Autoliiton tiepalvelu - hinausauto auttaa tien päällä

Mazda MX-5 2015

aikuismatkustajien suoja 31,9 pistettä (84 %)
lapsimatkustajien suoja 17 pistettä (80 %)
jalankulkijan suoja 33,7 pistettä (93 %)
turvavarusteet 8,3 pistettä (64 %)

Maxda MX-5 sai tulokseksi 4 tähteä

Maxda MX-5:n turvavarustelu

Etuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Päätä suojaava turvaverho: kuljettaja, etumatkustaja
Sivuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Lantioturvatyyny: kuljettaja, etumatkustaja

Polviturvatyyny: ei
Turvavöiden esikiristimet: kuljettaja, etumatkustaja
Turvavöiden voimanrajoittimet: kuljettaja, etumatkustaja
Turvavyömuistuttimet: kuljettaja, etumatkustaja
Isofix-kiinnikkeet turvaistuimille: etumatkustajan paikalla

Aikuismatkustajien suoja

Matkustamon rakenteet säilyttivät etutörmäyksessä hyvin muotonsa. Kuljettajan ja etumatkustajan polvet ja reidet saivat hyvän suojan. Erikokoiset ja eri asennoissa istuvat henkilöt saivat samantasoisen suojan. Kuljettajan turvatyynyssä ei ollut riittävästi painetta, jotta se olisi voinut estää pään osumisen ohjauspyörään turvatyynyn läpi. Nuken lukemat ja jäljet osoittivat hyvää suojaa, mutta tarkempi tutkimus paljasti osuman. Tämän vuoksi suojan arvosanaksi tuli vain riittävä. Etumatkustaja sai kauttaaltaan hyvän suojan.

Koko keulan leveydeltä osuvassa etutörmäystestissä kuljettaja sai hyvän suojan kaikille vartalonosilleen. Etumatkustajan suoja oli muuten hyvä, mutta rintakehä sai riittävän suojan.

Sivutörmäystestissä rintakehä sai riittävän suojan ja muut vartalonosat hyvän suojan. Tätä voimakkaammassa pylvästestissä rintakehän suoja oli vähäistä ja muiden vartalonosien suoja hyvällä tasolla. Istuimet ja pääntuet antoivat peräänajon aiheuttamaa piiskaniskuvammaa vastaan hyvän suojan.

MX-5:ssä ei ole automaattista hätäjarrutusjärjestelmää.

Lapsimatkustajien suoja

Koska MX-5 on kaksipaikkainen auto, lapsimatkustajan suojan arviointi perustuu ominaisuuksiin, jotka mahdollistavat lapsen turvallisen matkustamisen etumatkustajan paikalla ja erityyppisten turvaistuimien asennuksen tälle paikalle.

Etumatkustajan turvatyynyn voi kytkeä pois käytöstä, jolloin istuimelle voidaan asentaa selkä menosuuntaan asennettava lastenistuin. Kuljettaja saa selvän tiedon turvatyynyn tilasta, joten järjestelmä sai tästä pisteet. Kaikki turvaistuimet, joita varten autoon on suunniteltu kiinnikkeet, saa asennettua tarkoituksenmukaisesti.

Jalankulkijan suoja

MX-5:ssä on ”aktiivinen” konepelti. Kun puskuriin sijoitetut sensorit tunnistavat osuman jalankulkijaan, konepelti kohoaa ja tekee tyhjää tilaa sen ja moottorin kovien rakenteiden väliin. Mazda osoitti, että järjestelmä toimi tehokkaasti eri nopeuksilla ja erikokoisten jalankulkijoiden kohdalla, joten auto testattiin konepelti yläasennossa. Suoja oli hyvä lähes kaikissa testatuissa kohdissa. Puskuri sai täydet pisteet jalankulkijan jaloille antamastaan suojasta. Myös lantio sai hyvän suojan kaikissa testatuissa kohdissa.

Turvavarusteet

Elektroninen ajonvakautusjärjestelmä ja kuljettajan sekä etumatkustajan turvavyömuistuttimet ovat vakiovarusteita. Säädin, jolla kuljettaja voi asettaa auton kulkeman enimmäisnopeuden, on lisävaruste ja sen odotetaan olevan useimmissa myydyissä MX-5-autoissa. Tämä koskee myös kaistavahtia. MX-5:ssä ei ole automaattista hätäjarrutusjärjestelmää.

Kokonaisarvio:

4/5 tähteä

Auton tiedot

  • Testausvuosi:

    2015
  • Auton valmistaja:

    Mazda
  • Malli:

    MX-5
  • Autoluokat:

    Urheilulliset autot

Arvio:

  • Aikuisten turvallisuus:

    0%
    84%
    100%
  • Lasten turvallisuus:

    0%
    80%
    100%
  • Jalankulkijoiden turvallisuus:

    0%
    93%
    100%
  • Turvallisuusjärjestelmät:

    0%
    64%
    100%