevia uusien autojen sivutörmäysnormeja. Konepellin etureuna suojasi jalankulkijoita huonosti, mutta puskurin suoja oli keskimääräistä parempi.

Etutörmäys

Matkustamon rakenne säilyi vakaana ja rakenteiden sisääntyöntyminen oli vain kohtalaista. Kuljettajan pää osui turvatyynyyn hallitusti. Matkustajan niskan suoja oli heikko ja niska oli vaarassa revähtää. Kuljettajan molempien puolien polvia, reisiä ja lantiota vaaransivat kojelaudan rakenteiden iskut. Ohjauspylvään päällystävän suojuksen on tarkoitus vähentää vammoja, mutta täyttä suojaa se ei anna.

Sivutörmäys

Kuljettajan pää osui epäsuorasti B-pilariin, mutta osumasta ei seurannut loukkaantumisriskiä. Kylkiluiden ylä- ja keskiosaan kohdistui B-pilarin ja oven kehyksen iskuja, ja ovi osui kylkiluiden alaosaan. Rintakehän suoja arvioitiin tämän vuoksi heikoksi. Ovi osui myös mahaan ja lantioon, mutta loukkaantumisriski oli pieni.

Lasten turvaistuimet

Molemmat Daewoon suosittelemat, kasvot menosuuntaan asennetut turvaistuimet olivat yhteensopivia takaistuimen turvavöiden kanssa. Pienemmän lapsen turvaistuimen kiinnityksessä turvavyöt oli kuitenkin kiinnitettävä vaihtoehtoisella tavalla. Etutörmäyksessä pään liike eteenpäin oli hallittu. Sivutörmäyksessä pienemmän lapsen pää pysyi istuimen suojassa, isomman sitä vastoin ei pysynyt.

Törmäys jalankulkijaan

Aikuisten päähän kohdistuneissa iskuissa tulokset jäivät lapsen pään suojaa heikommiksi. Konepellin reuna suojasi heikosti, puskuri jonkin verran paremmin.

Mallin historia ja turvavarustelu

Lanos esiteltiin 1997. Vuoden 1998 mallin vakiovarusteisiin kuuluvat kaikissa EU-maissa kuljettajan etuturvatyyny, turvavöiden esikiristimet ja turvapysäyttimet. Muissa malleissa varustelu saattaa olla erilainen, mikä vaikuttaa myös turvaominaisuuksiin.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Auton tiedot

• Testausvuosi: