Ford Mustang UUDELLEENTESTAUS

aikuismatkustajien suoja 27,7 pistettä (72%)
lapsimatkustajien suoja 15,8 pistettä (32%)
jalankulkijan suoja 32,8 pistettä (78%)
turvavarusteet 7,4 pistettä (61%)

Ford Mustang sai tulokseksi 3 tähteä

Ford Mustangin turvavarustelu

Etuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Päätä suojaava turvaverho: kaikilla paikoilla
Sivuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Lantioturvatyyny: kuljettaja, etumatkustaja
Polviturvatyyny: kuljettaja, etumatkustaja
Turvavöiden esikiristimet: kuljettaja, etumatkustaja
Turvavöiden voimanrajoittimet: kuljettaja, etumatkustaja
Turvavyömuistuttimet: kuljettaja, etumatkustaja
Turvaistuinten Isofix-kiinnikkeet: takaistuimen reunapaikoilla

Kommentti

Tämä testi on tehty päivitetylle Ford Mustangille. Toukokuun 2017 jälkeen tehdyistä tilauksista alkaen toimitettavat Mustangit on varustettu törmäyksiä ehkäisevällä järjestelmällä, joka sisältää jalankulkijatunnistuksen, etutörmäysvaroittimen, automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän sekä kaistallapysymisavustimen. Aiemmassa versiossa esiintyi ongelma, jossa kuljettajan ja matkustajan päät osuivat ohjauspyörään tai kojelautaan turvatyynyn riittämättömän paineen ja turvavyön riittämättömän toiminnan takia. Ongelma on ratkaistu uudessa versiossa päivittämällä turvavyöjärjestelmää. Lisäksi etumatkustajan turvatyynyn poiskytkentä on päivitetty vastaamaan Euro NCAP-vaatimuksia.

Aikuismatkustajien suoja

Matkustamon rakenteet säilyttivät hyvin muotonsa etutörmäyksessä. Kuljettajan ja etumatkustajan polvet ja reidet saivat hyvän suojan. Testissä kuljettajan pää osui ohjauspyörään turvatyynyn läpi tyynyn riittämättömän paineen takia. Myös etumatkustajan pää osui kojelautaan turvatyynyn riittämättömän paineen takia, minkä lisäksi turvavyön voimanrajoitin ei toiminut riittävän tehokkaasti. Ford on osoittanut uuden version turvatyynyjen toimivan paremmin ja ehkäisevän kuljettajan ja etumatkustajan pään osumisen ohjauspyörään tai kojelautaan. Testiä ei kuitenkaan ole uusittu, ja sekä kuljettajan että etumatkustajan suojasta annettuja pisteitä vähennettiin turvatyynyjen puutteiden takia.

Koko keulan leveydeltä osuvassa etutörmäystestissä kuljettajan muut vartalonosat saivat hyvän suojan paitsi rintakehä, jonka suojaus oli riittävää. Testissä takapenkin matkustaja luisui turvavyön alta, ja takamatkustajan polvien, reisien ja lantion suoja oli heikko. Takamatkustajan rintakehän suoja oli myös heikko, koska turvavyö (jossa ei ole esikiristintä eikä voimanrajoitinta) kuormitti liikaa matkustajaa. Myös takamatkustajan pään suoja oli heikko.

Sivutörmäystestissä Mustang suojasi hyvin kaikkia elintärkeitä vartalonosia ja sai täydet pisteet. Sivutörmäystestiä voimakkaammassa pylvästestissä kaikki muut vartalonosat saivat hyvän suojan paitsi rintakehä, jonka saama suoja oli riittävä.

Peräänajotestissä etuistuimet ja pääntuet suojasivat piiskaniskuvammoilta vain vähän. Takaistuimet suojasivat piiskaniskuvammoilta heikosti. Mustangin uusimmassa versiossa on vakiovarusteinen automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, joka tarjoaa lisäsuojaa piiskaniskuvammaa vastaan. Järjestelmä toimi hyvin taajamanopeuksilla tehdyissä testeissä, mutta ei ansainnut lisäpisteitä istuinten riittämättömän piiskaniskuvammasuojan takia.

Lapsimatkustajien suoja

Kolaritesteissä 10-vuotiasta lasta simuloiva nukke istui korokeistuimella. Rajallisten takatilojen takia dynaamiset testit tehtiin erikseen. Etutörmäyksessä 10-vuotiasta simuloivan testinuken suoja oli riittävä. Olkavyö lipsahti kuitenkin solisluun ja käsivarren yläosan välille, minkä takia pisteitä vähennettiin. Kuusivuotiasta simuloivan testinuken, joka istui turvavyöistuimessa, pään suoja oli hyvä ja niskan suoja riittävä, mutta rintakehän suoja vähäinen.

Sivutörmäystestissä suoja oli hyvä lukuun ottamatta 10-vuotiaan päätä. Pää osui verhoturvatyynyn läpi C-pilariin. Tästä johtuen Mustang ei saanut 10-vuotiaan suojasta lainkaan pisteitä.

Etumatkustajan turvatyynyn voi kytkeä pois käytöstä, jolloin tällä paikalla voidaan käyttää selkä menosuuntaan asennettavaa turvaistuinta. Kuljettaja saa selvän tiedon turvatyynyn tilasta.

Jalankulkijan suoja

Mustangissa on aktiivinen konepelti, joka nousee järjestelmän tunnistaessa törmäyksen jalankulkijaan. Järjestelmä toimi hyvin eri nopeuksilla ja erikokoisiin jalankulkijoihin osuessa. Konepelti suojasi jalankulkijaa valtaosin hyvin.

Lantion saama suoja oli heikko kaikilla testatuilla alueilla, mutta puskurin suoja jalankulkijan jaloille oli hyvä ja sai täydet pisteet. Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä havaitsee niin jalankulkijat kuin toiset ajoneuvot ja toimi testeissä hyvin.

Turvavarusteet

Mustangissa on vakiovarusteena vain etupaikkojen turvavyömuistuttimet. Mustangin uusin versio sisältää automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän. Maantienopeuksilla tehdyissä testeissä järjestelmä toimi hyvin ja onnistui estämään tai ehkäisemään törmäykset lähes kaikissa testeissä. Vakiovarusteinen aktiivinen kaistavahti ohjaa auton takaisin kaistaviivojen väliin mikäli auto on ajautumassa pois ajokaistalta.

Kokonaisarvio:

3/5 tähteä

Auton tiedot

  • Testausvuosi:

    2017
  • Auton valmistaja:

    Ford
  • Malli:

    Mustang UUDELLEENTESTAUS
  • Autoluokat:

    Urheilulliset autot

Arvio:

  • Aikuisten turvallisuus:

    0%
    72%
    100%
  • Lasten turvallisuus:

    0%
    32%
    100%
  • Jalankulkijoiden turvallisuus:

    0%
    78%
    100%
  • Turvallisuusjärjestelmät:

    0%
    61%
    100%