Fiat Doblo

aikuismatkustajien suoja 28,9 pistettä (75%)
lapsimatkustajien suoja 22,9 pistettä (46%)
jalankulkijan suoja 24,0 pistettä (57%)
turvavarusteet 3 pistettä (25%)

Fiat Doblò sai tulokseksi 3 tähteä

Fiat Doblòn turvavarustelu

Etuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Päätä suojaava turvaverho: kuljettaja, etumatkustaja
Sivuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Lantioturvatyyny: kuljettaja, etumatkustaja
Polviturvatyyny: –
Turvavöiden esikiristimet: kuljettaja, etumatkustaja
Turvavöiden voimanrajoittimet: kaikilla paikoilla
Turvavyömuistuttimet: kaikilla paikoilla
Turvaistuinten Isofix-kiinnikkeet: takaistuimen reunapaikoilla

Aikuismatkustajien suoja

Matkustamon rakenteet säilyttivät muotonsa etutörmäyksessä, mutta takaoven oviaukko menetti hieman muotoaan. Kuljettajan ja etumatkustajan polvet ja reidet saivat hyvän suojan. Testin perusteella erikokoiset ja eri asennoissa istuvat henkilöt saivat samantasoisen suojan. Kuljettajan pään saama suoja oli hyvä, mutta kuljettajan pää osui ohjauspyörään turvatyynyn läpi tyynyn riittämättömän paineen takia, joka johti pään suojan laskemiseen riittäväksi. Etumatkustajan rintakehän suoja oli vähäistä

Koko keulan leveydeltä osuvassa etutörmäystestissä pienikokoista naiskuljettajaa simuloivan testinuken rintakehän suoja oli vähäistä. Takamatkustajan rintakehän suoja oli heikkoa. Turvavyön rintakehään kohdistama liian suuri voima laski takamatkustajan rintakehän suojan huonoksi.

Sivutörmäystestissä ja sivutörmäystestiä voimakkaammassa pylvästestissä Doblò suojasi hyvin kaikkia elintärkeitä vartalonosia ja sai täydet pisteet.

Peräänajotestissä etuistuimet ja pääntuet antoivat vähäisen suojan piiskaniskuvammoja vastaan. Takaistuinten suoja piiskaniskuvammoja vastaan oli huono. Doblòssa ei ole automaattista hätäjarrutusjärjestelmää.

Lapsimatkustajien suoja

Etutörmäyksessä kuusivuotiasta simuloivan testinuken niskan ja rintakehän suoja oli vähäistä. 10-vuotiasta simuloivan testinuken niskan suoja oli huono.

Sivutörmäystestissä suoja oli hyvä kummankin nuken kaikille vartalonosille. Etumatkustajan turvatyynyn voi kytkeä pois käytöstä, jolloin tällä paikalla voidaan käyttää selkä menosuuntaan asennettavaa turvaistuinta. Kuljettaja ei kuitenkaan saa Euro NCAP -vaatimusten mukaan riittävän tarkkaa tietoa turvatyynyn tilasta, ja järjestelmä ei saanut pisteitä. Turvaistuimia ei voitu asentaa kolmannelle istuinriville, eikä yhden istuintyypin tapauksessa toisen istuinrivin keskipaikalle.

Jalankulkijan suoja

Konepelti suojasi jalankulkijaa pääosin hyvin tai riittävästi.

Puskurin suoja jalankulkijan jaloille oli hyvä ja lantion suoja oli valtaosin hyvä.

Volvon automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä havaitsee niin jalankulkijat kuin toiset ajoneuvot. Järjestelmä esti törmäykset kaikissa testeissä eri nopeuksilla ja sai täydet pisteet.

Turvavarusteet

Doblòssa on etu- ja takaistuimien turvavyömuistuttimet, mutta ei muita Euro NCAP –testissä pisteisiin oikeuttavia turvavarusteita.

Kokonaisarvio:

3/5 tähteä

Auton tiedot

  • Testausvuosi:

    2017
  • Auton valmistaja:

    Fiat
  • Malli:

    Doblo
  • Autoluokat:

    Tila-autot

Arvio:

  • Aikuisten turvallisuus:

    0%
    75%
    100%
  • Lasten turvallisuus:

    0%
    46%
    100%
  • Jalankulkijoiden turvallisuus:

    0%
    57%
    100%
  • Turvallisuusjärjestelmät:

    0%
    25%
    100%