Autoliiton tiepalvelu - hinausauto auttaa tien päällä

Ford Fusion 2003

etutörmäys 11 (69%)
sivutörmäys 13 (72%)
turvavöiden muistutusjärjestelmä 0
kaikkiaan 25 pistettä
jalankulkijatörmäys 11 (31%)

Epäjohdonmukaisuus etu- ja sivutörmäystestin yhteispisteissä johtuu EuroNCAP:n pyöristyskäytännöstä.

Ford Fusionin alusta on tuttu Ford Fiestasta. Vahva kori säilytti rakenteensa etutörmäyksessä, jossa matkustamon vauriot jäivät minimaalisen pieniksi. Turvajärjestelmä kuitenkin kuormitti rintakehiä melko paljon. Ford on pyrkinyt polvien suojan parantamiseen, mutta suojassa on edelleen parantamisen varaa. Fiesta saavutti sivutörmäystestissä kohtalaisen tuloksen ilman rintakehää suojaavaa sivuturvatyynyä. Lasten turvaistuinten antama suoja arvioitiin kohtalaiseksi. Jalankulkijatestin tulos oli tälle luokalle tyypillinen.

Etutörmäys

Turvajärjestelmän muuten hyvää toimintaa heikensi rintakehien korkeaksi noussut kuormitus, erityisesti kuljettajalla. Kori kesti törmäyksen hyvin ja kojelaudan sekä jalkatilan rakenteet säilyttivät muotonsa. Polvien suojaaminen on pienissä autoissa vaikeaa tilanahtauden vuoksi. Fusionissa polvia vaaransivat ohjauspylväs ja sen kotelo. Vaikka näissä on asianmukaiset pehmusteet, virtalukko ja säädin havaittiin polville ja reisille vaarallisiksi.

Sivutörmäys

Rintakehän kuormitus nousi melko korkeaksi, mutta suoja oli muuten kohtalainen jopa ilman sivuturvatyynyä. Ovipaneeli kuormitti kylkiluita ja sisääntyöntynyt käsinoja mahan aluetta. Lantiota kuormitti oven käsinojan alapuolinen verhoilu, joka työnsi edellään vaahtomuovista pehmustetta.

Lasten turvaistuin

Molemmat valmistajan suosittelemat turvaistuimet suojasivat lasten päät sekä etu- että sivutörmäyksessä. Kolmivuotias matkusti kasvot ja puolitoistavuotias selkä menosuuntaan. Etutörmäyksessä kolmivuotiaan rintakehän sekä puolitoistavuotiaan rintakehän ja niskan kuormitus nousivat melko korkeiksi. Fusion on varustettu selkeillä ja kiinteillä varoituksilla turvaistuimen sijoittamisesta selkä menosuuntaan etumatkustajan paikalle kun autossa on matkustajan etuturvatyyny. Fusioniin saa Fordin piirimyyjiltä lisävarusteena matkustajan etuturvatyynyn poiskytkennän, mutta Ford ei suosittele tämän käyttöä.

Törmäys jalankulkijaan

Konepelti suojasi kohtalaisen hyvin aikuisten ja lasten päähän kohdistuvissa iskuissa, mutta lokasuojat ja auton etuosa olivat jalankulkijoille vaarallisia. Konepellin etureuna suojasi jonkin verran, puskuri oli kuitenkin jalankulkijoille ankara.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Auton tiedot

  • Testausvuosi:

    2003
  • Auton valmistaja:

    Ford
  • Malli:

    Fusion
  • Autoluokat:

    Tila-autot

Arvio:

  • Aikuisten turvallisuus:

    4/5 tähteä
  • Lasten turvallisuus:

    -
  • Jalankulkijoiden turvallisuus:

    2/5 tähteä