Autoliiton tiepalvelu - hinausauto auttaa tien päällä

Honda Jazz

aikuismatkustajien suoja 33,1 pistettä (87%)
lapsimatkustajien suoja 41,1 pistettä (83%)
jalankulkijan suoja 43,4 pistettä (80%)
turvavarusteet 12,3 pistettä (76%)

Honda Jazz sai tulokseksi 5 tähteä

Honda Jazzin turvavarustelu

Etuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Päätä suojaava turvaverho: kaikilla paikoilla
Sivuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja, takamatkustajat
Lantioturvatyyny: ei saatavilla
Polviturvatyyny: kuljettaja
Keskiturvatyyny: kuljettaja, etumatkustaja
Turvavöiden esikiristimet: kaikilla paikoilla
Turvavöiden voimanrajoittimet: kaikilla paikoilla
Turvavyömuistuttimet: kaikilla paikoilla
Turvaistuinten Isofix-kiinnikkeet: takaistuimen reunapaikat

Aikuismatkustajien suoja

Matkustamon rakenteet säilyttivät muotonsa etutörmäyksessä. Kuljettajan rintakehän suoja arvioitiin heikoksi, perustuen nukesta mitattuihin lukemiin puristuksesta. Nukkejen lukemat osoittivat hyvää suojausta polville ja reisille sekä kuljettajalle että matkustajalle. Honda osoitti, että suojaus on samantasoinen erikokoisille ja eri asennoissa matkustaville matkustajille.

Jazzin kohtuullinen paino ja suotuisa etuosan rakenne eivät ole törmäyksen toiselle osapuolelle suuri riski.

Koko keulan leveydeltä osuvassa etutörmäystestissä kuljettajan ja takamatkustajien kriittisten vartalonosien suoja oli hyvä tai riittävä.

Sivutörmäystestissä kaikkien kriittisten vartalonosien suojaus oli hyvä, lukuun ottamatta rintakehää, jonka suojaus arvioitiin riittäväksi. Voimakkaammassa pylvästestissä suojaus oli kauttaaltaan hyvä. Kuljettajasta kaukaisemman kyljen törmäyksessä nukke liikkui jonkin verran auton sisällä ja suojaus arvioitiin vähäiseksi. Jazzissa on keskiturvatyyny, joka suojaa sivutörmäyksessä matkustajia toisiltaan. Järjestelmä toimi hyvin testissä suojaten kuljettajan ja etumatkustajan päitä toisiltaan.

Peräänajotestissä etuistuimien ja pääntukien suoja piiskaniskuvammoilta oli hyvä. Takaistuinten geometrinen arviointi osoitti myös hyvää piiskaniskusuojaa. Autossa on edistyksellinen e-Call-järjestelmä, joka onnettomuuden sattuessa lähettää automaattisesti viestin hätäpalveluihin välittäen auton sijainnin.

Lapsimatkustajien suoja

Etu- ja sivutörmäystestissä sekä 6- että 10-vuotiaan nuken suojaus oli hyvä tai riittävä kaikille kriittisille vartalon osille.

Etuistuimen turvatyyny on kytkettävissä pois päältä, jolloin tällä paikalla voidaan käyttää selkä menosuuntaan asennettavaa turvaistuinta. Yksi turvaistuin ei ollut asennettavissa tukevasti takapenkin keskipaikalle. Muuten kaikki turvaistuimet, jotka Jazziin sopivat sai asennettua asiallisesti.

Muiden tienkäyttäjien suoja

Konepellin antama suoja jalankulkijan päälle oli pääosin hyvä tai riittävä, lukuun ottamatta tuulilasin jäykkiä tukirakenteita, jotka antoivat huonoja tuloksia suojauksen osalta. Puskuri tarjosi hyvän tai riittävän suojan jalankulkijan jaloille. Puskurin suojaus jalankulkijan lantiolle oli pääosin hyvä, mutta joillain alueilla huono.

Automaatinen hätäjarrutusjärjestelmä havaitsee jalankulkijat ja pyöräilijät sekä muut ajoneuvot. Testeissä järjestelmä toimi riittävästi ja onnistui välttämään tai lieventämään törmäyksiä useimmissa tapauksissa. Jazzin hätäjarrutusjärjestelmä ei tunnista jalankulkijoita auton takana, joten peruutustestiä ei toteutettu.

Turvavarusteet

Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä on vakiovaruste ja toimi hyvin havaiten ja reagoiden muihin ajoneuvoihin välttäen tai lieventäen törmäyksiä useimmissa tapauksissa. Jazzissa on etu- ja takapenkkien turvavyömuistuttimet, mutta ei kuljettajan vireystilaa tarkkailevaa järjestelmää. Kaista-avustin auttaa pitämään auton ajoradalla sekä toimii myös vaikeammissa hätätilanteissa. Nopeusavustin käyttää kameraa nopeusrajoituksen tunnistamiseen. Tieto välitetään kuljettajalle, joka voi valita auton käyttävän sitä nopeudenrajoittimen säätämiseen.

Kokonaisarvio:

5/5 tähteä

Auton tiedot

  • Testausvuosi:

    2020
  • Auton valmistaja:

    Honda
  • Malli:

    Jazz
  • Autoluokat:

    Pienet autot

Arvio:

  • Aikuisten turvallisuus:

    0%
    87%
    100%
  • Lasten turvallisuus:

    0%
    83%
    100%
  • Jalankulkijoiden turvallisuus:

    0%
    80%
    100%
  • Turvallisuusjärjestelmät:

    0%
    76%
    100%