Autoliiton tiepalvelu - hinausauto auttaa tien päällä

Ford Fiesta 1997

etutörmäys (%)
sivutörmäys (%)
kaikkiaan (%)
jalankulkijatörmäys (%)

Fiesta sai etu- ja sivutörmäystesteistä kolme tähteä. Ohjauspyörän taaksepäin työntymistä lukuunottamatta Fiesta täytti kaikki voimassaolevat etutörmäyskriteerit. Suurin ongelma etutörmäyksessä oli rakenteiden sisääntyöntyminen, vaikka matkustamo säilyttikin muotonsa. Polvien ja säärten suojassa havaittiin puutteita. Sivutörmäyksessä eniten parantamisen varaa on kylkeen kohdistuvassa rasituksessa ja lantion kuormituksen vähentämisessä.

Etutörmäys

Fiestan matkustamo säilytti muotonsa hyvin, kojelaudan sisääntyöntymisestä huolimatta. Ohjauspyörä liikkui taaksepäin 125 mm. Kuljettajan ovi taipui ja sen avaamiseen tarvittiin lievää voimaa. Matkustajan ovi voitiin avata normaalisti. Jalkatilan muodonmuutos oli huomattava. Fiestan varustelu antoi odottaa hyvää suojaa kuljettajan päälle. Kuitenkin ohjauspyörän liike taaksepäin heikensi tulosta. Niskan suoja havaittiin hyväksi. Turvavyön aiheuttama rintakehän kuormitus oli kohtalainen, mutta suojaa heikensi kojelaudan työntyminen sisäänpäin. Samasta syystä polvien ja reisien suoja heikkeni huomattavasti. Kojelaudan alapuoliset kovat rakenteet aiheuttivat loukkaantumisvaaran polven osuttua ohjauspylvääseen ja sen kiinnikkeeseen. Kojelaudan työntyminen vielä pidemmälle olisi aiheuttanut pahoja loukkaantumisia. Polviin tuli osumia myös ohjauspylvään kotelosta ja sulakerasiasta ja osuma ohjauspylvästä tukevaan jäykkään putkeen oli hyvin lähellä. Vasemman säären suoja arvioitiin hyväksi ja oikean riittäväksi. Jalkojen ja nilkkojen suoja oli heikko jalkatilan muodonmuutoksen vuoksi. Matkustajan pään, niskan, polven ja lantion suoja oli hyvä. Rintakehän suojaa pidettiin riittävänä turvavyön aiheuttaman kuormituksen takia, samoin matkustajan oikean polven ja lantion suoja olki riittävä.

Sivutörmäys

Fiesta suojaa hyvin kuljettajan päätä ja mahaa. Rintakehän suoja sivutörmäyksessä oli kuitenkin heikko. Laitevian vuoksi lantioon kohdistuvaa rasitusta ei voitu mitata. Valmistajalta saatujen tietojen mukaan lantion suoja olisi ollut riittävän ja heikon välillä. Tämä huomioiden kokonaistulos ei muutu.

Lasten turvaistuimet

Ford suositteli käytettäväksi kasvot menosuuntaan asennettua Römer Peggy –turvaistuinta. Etutörmäystestissä turvaistuin pysyi tukevasti paikallaan. Lapsen ylävartalon suoja oli kuitenkin riittämätön ja lapsen pää liikkui huomattavan pitkälle eteenpäin. Sivutörmäyksessä turvaistuin liikkui sivuttain jopa matkustamon puoliväliin asti. Samalla lapsen pää liikkui pois turvaistuimen sisältä ja jäi vaille suojaa.

Törmäys jalankulkijaan

Aikuisten ja lasten päähän kohdistuvien iskujen tulokset olivat keskimääräistä paremmat, muuten Fiestan suoja jalankulkijoille oli heikko.

Mallin historia ja turvavarustelu

Fiesta esiteltiin syksyllä 1995. Vuoden 1996 mallin vakiovarusteisiin kuuluvat turvakaaret, etuturvavöiden esikiristimet ja turvapysäyttimet. Matkustajan turvatyyny ja ABS-jarrut saatavina lisävarusteina. Näitä ei käytetty testiautossa.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Auton tiedot

  • Testausvuosi:

    1997
  • Auton valmistaja:

    Ford
  • Malli:

    Fiesta
  • Autoluokat:

    Pienet autot

Arvio:

  • Aikuisten turvallisuus:

    3/5 tähteä
  • Lasten turvallisuus:

    -
  • Jalankulkijoiden turvallisuus:

    1/5 tähteä