Autoliiton tiepalvelu - hinausauto auttaa tien päällä

Hyundai i20 2015

aikuismatkustajien suoja 32,7 pistettä (85 %)
lapsimatkustajien suoja 35,8 pistettä (73 %)
jalankulkijan suoja 28,5 pistettä (79 %)
turvavarusteet 8,3 pistettä (64 %)

Hyundai i20 sai tulokseksi 4 tähteä

Hyundai i20:n turvavarustelu

Etuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Päätä suojaava turvaverho: edessä ja takana
Sivuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Lantioturvatyyny: kuljettaja, etumatkustaja

Polviturvatyyny: ei
Turvavöiden esikiristimet: kaikilla paikoilla
Turvavöiden voimanrajoittimet: kaikilla paikoilla
Turvavyömuistuttimet: kaikilla paikoilla
Isofix-kiinnikkeet turvaistuimille: takaistuimen reunapaikoilla

Aikuismatkustajien suoja

Matkustamon rakenteet säilyttivät etutörmäyksessä hyvin muotonsa. Testinukketulokset osoittivat, että etupenkeillä istuvien polvet ja reidet saivat hyvän suojan. Erikokoiset ja eri asennoissa istuvat henkilöt saivat samantasoisen suojan. Koko keulan leveydeltä osuvassa etutörmäystestissä kuljettajan rintakehä sekä takamatkustajan niska ja rintakehä saivat riittävän suojan. Muut vartalonosat saivat hyvän suojan.

Kaikki elintärkeät vartalonosat saivat sekä sivutörmäystestissä että pylvästestissä hyvän suojan. Molemmissa testeissä turvaverho jäi osittain jumiin auton rakenteisiin, joten se ei toiminut aivan tarkoituksenmukaisesti. Tämän vuoksi malli menetti pisteitä ja pään suoja arvioitiin riittäväksi. Hyundai selvittää turvatyynyn täyttymisessä ilmenneiden ongelmien syitä.

Etuistuimet antoivat peräänajoa seuraavaa piiskaniskuvammaa vastaan hyvän suojan. Sen sijaan takaistuimet suojasivat ainoastaan riittävästi. Hyundai i20:een ei ole saatavilla automaattista hätäjarrutusjärjestelmää.

Lapsimatkustajien suoja

1,5-vuotiasta simuloiva nukke istui selkä menosuuntaan asennetussa turvaistuimessa. Nuken pää sai vähäisen suojan, muut vartalonosat hyvän suojan. Kasvot menosuuntaan asennetussa turvaistuimessa istuneen, 3-vuotiasta simuloivan nuken pää ei liikkunut liikaa, mutta niskaan kohdistui liian kovia voimia. Tämän vuoksi suoja arvoitiin vain riittäväksi.

Sivutörmäystestissä molemmat nuket pysyivät hyvin paikoillaan turvaistuimissaan, mikä ehkäisee pään osumista auton rakenteisiin.

Etumatkustajan turvatyynyn voi kytkeä pois käytöstä, jolloin istuimelle voidaan asentaa selkä menosuuntaan asennettava lastenistuin. Kuljettaja saa selvän tiedon turvatyynyn tilasta, joten järjestelmä sai tästä pisteet. Kaikki turvaistuimet, joita varten autossa olevat kiinnikkeet on suunniteltu, saa asennettua tarkoituksenmukaisesti paikoilleen.

Jalankulkijan suoja

Puskuri suojasi jalankulkijan jalkoja ja lantiota hyvin, ja auto sai täydet pisteet. Konepellin jalankulkijan päälle antama suoja oli useimmissa mitatuissa kohdissa riittävä tai hyvä. Tuulilasin pilareiden kohdalla pään suoja oli heikko.

Turvavarusteet

Elektroninen ajonvakautusjärjestelmä ja kaikkien paikkojen turvavyömuistuttimet ovat vakiovarusteita. Lisävarusteena saatava säädin, jolla kuljettaja voi rajoittaa maksiminopeutta ja kaistavahti otettiin mukaan testiin, koska useimmissa myydyissä autoissa odotetaan olevan sellaiset. Molemmat vastasivat Euro NCAP:n vaatimuksia.

Kokonaisarvio:

4/5 tähteä

Auton tiedot

  • Testausvuosi:

    2015
  • Auton valmistaja:

    Hyundai
  • Malli:

    i20
  • Autoluokat:

    Pienet autot

Arvio:

  • Aikuisten turvallisuus:

    0%
    85%
    100%
  • Lasten turvallisuus:

    0%
    73%
    100%
  • Jalankulkijoiden turvallisuus:

    0%
    79%
    100%
  • Turvallisuusjärjestelmät:

    0%
    64%
    100%