Mazda 3
kaikilla paikoilla
kaikilla paikoilla
kaikilla paikoilla
takaistuimen reunapaikat
Aikuismatkustajien suoja
Matkustamon rakenteet säilyttivät muotonsa etutörmäyksessä. Testit osoittivat hyvää suojaa matkustajan kaikille kriittisille vartalon alueille. Myös sekä kuljettajan että matkustajan polville ja reisille suoja oli hyvä. Mazda osoitti, että erikokoiset ja eri asennoissa istuvat henkilöt saivat samantasoisen suojan. Koko keulan leveydeltä osuvassa etutörmäystestissä kaikkien kriittisten vartalon osien suojaus oli hyvä sekä kuljettajalle että takamatkustajalle ja ansaitsi täydet pisteet.
Myös sivutörmäystestissä ja voimakkaammassa pylvästestissä kaikkien vartalon kriittisten osien suojaus oli hyvää ja Mazda 3 ansaitsi täydet pisteet.
Peräänajotestissä etuistuimien ja pääntukien suoja piiskaniskuvammoilta oli hyvä. Takaistuinten geometrinen arviointi osoitti myös hyvää suojausta piiskaniskuvammoilta. Vakiovarusteinen automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, joka tunnetaan nimellä ’Älykäs jarrutus apu’ toimi hyvin taajamanopeuksissa, joissa monet piiskaniskuvammat syntyvät. Törmäykset vältettiin kaikissa testatuissa tilanteissa.
Lapsimatkustajien suoja
Etutörmäystestissä tulokset osoittivat hyvää suojausta sekä 6-vuotiasta että 10-vuotiasta simuloivalle nukelle. Myös sivutörmäystestissä kaikkien kriittisen vartalon osien suojaus oli hyvä ja Mazda 3 sai täydet pisteet lasten suojaamisesta dynaamisissa testeissä.
Etuistuimen turvatyyny on kytkettävissä pois päältä, jolloin tällä paikalla voidaan käyttää selkä menosuuntaan asennettavaa turvaistuinta. Kuljettaja saa selvän tiedon järjestelmän tilasta, ja järjestelmä sai pisteet. Kaikki autoon tarkoitetut turvaistuimet saa asennettua kunnolla paikoilleen.
Muiden tienkäyttäjien suoja
Konepellin tarjoama suoja jalankulkijan päälle oli pääosin hyvä, tai vähintään riittävä lähes koko konepellillä. Jalankulkijan jalkojen ja lantion suoja oli hyvä kaikilla alueilla ja Mazda 3 sai täydet pisteet.
Automaatinen hätäjarrutusjärjestelmä havaitsee jalankulkijat ja pyöräilijät. Testeissä järjestelmä toimi hyvin jalankulkijoiden kanssa ja kohtuullisesti myös haastavammissa testeissä pyöräilijoiden kanssa.
Turvavarusteet
2019 vuosimallin Mazda 3:ssa on vakiovarusteiset turvavyömuistuttimet etu- ja takapenkeillä. Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä toimi hyvin maantienopeuksilla. Nopeusavustin käyttää kameraa ja digitaalista paikannusta tunnistaakseen nopeusrajoitukset ja tarjoaa kuljettajalle mahdollisuuden asettaa nopeusrajoitin asianmukaisesti. Kaista-avustin auttaa pitämään auton ajoradalla, mutta ei auta estämään vakavampia tilanteita, kuten järjestelmä tekee joissain ajoneuvoissa.
Kokonaisarvio:
Auton tiedot
-
Testausvuosi:
2019 -
Auton valmistaja:
Mazda -
Malli:
3 -
Autoluokat:
Pienet perheautot
Arvio:
-
Aikuisten turvallisuus:
0%98% -
Lasten turvallisuus:
0%87% -
Jalankulkijoiden turvallisuus:
0%81% -
Turvallisuusjärjestelmät:
0%73%