Autoliiton tiepalvelu - hinausauto auttaa tien päällä

Mazda CX-3 2015

aikuismatkustajien suoja 32,4 pistettä (85 %)
lapsimatkustajien suoja 39,1 pistettä (79 %)
jalankulkijan suoja 30,3 pistettä (84 %)
turvavarusteet 8,3 pistettä (64 %)

Mazda CX-3 sai tulokseksi 4 tähteä

Mazda CX-3:n turvavarustelu

Etuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Päätä suojaava turvaverho: edessä ja takana
Sivuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Lantioturvatyyny: kuljettaja, etumatkustaja

Polviturvatyyny: ei
Turvavöiden esikiristimet: kaikilla paikoilla
Turvavöiden voimanrajoittimet: kaikilla paikoilla
Turvavyömuistuttimet: kaikilla paikoilla
Isofix-kiinnikkeet turvaistuimille: takaistuimen reunapaikoilla

Aikuismatkustajien suoja

Matkustamon rakenteet säilyttivät etutörmäyksessä hyvin muotonsa ja etumatkustajaa simuloiva nukke sai hyvän suojan kaikille elintärkeille vartalonosilleen. Testinukketulokset näyttivät, että etupenkeillä istuvien polvet ja reidet saivat hyvän suojan. Erikokoiset ja eri asennoissa istuvat henkilöt saivat samantasoisen suojan.

Koko keulan leveydeltä osuvassa etutörmäystestissä kuljettaja sai hyvän suojan koko vartalolleen ja auto sai tästä täydet pisteet. Sen sijaan takamatkustajan rintakehälleen saama suoja oli heikko vakiovarusteisista turvavyön esikiristimistä huolimatta. CX-3 sai täydet pisteet sekä sivutörmäystestissä että tätä voimakkaammassa pylvästestissä antamalla hyvän suojan koko vartalolle. Etuistuimet ja pääntuet antoivat peräänajoa seuraavaa piiskaniskuvammaa vastaan hyvän suojan. Sen sijaan takaistuimet suojasivat huonosti piiskaniskuvammaa vastaan.

Taajamanopeuksilla toimiva automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä on lisävaruste, eikä sitä sen vuoksi otettu huomioon arvostelussa.

Lapsimatkustajien suoja

CX-3 sai täydet pisteet 1,5-vuotiasta lasta simuloivalle nukelle antamastaan suojasta. Kasvot menosuuntaan asennetussa turvaistuimessa istuneen 3-vuotiasta lasta simuloivan nuken eteenpäin suuntautuva liike ei ollut etutörmäyksessä liiallista. Sivutörmäyksessä molemmat nuket pysyivät hyvin paikoillaan turvaistuimissaan, mikä ehkäisee pään osumista auton rakenteisiin.

Etumatkustajan turvatyynyn voi kytkeä pois käytöstä, jolloin istuimelle voidaan asentaa selkä menosuuntaan asennettava lastenistuin. Kuljettaja saa selvän tiedon turvatyynyn tilasta, joten järjestelmä sai tästä pisteet. Kaikki turvaistuimet, joita varten autoon on suunniteltu kiinnikkeet, saa asennettua tarkoituksenmukaisesti.

Jalankulkijan suoja

Puskuri suojasi hyvin jalankulkijan jalkoja kaikissa testatuissa kohdissa ja sai täydet pisteet. Lantion seudun saama suoja vaihteli hyvän, huonon ja heikon välillä. Konepelti suojasi hyvin tai riittävästi jalankulkijan päätä lähes kauttaaltaan.

Turvavarusteet

Elektroninen ajonvakautusjärjestelmä ja kaikkien paikkojen turvavyömuistuttimet ovat vakiovarusteita. Maksiminopeussäätimen ja kaistavadin odotetaan olevan useimmissa myytävissä CX-3-malleissa. Maantienopeuksilla toimiva automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä on lisävaruste, eikä sen odoteta täyttävän Euro NCAP:n asennusmäärävaatimuksia eikä sitä näin ollen arvioitu.

Kokonaisarvio:

4/5 tähteä

Auton tiedot

  • Testausvuosi:

    2015
  • Auton valmistaja:

    Mazda
  • Malli:

    CX-3
  • Autoluokat:

    Pienet maastoautot

Arvio:

  • Aikuisten turvallisuus:

    0%
    85%
    100%
  • Lasten turvallisuus:

    0%
    79%
    100%
  • Jalankulkijoiden turvallisuus:

    0%
    84%
    100%
  • Turvallisuusjärjestelmät:

    0%
    64%
    100%