Isuzu D-Max | Autoliitto

Olet täällä

Isuzu D-Max

TEST 2020
Aikuisten turvallisuus
84
Lasten turvallisuus
86
Jalankulkijoiden turvallisuus
69
Turvallisuus-järjestelmät
83

aikuismatkustajien suoja 32,2 pistettä (84%)
lapsimatkustajien suoja 42,2 pistettä (86%)
jalankulkijan suoja 37,6 pistettä (69%)
turvavarusteet 13,4 pistettä (83%)

Isuzu D-Max sai tulokseksi 5 tähteä

Isuzu D-Maxin turvavarustelu

Etuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Päätä suojaava turvaverho: kaikilla paikoilla
Sivuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Lantioturvatyyny: ei saatavilla
Polviturvatyyny: kuljettaja
Turvavöiden esikiristimet: kaikilla paikoilla
Turvavöiden voimanrajoittimet: kaikilla paikoilla
Turvavyömuistuttimet: kaikilla paikoilla
Turvaistuinten Isofix-kiinnikkeet: takaistuimen reunapaikat

Aikuismatkustajien suoja

Matkustamon rakenteet säilyttivät muotonsa etutörmäyksessä. Kuljettajan rintakehän suoja on arvioitu vähäiseksi perustuen nukesta mitattuihin paineisiin. Kuljettajan oikean polven suoja oli heikko. Vaikka muut lukemat olivat hyviä, suojaus arvioitiin vähäiseksi kojelaudan rakenteiden ollessa mahdollinen riski erikokoisille ja eri asennoissa istuville.

Törmäysseinän analyysi osoitti paikallisesti suuria muutoksia seinässä ja tästä seurasi kohtuullinen vähennys pisteisiin toiselle ajoneuvolle aiheutuvan riskin vuoksi.

Koko keulan leveydeltä osuvassa etutörmäystestissä kuljettajan ja takamatkustajien kriittisten vartalonosien suoja oli hyvä tai riittävä.

Sivutörmäystestissä kaikkien kriittisten vartalonosien suojaus oli hyvä lukuunottamatta takamatkustajan rintakehän suojausta. Tämä arvioitiin vähäiseksi perustuen nukesta mitattuihin paineisiin. Samoin voimakkaammassa pylvästestissä kaikkien vartalonosien suoja oli hyvää ja D-Max sai täydet pisteet tästä osasta testiä. Kuljettajasta kaukaisemman kyljen törmäyksessä nuken liikkuminen auton sisällä oli vähäistä ja suojaus arvioitiin riittäväksi. D-Max on varustettu keskiturvatyynyillä, jotka suojaavat sivutörmäyksessä matkustajia toisiltaan. Järjestelmä toimi testissä hyvin ja suojasi etumatkustajien päitä hyvin.

Peräänajotestissä etuistuimien ja pääntukien suoja piiskaniskuvammoilta oli hyvä. Takaistuinten geometrinen arviointi osoitti myös hyvää piiskaniskusuojaa. D-Maxissa on vakiovarusteena monitörmäysjarrujärjestelmä, joka jarruttaa heti törmäyksen jälkeen ehkäisten toista törmäystä. Autossa on myös edistyksellinen e-Call-järjestelmä, joka onnettomuuden sattuessa lähettää automaattisesti viestin hätäpalveluihin välittäen auton sijainnin.

Lapsimatkustajien suoja

Sekä etu- että sivutörmäystestissä suojaus sekä 6- että 10-vuotiaalle nukelle oli hyvä ja D-Max sai täydet pisteet tästä osiosta.

Etuistuimen turvatyyny on kytkettävissä pois päältä, jolloin tällä paikalla voidaan käyttää selkä menosuuntaan asennettavaa turvaistuinta. Kuljettaja saa selvän tiedon järjestelmän tilasta, ja järjestelmä saa tästä pisteet. Lukuun ottamatta yhtä i-Size kiinnitystä kaikki turvaistuimet, jotka D-Maxiin sopivat sai asennettua kunnolla.

Muiden tienkäyttäjien suoja

Konepellin antama suoja jalankulkijan päälle oli hyvä tai riittävä lähes koko pinnalla. Puskuri tarjosi hyvän tai riittävän suojan jalankulkijan jaloille ja lantion suojaus oli pääosin hyvä.

Automaatinen hätäjarrutusjärjestelmä havaitsee jalankulkijat ja pyöräilijät sekä muut ajoneuvot. Järjestelmä reagoi jalankulkijoihin riittävästi ja onnistui välttämään tai lieventämään törmäyskiä useimmissa tapauksissa. Sen sijaan reaktio pyöräilijöihin oli vähäistä. D-Maxin hätäjarrutusjärjestelmä ei tunnista jalankulkijoita auton takana, joten peruutustestiä ei toteutettu.

Turvavarusteet

Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä on vakiovaruste ja toimi hyvin havaiten ja reagoiden muihin ajoneuvoihin välttäen tai lieventäen törmäyksiä useimmissa tapauksissa. Etu- ja takapenkkien turvavyömuistuttimien lisäksi D-Maxissa on kuljettajaa kameroiden ja ohjauksen perusteella tarkkaileva järjestelmä, joka seuraa kuljettajan tarkkaavaisuutta, keskittymistä ja väsymystilaa. Järjestelmä varoittaa kuljettajaa, jos ajamisessa on huomautettavaa. Kaista-avustin auttaa pitämään auton ajoradalla sekä toimii myös vaikeammissa hätätilanteissa. Vakiovarusteinen nopeusavustin havaitsee kameroin nopeusrajoituksen ja mahdollistaa nopeusrajoittimen säädön asiallisesti.

Jaa muillekin