Kia Niro (VARUSTEPAKETILLA)

aikuismatkustajien suoja 34,8 pistettä (91 %)
lapsimatkustajien suoja 39,6 pistettä (80 %)
jalankulkijan suoja 29,7 pistettä (70 %)
turvavarusteet 9,7 pistettä (81 %)

Kia Niro, turvavarustepaketilla, sai tulokseksi 5 tähteä

Kia Niron turvavarustelu

Etuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Päätä suojaava turvaverho: kaikilla paikoilla
Sivuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Lantioturvatyyny: kuljettaja, etumatkustaja

Polviturvatyyny: kuljettaja
Turvavöiden esikiristimet: kaikilla paikoilla
Turvavöiden voimanrajoittimet: kaikilla paikoilla
Turvavyömuistuttimet: kaikilla paikoilla
Turvaistuinten Isofix-kiinnikkeet: takaistuimen reunapaikoilla

Kia Nirolle on tehty kaksi arviointia. Toinen perustuu vakiovarusteena oleviin turvavarusteisiin ja toinen lisävarusteena saatavaan turvavarustepakettiin. Tämä arvio sisältää turvavarustepaketin. Auton ostajien tulee huomioida, että halutessaan tässä arvioinnissa olevan turvallisuustason heidän tulee tilata lisävarusteinen turvavarustepaketti.

Aikuismatkustajien suoja

Matkustamon rakenteet säilyttivät etutörmäyksessä hyvin muotonsa. Kuljettajan ja etumatkustajan polvet ja reidet saivat hyvän suojan. Testin perusteella erikokoiset ja eri asennoissa istuvat henkilöt saavat samantasoisen suojan.

Koko keulan leveydeltä osuvassa etutörmäystestissä kuljettajan saama suojan vaihteli riittävästä hyvään. Takamatkustajan rintakehälle saama suoja oli sen sijaan heikko ja lantion suoja huono. Testinuken lukemat osoittivat, että lantio oli luiskahtanut turvavyön ali.

Sivutörmäystestissä ja tätä voimakkaammassa pylvästestissä kaikki elintärkeät vartalonosat saivat hyvän suojan, ja Niro sai täydet pisteet.

Etuistuimet ja pääntuet suojasivat hyvin peräänajon aiheuttamalta piiskaniskuvammalta. Takaistuimet puolestaan suojasivat piiskaniskuvammalta vähäisesti.

Lisävarusteena saatava ”Advanced Driving Assistance Pack” antaa lisäsuojaa piiskaniskuvammoja vastaan taajamanopeuksilla. Järjestelmä toimi Euro NCAP:n testissä hyvin.

Lapsimatkustajien suoja

Etutörmäyksessä 10-vuotiasta simuloivien testinukkejen vartalonosat saivat hyvän ja niska riittävän suojan. 6-vuotiasta simuloivan nuken rintakehän suoja oli heikko ja niskan suoja vähäinen.

Sivutörmäystestissä molempien nukkejen suoja oli hyvä, ja Niro sai testistä täydet pisteet.

Etumatkustajan turvatyynyn voi kytkeä pois käytöstä, jolloin tälle paikalle voidaan asentaa selkä menosuuntaan asennettava turvaistuin. Kuljettaja saa selvän tiedon turvatyynyn tilasta, ja järjestelmä sai siitä pisteet.

Lähes kaikki turvaistuimet, joita varten autossa on kiinnikkeet, sai asennettua kunnolla paikoilleen. Painoryhmän 1 ja 2 turvaistuimia ei kuitenkaan voi asentaa takaistuimen keskipaikalle.

Jalankulkijan suoja

Konepelti suojasi jalankulkijan päätä valtaosin riittävästi tai hyvin. Sen reunoissa ja tuulilasin pilareiden kohdalla suoja oli heikompi.

Puskurin suoja jalankulkijan jaloille oli hyvä kaikissa testatuissa kohdissa. Lantion saama suoja oli enimmäkseen hyvä, mutta ulkoreunojen kohdalla suoja oli huono.

”Advanced Driving Assistance Pack” sisältää automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän, joka tunnistaa jalankulkijat. Järjestelmä toimi Euro NCAP:n testeissä hyvin. Se onnistui estämään törmäykset useissa tapauksissa ja vähentämään niiden vaikutusta muissa tapauksissa.

Turvavarusteet

Autossa on vakiovarusteena kaikkien paikkojen turvavyömuistuttimet. Myös kuljettajan asettaman enimmäisnopeuden säädin on vakiovaruste. Niin ikään vakiovarusteinen kaistavahti varoittaa kuljettajaa, mikäli auto on ajautumassa pois ajokaistalta ja ohjaa auton takaisin kaistaviivojen väliin.

Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä toimii maantienopeuksilla. Järjestelmä toimi hyvin. Se onnistui estämään törmäykset useissa tapauksissa ja vähentämään törmäyksen vaikutusta muissa tapauksissa.

Kokonaisarvio:

5/5 tähteä

Auton tiedot

  • Testausvuosi:

    2016
  • Auton valmistaja:

    Kia
  • Malli:

    Niro (VARUSTEPAKETILLA)
  • Autoluokat:

    Pienet maastoautot

Arvio:

  • Aikuisten turvallisuus:

    0%
    91%
    100%
  • Lasten turvallisuus:

    0%
    80%
    100%
  • Jalankulkijoiden turvallisuus:

    0%
    70%
    100%
  • Turvallisuusjärjestelmät:

    0%
    81%
    100%