Autoliiton tiepalvelu - hinausauto auttaa tien päällä

Mazda 6 2005

Törmäystestin pisteet:

etutörmäys 12 (73%)
sivutörmäys 16 (92%)
turvavöiden muistutusjärjestelmä 3
kaikkiaan 31 pistettä
jalankulkijatörmäys 5 (14%)
lasten suoja 39 (79%)

Mazda 6 sai neljä tähteä viidestä aikuismatkustajien kolariturvallisuudessa. Lapsiturvallisuuden tähtimäärä oli myös neljä viidestä, mutta jalankulkijaturvallisuuden tähtimäärä jäi yhteen neljästä.

Testattu Mazda 6 oli varustettu muun muassa kuljettajan ja etumatkustajan turvatyynyillä, sivuturvatyynyllä, päätä suojaavalla turvaverholla sekä edessä istuvien turvavöiden esikiristimillä ja voimanrajoittimilla. Turvavyömuistutin oli sekä etu- että takaistuimilla, ja takaistuimen reunapaikoilta löytyivät Isofix-kiinnikkeet lastenistuinta varten. Autossa oli ABS-jarrut ja hätäjarrutehostin.

Parannettavaa löytyi erityisesti jalankulkijoiden turvallisuudesta törmäyshetkellä sekä kuljettajan suojauksesta. Kuljettajan reidet ja rintakehä joutuivat törmäystilanteessa kohtuullisen kovalle rasitukselle. Mazdan puskurin rakenne sekä konepeiton etuosan ja reunojen muotoilu oli jalankulkijan kannalta turvaton.

Euro NCAP testasi Mazdan uudelleen sen jälkeen kun autonvalmistaja oli parantanut etumatkustajan kolariturvallisuutta.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta

Auton tiedot

• Testausvuosi: