Honda e | Autoliitto

Olet täällä

Honda e

TEST 2020
Aikuisten turvallisuus
76
Lasten turvallisuus
82
Jalankulkijoiden turvallisuus
62
Turvallisuus-järjestelmät
65

aikuismatkustajien suoja 28,7 pistettä (76%)
lapsimatkustajien suoja 40,6 pistettä (82%)
jalankulkijan suoja 33,9 pistettä (62%)
turvavarusteet 10,4 pistettä (65%)

Honda e sai tulokseksi 4 tähteä

Honda e:n turvavarustelu

Etuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Päätä suojaava turvaverho: kaikilla paikoilla
Sivuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Lantioturvatyyny: ei saatavilla
Polviturvatyyny: ei saatavilla
Keskiturvatyyny: ei saatavilla
Turvavöiden esikiristimet: kaikilla paikoilla
Turvavöiden voimanrajoittimet: kaikilla paikoilla
Turvavyömuistuttimet: kaikilla paikoilla
Turvaistuinten Isofix-kiinnikkeet: takaistuimen reunapaikat

Aikuismatkustajien suoja

Matkustamon rakenteet säilyttivät muotonsa etutörmäyksessä. Kuljettajan rintakehän suoja on arvioitu vähäiseksi perustuen nukesta mitattuihin paineisiin. Kuljettajan oikean säären ja jalkaterän suoja oli huono samasta syystä. Mittaukset kuljettajan ja matkustajan nukeista osoittivat vähäistä suojaa polville ja reisille ja näiden osa-alueiden tuloksesta vähennettiin pisteitä mahdollisesti vaarallisten kojelaudan rakenteiden takia.

Honda e:n suotuisa keulan rakenne ei osoittanut suurta riskiä kolarin toiselle osalliselle ajoneuvolle.

Koko keulan leveydeltä osuvassa etutörmäystestissä kuljettajan ja takamatkustajien kriittisten vartalonosien suoja oli hyvä tai riittävä.

Sivutörmäystestissä sekä voimakkaammassa pylvästestissä suojaus kokonaisuudessaan oli hyvä ja Honda e sai täydet pisteet osiosta. Kuljettajasta kaukaisemman kyljen törmäyksessä nukke liikkui auton sisällä ja suojaus arvioitiin huonoksi. Honda e ei ole varustettu keskiturvatyynyillä, jotka suojaisivat sivutörmäyksessä matkustajia toisiltaan.

Peräänajotestissä etuistuimien ja pääntukien suoja piiskaniskuvammoilta oli hyvä. Takaistuinten geometrinen arviointi osoitti myös hyvää piiskaniskusuojaa. Honda e:ssä ei ole vakiovarusteena monitörmäysjarrujärjestelmää, joka jarruttaisi heti törmäyksen jälkeen ehkäisten toista törmäystä. Autossa on kuitenkin edistyksellinen e-Call-järjestelmä, joka onnettomuuden sattuessa lähettää automaattisesti viestin hätäpalveluihin välittäen auton sijainnin.

Lapsimatkustajien suoja

Etutörmäystestissä suojaus sekä 6- että 10-vuotiaalle nukelle oli hyvä tai riittävä. Sivutörmäystestissä 10-vuotiaan nuken rintakehän suojaus oli huono ja pään suojaus vähäistä, perustuen kiihtyvyyslukemiin.

Etuistuimen turvatyyny on kytkettävissä pois päältä, jolloin tällä paikalla voidaan käyttää selkä menosuuntaan asennettavaa turvaistuinta. Kuljettaja saa selvän tiedon järjestelmän tilasta, ja järjestelmä saa tästä pisteet. Kaikki turvaistuimet, jotka Honda e:hen sopivat sai asennettua kunnolla.

Muiden tienkäyttäjien suoja

Honda e:ssä on aktiivinen konepelti, joka nousee järjestelmän tunnistaessa törmäyksen jalankulkijaan ja tekee siten tilaa konepellin ja moottorin kovien osien väliin. Honda osoitti, että järjestelmä toimii eri nopeuksissa ja erikokoisiin jalankulkijoihin osuessa, joten auto testattiin konepelti nostettuna. Konepellin antama suoja jalankulkijan päälle oli lähes pelkästään hyvä, lukuun ottamatta jäykkiä tuulilasin tukirakenteita, joiden alueelta suojaus oli huonoa. Puskuri tarjosi hyvän suojan jalankulkijan jaloille. Sen sijaan puskurin reunan osalta tulokset lantion suojauksessa olivat huonoja koko auton leveydeltä ja Honda e ei saanut pisteitä tästä osiosta.  

Automaatinen hätäjarrutusjärjestelmä havaitsee jalankulkijat ja pyöräilijät sekä muut ajoneuvot. Testeissä järjestelmä toimi riittävästi ja onnistui välttämään tai lieventämään törmäyksiä useimmissa tapauksissa. Honda e:n hätäjarrutusjärjestelmä ei tunnista jalankulkijoita auton takana, joten peruutustestiä ei toteutettu.

Turvavarusteet

Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä on vakiovaruste ja toimi hyvin havaiten ja reagoiden muihin ajoneuvoihin välttäen tai lieventäen törmäyksiä useimmissa tapauksissa. Järjestelmä ei kuitenkaan tunnistanut muita ajoneuvoja, jos auton käänsi niiden ajoradalle. Tämän seurauksena järjestelmä arvioitiin riittäväksi. Honda e:ssä on turvavyömuistuttimet kaikilla paikoilla, mutta ei kuljettajan vireystilaa seuraavaa järjestelmää. Kaista-avustin auttaa pitämään auton ajoradalla sekä toimii myös vaikeammissa hätätilanteissa. Vakiovarusteinen nopeusavustin havaitsee kameroin nopeusrajoituksen ja voi antaa järjestelmän säätää nopeusrajoittimen asianmukaisesti.

Jaa muillekin