Fiat 500X 2015
aikuismatkustajien suoja 33 pistettä (86 %)
lapsimatkustajien suoja 42 pistettä (85 %)
jalankulkijan suoja 26,8 pistettä (74 %)
turvavarusteet 8,3 pistettä (64 %)
Fiat 500X sai tulokseksi 4 tähteä
Fiat 500X:n turvavarustelu
Etuturvatyynyt |
Kuljettaja, etumatkustaja |
Päätä suojaava turvaverho |
Edessä |
Sivuturvatyynyt |
Edessä ja takana |
Kuljettajan polviturvatyyny |
Ei |
Turvavöiden esikiristimet |
Kaikilla paikoilla |
Turvavöiden voimanrajoittimet |
Kaikilla paikoilla |
Turvavyömuistuttimet |
Kaikilla paikoilla |
Turvaistuinten Isofix-kiinnikkeet |
Takaistuimen reunapaikoilla |
Aikuismatkustajien suoja
Matkustamon rakenteet säilyttivät etutörmäyksessä hyvin muotonsa. Testinuket osoittivat, että etupenkeillä istuvien polvet ja reidet saivat hyvän suojan. Erikokoiset ja eri asennoissa istuvat henkilöt saivat samantasoisen suojan. Koko keulan leveydeltä osuvassa etutörmäystestissä kuljettaja sai hyvän suojan. Takamatkustajan suoja tässä testissä oli hyvä lukuun ottamatta rintakehää, joka sai riittävän suojan.
Sivutörmäystestissä 500X-malli sai täydet pisteet, sillä se antoi kaikille vartalonosille hyvän suojan. Pylvästestissä rintakehä sai riittävän suojan ja muut vartalonosat hyvän suojan. Etuistuimet antoivat hyvän suojan peräänajoa seuraavaa piiskaniskuvammaa vastaan. Sen sijaan takaistuimet suojasivat vähäisesti.
Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä on lisävaruste, minkä vuoksi sen toimintaa taajamanopeuksilla ei arvioitu.
Lapsimatkustajien suoja
500X-malli sai täydet pisteet 1,5-vuotiasta lasta simuloivalle nukelle antamastaan suojasta. 3-vuotiasta simuloivan nuken suojasta auto menetti vain pisteen murto-osan, koska rintakehään kohdistuneet kiihdytysvoimat olivat hieman koholla. Molemmat nuket istutettiin kasvot menosuuntaan asennettuihin turvaistuimiin. Sivutörmäystestissä nuket pysyivät hyvin turvaistuimissaan, mikä ehkäisee pään osumista auton rakenteisiin.
Etumatkustajan turvatyynyn saa kytkettyä pois käytöstä, jolloin istuimella voidaan käyttää selkä menosuuntaan asennettavaa lastenistuinta. Kuljettaja saa selvän tiedon turvatyynyn tilasta, joten järjestelmä sai tästä pisteet. Kaikki turvaistuimet, joita varten autossa olevat kiinnikkeet on suunniteltu, saa asennettua autoon kunnolla.
Jalankulkijan suoja
Puskuri suojasi jalankulkijan jalkoja valtaosin hyvin. Lantion seudun saama suoja oli hyvä, ja auto sai täydet pisteet. Konepellin jalankulkijan päälle antama suoja vaihteli hyvän ja riittävän välillä. Suoja oli tuulilasin reunan ja pilareiden kohdalla heikko.
Turvavarusteet
Elektroninen ajonvakautusjärjestelmä ja kaikkien paikkojen turvavyömuistuttimet ovat vakiovarusteita. Lisävarusteena saatava automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä toimii sekä taajama- että maantienopeuksilla. Koska Fiat ei odota sen olevan riittävän monessa myytävässä 500X:ssä, sitä ei huomioitu Euro NCAP:n testeissä. Kuljettajan asettaman enimmäisnopeuden säädin on vakiovaruste, ja se vastaa Euro NCAP:n vaatimuksia. Lisävarusteena saatavan kaistavahdin odotetaan olevan useimmissa myytävissä autoissa, joten se huomioitiin arvostelussa.
Kokonaisarvio:
Auton tiedot
-
Testausvuosi:
2015 -
Auton valmistaja:
Fiat -
Malli:
500X -
Autoluokat:
Pienet maastoautot
Arvio:
-
Aikuisten turvallisuus:
0%86% -
Lasten turvallisuus:
0%85% -
Jalankulkijoiden turvallisuus:
0%74% -
Turvallisuusjärjestelmät:
0%64%