Mazda 2 2015
aikuismatkustajien suoja 32,8 pistettä (86 %)
lapsimatkustajien suoja 38,5 pistettä (78 %)
jalankulkijan suoja 30,3 pistettä (84 %)
turvavarusteet 8,3 pistettä (64 %)
Mazda 2 sai tulokseksi 4 tähteä
Mazda 2:n turvavarustelu
Etuturvatyynyt |
Kuljettaja, etumatkustaja |
Päätä suojaava turvaverho |
Edessä |
Sivuturvatyynyt |
Edessä ja takana |
Lantioturvatyyny |
Edessä |
Kuljettajan polviturvatyyny |
Ei |
Turvavöiden esikiristimet |
Kaikilla paikoilla |
Turvavöiden voimanrajoittimet |
Kaikilla paikoilla |
Turvavyömuistuttimet |
Kaikilla paikoilla |
Turvaistuinten Isofix-kiinnikkeet |
Takaistuimen reunapaikoilla |
Aikuismatkustajien suoja
Matkustamon rakenteet säilyttivät etutörmäyksessä hyvin muotonsa. Auto sai etumatkustajan suojasta täydet pisteet ja menetti vain pisteen murto-osan kuljettajan saamasta suojasta. Testinuket osoittivat, että etupenkeillä istuvien polvet ja reidet saivat hyvän suojan. Erikokoiset ja eri asennoissa istuvat henkilöt saivat samantasoisen suojan.
Koko keulan leveydeltä osuvassa etutörmäystestissä etumatkustajan kaikki vartalonosat niskaa lukuun ottamatta saivat hyvän suojan. Niskan saama suoja oli vähäinen. Takamatkustajan suoja vaihteli hyvän ja riittävän välillä.
Sivutörmäystestissä auto sai täydet pisteet, sillä kaikki vartalonosat saivat hyvän suojan. Suoja oli hyvä jopa tätä voimakkaammassa pylvästestissä, josta siitäkin Mazda 2 keräsi täydet pisteet.
Etuistuimet tarjosivat hyvän suojan peräänajoa seuraavaa piiskaniskuvammaa vastaan. Sen sijaan takaistuimet suojasivat heikosti. Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä on lisävaruste, minkä vuoksi sen toimintaa taajamanopeuksilla ei arvioitu.
Lapsimatkustajien suoja
Mazda 2 sai täydet pisteet 1,5-vuotiasta lasta simuloivalle nukelle antamastaan suojasta. Kasvot menosuuntaan asennetussa turvaistuimessa istuvan, 3-vuotiasta lasta simuloivan testinuken pää ei liikkunut liiallisesti. Sen sijaan nuken niskaan kohdistui hieman liian kovia voimia.
Suositeltuja turvaistuimia ei voitu asentaa sivutörmäystestiä varten, sillä etuistuimet on asennettu liian taakse. Mazda on kuitenkin osoittanut omissa sivutörmäystesteissään, että molemmat testinuket pysyivät hyvin turvaistuimissaan. Tämä ehkäisee pään osumista auton rakenteisiin.
Etumatkustajan turvatyyny voidaan kytkeä pois käytöstä, jolloin istuimelle voidaan asentaa selkä menosuuntaan asennettava lastenistuin. Kuljettaja saa selvän tiedon turvatyynyn tilasta, joten järjestelmä sai tästä pisteet. 0+/1-painoryhmän turvaistuimia ei voi asentaa takapenkille kuljettajan istuimen taakse. Kaikki muut turvaistuimet, joita varten autossa olevat kiinnikkeet on suunniteltu, voidaan asentaa autoon kunnolla.
Jalankulkijan suoja
Puskuri suojasi hyvin jalankulkijan jalkoja ja sai täydet pisteet. Lantion seutu sai pääosin hyvän suojan. Konepellin jalankulkijan päälle tarjoama suoja oli lähes kauttaaltaan hyvä. Tuulilasin pilareiden kohdalla pään suoja oli heikko.
Turvavarusteet
Elektroninen ajonvakautusjärjestelmä ja kaikkien paikkojen turvavyömuistuttimet ovat vakiovarusteita. Kuljettajan asettaman enimmäisnopeuden säädin on lisävaruste. Sen kuitenkin odotetaan olevan useimmissa myytävissä autoissa, joten se huomioitiin arvioinnissa. Järjestelmä vastasi Euro NCAP:n vaatimuksia. Myös kaistavahti on lisävaruste, ja se arvoitiin testeissä. Mazda 2:een ei ole saatavilla taajamanopeuksilla toimivaa hätäjarrutusjärjestelmää.
Kokonaisarvio:
Auton tiedot
-
Testausvuosi:
2015 -
Auton valmistaja:
Mazda -
Malli:
2 -
Autoluokat:
Pienet autot
Arvio:
-
Aikuisten turvallisuus:
0%86% -
Lasten turvallisuus:
0%78% -
Jalankulkijoiden turvallisuus:
0%84% -
Turvallisuusjärjestelmät:
0%64%