Autoliiton tiepalvelu - hinausauto auttaa tien päällä

Kia Optima 2015

aikuismatkustajien suoja 34,0 pistettä (89 %)
lapsimatkustajien suoja 42,5 pistettä (86 %)
jalankulkijan suoja 24,3 pistettä (67 %)
turvavarusteet 9,3 pistettä (71 %)

Kia Optima sai tulokseksi 5 tähteä

Kia Optiman turvavarustelu

Etuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Päätä suojaava turvaverho: kaikilla paikoilla
Sivuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Lantioturvatyyny: ei

Polviturvatyyny: kuljettaja
Turvavöiden esikiristimet: kaikilla paikoilla
Turvavöiden voimanrajoittimet: kaikilla paikoilla
Turvavyömuistuttimet: kaikilla paikoilla
Isofix-kiinnikkeet turvaistuimille: takaistuimen reunapaikoilla

Aikuismatkustajien suoja

Matkustamon rakenteet säilyttivät etutörmäyksessä hyvin muotonsa. Etumatkustajan suojasta Optima sai täydet pisteet, sillä kaikki vartalonosat saivat hyvän suojan. Myös kuljettajan ja etumatkustajan polvet ja reidet saivat hyvän suojan samoin kuin molempien nukkien polvet ja reisiluut. Erikokoiset ja eri asennoissa istuvat matkustajat saivat samantasoisen suojan.

Koko keulan leveydeltä osuvassa etutörmäystestissä kuljettajan kaikki vartalonosat saivat hyvän suojan. Takamatkustaja sai hyvän suojan kaikille vartalonosilleen, paitsi rintakehälleen, jonka saama suoja oli riittävä.

Sivutörmäystestissä kaikki vartalonosat saivat hyvän suojan ja Optima keräsi täydet pisteet. Myös tätä voimakkaammassa pylvästestissä kaikki vartalonosat saivat hyvän suojan.

Sekä etuistuimet että pääntuet suojasivat peräänajon aiheuttamaa piiskaniskuvammaa vastaan vähäisesti. Myös takamatkustajat saivat piiskaniskuvammaa vastaan vähäisen suojan.

Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä tarjoaisi lisäsuojan piiskaniskuvammaa vastaan ajettaessa alhaisilla taajama-alueen nopeuksilla, joilla useimmat piiskaniskuvammat syntyvät. Järjestelmää ei kuitenkaan arvioitu, sillä se on lisävaruste.

Lapsimatkustajien suoja

Optima sai täydet pisteet 1,5-vuotiasta lasta simuloivalle nukelle etutörmäyksessä antamastaan suojasta. Etutörmäyksessä 3-vuotiasta lasta simuloivan nuken eteenpäin suuntautuva liike ei ollut liiallista, vaikka niskaan kohdistui hieman liian kovia voimia. Sivutörmäystestissä molemmat nuket pysyivät hyvin turvaistuimissaan, mikä minimoi pään osumisen auton sisäosiin.

Etumatkustajan turvatyynyn voi kytkeä pois käytöstä, jolloin istuimelle voidaan asentaa selkä menosuuntaan asennettava lastenistuin. Kuljettaja saa selvän tiedon turvatyynyn tilasta, joten järjestelmä sai tästä pisteet. Kaikki turvaistuimet, joita varten autoon on suunniteltu kiinnikkeet, saa asennettua tarkoituksenmukaisesti.

Jalankulkijan suoja

Puskuri tarjosi jalankulkijan jaloille hyvän tai riittävän suojan. Lantion saama suoja puolestaan vaihteli hyvästä heikkoon. Konepelti suojasi jalankulkijan päätä valtaosin hyvin tai riittävästi, ja tuulilasin alareuna ja tuulilasin pilarit suojasivat jalankulkijan päätä valtaosin heikosti tai ala-arvoisesti.

Lisävarusteena oleva automaattinen hätäjarrujärjestelmä tunnistaa jalankulkijat ja muut ajoneuvot. Euro NCAP ryhtyy arvioimaan tällaisia toiminnallisuuksia vasta vuonna 2016, joten sitä ei arvioitu nyt.

Turvavarusteet

Elektroninen ajonvakautusjärjestelmä samoin kuin etu- ja takaistuinten turvavyömuistuttimet ovat vakiovarusteita. Enimmäisnopeudensäädin on lisävaruste. Sen odotetaan olevan riittävän monessa myydyssä autossa, joten Euro NCAP huomioi sen arvioinnissaan.

Digitaalisen kartan data ja tuulilasiin kiinnitetyn kameran informaatio tarjoavat yhdessä kuljettajalle reaaliaikaista tietoa nopeusrajoituksesta, minkä mukaan kuljettaja voi itse asentaa auton enimmäisnopeuden. Lisävarusteena saatavissa oleva kaistavahti on myös mukana tässä arviossa. Lisävarusteena myytävää automaattista hätäjarrutusta ei todennäköisesti asenneta tarpeeksi moneen autoon, jotta se olisi arvioitu tässä testissä.

Kokonaisarvio:

5/5 tähteä

Auton tiedot

  • Testausvuosi:

    2015
  • Auton valmistaja:

    Kia
  • Malli:

    Optima
  • Autoluokat:

    Perheautot

Arvio:

  • Aikuisten turvallisuus:

    0%
    89%
    100%
  • Lasten turvallisuus:

    0%
    86%
    100%
  • Jalankulkijoiden turvallisuus:

    0%
    67%
    100%
  • Turvallisuusjärjestelmät:

    0%
    71%
    100%