Ford Mustang
aikuismatkustajien suoja 27,7 pistettä (72%)
lapsimatkustajien suoja 15,8 pistettä (32%)
jalankulkijan suoja 27,0 pistettä (64%)
turvavarusteet 2,0 pistettä (16%)
Ford Mustang sai tulokseksi 2 tähteä
Ford Mustangin turvavarustelu
Etuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Päätä suojaava turvaverho: kaikilla paikoilla
Sivuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Lantioturvatyyny: kuljettaja, etumatkustaja
Polviturvatyyny: kuljettaja, etumatkustaja
Turvavöiden esikiristimet: kuljettaja, etumatkustaja
Turvavöiden voimanrajoittimet: kuljettaja, etumatkustaja
Turvavyömuistuttimet: kuljettaja, etumatkustaja
Turvaistuinten Isofix-kiinnikkeet: takaistuimen reunapaikoilla
Kommentti
Tämä testi on tehty jo vuodesta 2015 markkinoilla olleelle Ford Mustangille. Ford on ilmoittanut Euro NCAPille, että toukokuun jälkeen tehdyistä tilauksista alkaen toimitettavat Mustangit on varustettu törmäyksiä ehkäisevällä järjestelmällä, joka sisältää jalankulkijatunnistuksen, etutörmäysvaroittimen ja automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän, sekä kaistallapysymisavustimella.
Aikuismatkustajien suoja
Matkustamon rakenteet säilyttivät hyvin muotonsa etutörmäyksessä. Kuljettajan ja etumatkustajan polvet ja reidet saivat hyvän suojan. Testissä kuljettajan pää osui ohjauspyörään turvatyynyn läpi tyynyn riittämättömän paineen takia. Myös etumatkustajan pää osui kojelautaan turvatyynyn riittämättömän paineen takia, minkä lisäksi turvavyön voimanrajoitin ei toiminut riittävän tehokkaasti. Sekä kuljettajan että etumatkustajan suojasta annettuja pisteitä vähennettiin turvatyynyjen puutteiden takia.
Koko keulan leveydeltä osuvassa etutörmäystestissä kuljettajan muut vartalonosat saivat hyvän suojan paitsi rintakehä, jonka suojaus oli riittävää. Testissä takapenkin matkustaja luisui turvavyön alta, ja takamatkustajan polvien, reisien ja lantion suoja oli heikko. Takamatkustajan rintakehän suoja oli myös heikko, koska turvavyö (jossa ei ole esikiristintä eikä voimanrajoitinta) kuormitti liikaa matkustajaa. Myös takamatkustajan pään suoja oli heikko.
Sivutörmäystestissä Mustang suojasi hyvin kaikkia elintärkeitä vartalonosia ja sai täydet pisteet. Sivutörmäystestiä voimakkaammassa pylvästestissä kaikki muut vartalonosat saivat hyvän suojan paitsi rintakehä, jonka saama suoja oli riittävä.
Peräänajotestissä etuistuimet ja pääntuet suojasivat piiskaniskuvammoilta vain vähän. Takaistuimet suojasivat piiskaniskuvammoilta heikosti. Mustangin tämänhetkisissä versioissa ei ole automaattista hätäjarrutusjärjestelmää, joka olisi tarjonnut lisäsuojaa piiskaniskuvammaa vastaan. Ford kertoo Mustangin seuraavan version sisältävän hätäjarrutusjärjestelmän.
Lapsimatkustajien suoja
Kolaritesteissä 10-vuotiasta lasta simuloiva nukke istui korokeistuimella. Rajallisten takatilojen takia dynaamiset testit tehtiin erikseen. Etutörmäyksessä 10-vuotiasta simuloivan testinuken suoja oli riittävä. Olkavyö lipsahti kuitenkin solisluun ja käsivarren yläosan välille, minkä takia pisteitä vähennettiin. Kuusivuotiasta simuloivan testinuken, joka istui turvavyöistuimessa, pään suoja oli hyvä ja niskan suoja riittävä, mutta rintakehän suoja vähäinen.
Sivutörmäystestissä suoja oli hyvä lukuun ottamatta 10-vuotiaan päätä. Pää osui verhoturvatyynyn läpi C-pilariin. Tästä johtuen Mustang ei saanut 10-vuotiaan suojasta lainkaan pisteitä.
Etumatkustajan turvatyynyn voi kytkeä pois käytöstä, jolloin tällä paikalla voidaan käyttää selkä menosuuntaan asennettavaa turvaistuinta. Kuljettaja ei kuitenkaan saa Euro NCAP -vaatimusten mukaan riittävän tarkkaa tietoa turvatyynyn tilasta, ja järjestelmä ei saanut pisteitä.
Jalankulkijan suoja
Mustangissa on aktiivinen konepelti, joka nousee järjestelmän tunnistaessa törmäyksen jalankulkijaan. Järjestelmä toimi hyvin eri nopeuksilla ja erikokoisiin jalankulkijoihin osuessa. Konepelti suojasi jalankulkijaa valtaosin hyvin.
Lantion saama suoja oli heikko kaikilla testatuilla alueilla, mutta puskurin suoja jalankulkijan jaloille oli hyvä ja sai täydet pisteet. Mustangissa ei ole automaattista hätäjarrutusjärjestelmää, mutta Ford on ilmoittanut, että seuraava versio on varustettu järjestelmällä.
Turvavarusteet
Mustangissa on vakiovarusteena vain etupaikkojen turvavyömuistuttimet eikä muita turvavarusteita, joista Euro NCAP antaa pisteitä. Ford kertoo Mustangin seuraavan version sisältävän automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän.
Kokonaisarvio:
Auton tiedot
-
Testausvuosi:
2017 -
Auton valmistaja:
Ford -
Malli:
Mustang -
Autoluokat:
Urheilulliset autot
Arvio:
-
Aikuisten turvallisuus:
0%72% -
Lasten turvallisuus:
0%32% -
Jalankulkijoiden turvallisuus:
0%64% -
Turvallisuusjärjestelmät:
0%16%