Hyundai i10 | Autoliitto

Olet täällä

Hyundai i10

TEST 2020
Aikuisten turvallisuus
69
Lasten turvallisuus
75
Jalankulkijoiden turvallisuus
52
Turvallisuus-järjestelmät
59

aikuismatkustajien suoja 26,2 pistettä (69%)
lapsimatkustajien suoja 37,2 pistettä (75%)
jalankulkijan suoja 28,4 pistettä (52%)
turvavarusteet 9,5 pistettä (59%)

Hyundai i10 sai tulokseksi 3 tähteä

Hyundai i10:n turvavarustelu

Etuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Päätä suojaava turvaverho: kaikilla paikoilla
Sivuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Lantioturvatyyny: kuljettaja, etumatkustaja
Polviturvatyyny: ei saatavilla
Keskiturvatyyny: ei saatavilla
Turvavöiden esikiristimet: kaikilla paikoilla
Turvavöiden voimanrajoittimet: kaikilla paikoilla
Turvavyömuistuttimet: kaikilla paikoilla
Turvaistuinten Isofix-kiinnikkeet: takaistuimen reunapaikat

Aikuismatkustajien suoja

Matkustamon rakenteet säilyttivät muotonsa etutörmäyksessä. Kuljettajan rintakehän suoja on arvioitu heikoksi perustuen nukesta mitattuihin paineisiin. Nukeista saadut mittaukset polvista ja reisistä osoittivat hyvää suojausta, mutta kojelaudan joidenkin rakenteiden katsottiin olevan mahdollinen riski ja pisteitä vähennettiin siitä.

i10:n vähäinen paino ja suotuisa etuosan rakenne eivät osoittaneet suurta riskiä kolarin toiselle osapuolelle etutörmäyksessä.

Koko keulan leveydeltä osuvassa etutörmäystestissä kuljettajan ja takamatkustajien kriittisten vartalonosien suoja oli hyvä tai riittävä, lukuun ottamatta kuljettajan keskivartalon alaosaa, joka pääsi luiskahtamaan turvavyön lantiohihnan alle, ja tämä osa testistä arvioitiin tulokseltaan huonoksi.

Sivutörmäystestissä kaikkien kriittisten vartalonosien suojaus oli hyvä. Samoin voimakkaammassa pylvästestissä kaikkien vartalonosien suoja oli hyvää. Kuljettajasta kaukaisemman kyljen törmäyksessä nukke liikkui auton sisällä paljon ja suojaus arvioitiin huonoksi. i10 ei ole varustettu keskiturvatyynyillä, jotka suojaisivat sivutörmäyksessä matkustajia toisiltaan.

Peräänajotestissä etuistuimien ja pääntukien suoja piiskaniskuvammoilta oli hyvä. Takaistuinten geometrinen arviointi osoitti vähäistä piiskaniskusuojaa. Autossa on edistyksellinen e-Call-järjestelmä, joka onnettomuuden sattuessa lähettää automaattisesti viestin hätäpalveluihin välittäen auton sijainnin.

Lapsimatkustajien suoja

Etutörmäyksessä suojaus sekä 6- että 10-vuotiaalle nukelle oli hyvä tai riittävä kaikille kriittisille vartalonosille, lukuun ottamatta 10-vuotiaan nuken niskaa. Tämä oli arvioitu vähäiseksi perustuen jännityksen mittauksiin nukesta. Sivutörmäystestissä 10-vuotiaan nuken pään suojaus oli huono ja rintakehän suojaus oli heikko perustuen korkeisiin kiihtyvyyslukemiin.

Etuistuimen turvatyyny on kytkettävissä pois päältä, jolloin tällä paikalla voidaan käyttää selkä menosuuntaan asennettavaa turvaistuinta. Kuljettaja saa selvän tiedon järjestelmän tilasta, ja järjestelmä saa tästä pisteet. Lukuun ottamatta yhtä turvavöin yleiskiinnitettävää istuinta takapenkin keskipaikalla kaikki i10:in sopivat turvaistuimet sai kiinnitettyä asiaankuuluvasti.

Muiden tienkäyttäjien suoja

Konepellin antama suoja jalankulkijan päälle oli pääosin hyvä tai riittävä, huono suoja oli vain jäykillä tuulilasin pylväillä. Sen sijaan tuulilasin suoja oli hyvä. Puskuri tarjosi hyvän suojan jalankulkijan jaloille, mutta lantion suojaus oli vaihtelevaa.

Automaatinen hätäjarrutusjärjestelmä havaitsee jalankulkijat, mutta ei pyöräilijöitä. jota varten tarvittaisi kehittyneempää tekniikkaa. Järjestelmä reagoi jalankulkijoihin vähäisesti. i10:n hätäjarrutusjärjestelmä ei tunnista jalankulkijoita auton takana, joten peruutustestiä ei toteutettu.

Turvavarusteet

Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä on vakiovaruste. Se toimi vähäisesti testeissä havaitessaan ja reagoidessaan muihin ajoneuvoihin. Etu- ja takapenkkien turvavyömuistuttimien lisäksi i10:ssa on kuljettajaa ohjauksen perusteella tarkkaileva järjestelmä, joka seuraa kuljettajan tarkkaavaisuutta, keskittymistä ja väsymystilaa. Järjestelmä varoittaa kuljettajaa, jos ajamisessa on huomautettavaa. Kaista-avustin auttaa pitämään auton ajoradalla sekä toimii myös vaikeammissa hätätilanteissa. Vakiovarusteinen nopeusrajoitin on kuljettajan säädettävissä.

Jaa muillekin