Mazda MX-30 | Autoliitto

Olet täällä

Mazda MX-30

TEST 2020
Aikuisten turvallisuus
91
Lasten turvallisuus
87
Jalankulkijoiden turvallisuus
68
Turvallisuus-järjestelmät
73

aikuismatkustajien suoja 34,6 pistettä (91%)
lapsimatkustajien suoja 42,8 pistettä (87%)
jalankulkijan suoja 37,0 pistettä (68%)
turvavarusteet 11,8 pistettä (73%)

Mazda MX-30 sai tulokseksi 5 tähteä

Mazda MX-30:n turvavarustelu

Etuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Päätä suojaava turvaverho: kaikilla paikoilla
Sivuturvatyynyt: kaikilla paikoilla
Lantioturvatyyny: kaikilla paikoilla
Polviturvatyyny: kuljettaja
Keskiturvatyyny: kuljettaja, etumatkustaja
Turvavöiden esikiristimet: kaikilla paikoilla
Turvavöiden voimanrajoittimet: kaikilla paikoilla
Turvavyömuistuttimet: kaikilla paikoilla
Turvaistuinten Isofix-kiinnikkeet: takaistuimen reunapaikat

Aikuismatkustajien suoja

Matkustamon rakenteet säilyttivät muotonsa etutörmäyksessä. Matkustajan kaikkien kriittisten vartalonosien suoja oli hyvä. Mittaukset nukeista osoittivat hyvää suojausta polville ja reisille sekä kuljettajalle että matkustajalle. Mazda osoitti, että suojaus on samantasoinen erikokoisille ja eri asennoissa matkustaville matkustajille.

Törmäysseinän analyysi osoitti, ettei MX-30 aiheuta törmäyksen toiselle osapuolelle kohonnutta riskiä.

Koko keulan leveydeltä osuvassa etutörmäystestissä kuljettajan ja takamatkustajien kriittisten vartalonosien suoja oli hyvä tai riittävä.

Sivutörmäystestissä sekä voimakkaammassa pylvästestissä kaikkien kriittisten vartalonosien suojaus oli hyvä, ja MX-30 sai näistä testeistä täydet pisteet. Kuljettajasta kaukaisemman kyljen törmäyksessä nuken liike auton sisällä oli vähäistä ja suojaus arvioitiin riittäväksi. MX-30:ssä on keskiturvatyyny, joka suojaa sivutörmäyksessä matkustajia toisiltaan. Järjestelmä toimi hyvin testissä suojaten kuljettajan ja etumatkustajan päitä toisiltaan.

Peräänajotestissä etuistuimien ja pääntukien suoja piiskaniskuvammoilta oli hyvä. Takaistuinten geometrinen arviointi osoitti myös hyvää piiskaniskusuojaa. Törmäyksen jälkeistä turvallisuutta ajatellen MX-30:ssä ei ole monitörmäysjarrujärjestelmää eikä e-Call järjestelmää.

Lapsimatkustajien suoja

Etu- ja sivutörmäystestissä sekä 6- että 10-vuotiaan nuken suojaus oli hyvä tai riittävä kaikille kriittisille vartalon osille.

Etuistuimen turvatyyny on kytkettävissä pois päältä, jolloin tällä paikalla voidaan käyttää selkä menosuuntaan asennettavaa turvaistuinta. Yksi turvaistuin ei ollut asennettavissa tukevasti takapenkin keskipaikalle. Muuten kaikki turvaistuimet, jotka MX-30:een sopivat sai asennettua asiallisesti.

Muiden tienkäyttäjien suoja

Konepellin antama suoja jalankulkijan päälle oli pääosin hyvä tai riittävä. Puskuri tarjosi hyvän suojan jalankulkijan jaloille, mutta puskurin suojaus jalankulkijan lantiolle vaihteli.

Automaatinen hätäjarrutusjärjestelmä havaitsee jalankulkijat ja pyöräilijät sekä muut ajoneuvot. Testeissä järjestelmä reagoi muihin tienkäyttäjiin vähäisesti. Järjestelmä ei tunnista jalankulkijoita auton takana tai risteävää liikennettä kääntyessä.

Turvavarusteet

Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä on vakiovaruste ja toimi hyvin havaiten ja reagoiden muihin ajoneuvoihin välttäen tai lieventäen törmäyksiä useimmissa tapauksissa. Etu- ja takapenkkien turvavyömuistuttimien lisäksi MX-30:ssä on kuljettajaa ohjauksen perusteella tarkkaileva järjestelmä, joka seuraa kuljettajan tarkkaavaisuutta, keskittymistä ja väsymystilaa. Järjestelmä varoittaa kuljettajaa, jos ajamisessa on huomautettavaa. Kaista-avustin auttaa pitämään auton ajoradalla sekä toimii myös vaikeammissa hätätilanteissa. Nopeusavustin käyttää kameraa nopeusrajoituksen tunnistamiseen. Tieto välitetään kuljettajalle, joka voi valita auton käyttävän sitä nopeudenrajoittimen säätämiseen.

Jaa muillekin