Autoliiton tiepalvelu - hinausauto auttaa tien päällä

MG 6 2011

aikuismatkustajien suoja 26 pistettä (73 %)
lasten suoja 35 pistettä (71 %)
jalankulkijatörmäys 15 pistettä (42 %)
turvavarusteet 5 pistettä (71 %)

MG6 sai tulokseksi 4 tähteä

MG6:n varusteluun kuuluvat kuljettajan ja etumatkustajan etuturvatyynyt, päätä suojaava turvaverho ja sivuturvatyynyt. Kuljettajan ja etumatkustajan turvavöissä on esikiristimet sekä voimanrajoittimet. Takaistuimen reunapaikoilla on Isofix-kiinnikkeet lastenistuimia varten.

Aikuismatkustajien suoja

Matkustamon rakenteet säilyttivät etutörmäyksessä hyvin muotonsa. Vaikka testinukkejen lukemat olivat hyviä, kuljettajan turvatyynyssä ei ollut riittävästi painetta, jotta pään osuminen ohjauspyörän kehään olisi estynyt. Autoa rangaistiin pistemenetyksellä tästä ”pohjakosketuksesta”. Kuljettajaa simuloivan testinuken vasen reisi altistui suurille voimille ja ohjauspylvään säätövipu oli katkennut testin aikana. Sivutörmäyksessä kuljettajan rintakehä sai vähäisen suojan. Pylvästestissä rintakehän ja vatsanalueen suoja oli riittävä. Istuin ja pääntuki antoivat vähäisen suojan peräänajoa seuraavaa piiskaheilahdusta vastaan. MG6 on tällä hetkellä myynnissä vain Yhdistyneissä Kuningaskunnissa. MG osoitti, että vasemmanpuoleisella ohjauksella varustettu auto antaa yhtä hyvän suojan aikuismatkustajille.

Lasten suoja

Kasvot menosuuntaan istuneen 3-vuotiasta simuloivan nuken liike ei ollut liiallista etutörmäystestissä. Sivutörmäystestissä sekä 3-vuotiasta että 1,5-vuotiasta lasta simuloivat nuket pysyivät hyvin paikoillaan turvaistuimissaan, mikä vähensi vaarallisten pääkontaktien mahdollisuutta. Etumatkustajan turvatyyny voidaan kytkeä pois, jolloin istuimella voidaan käyttää selkä menosuuntaan asennettavaa lastenistuinta. Kuljettaja ei kuitenkaan saa riittävän selvää tietoa turvatyynyn tilasta, joten järjestelmä ei saanut pisteitä. MG6 on tällä hetkellä myynnissä vain Yhdistyneissä Kuningaskunnissa. Näillä markkinoilla myytävissä autoissa varoitetaan selkeästi turvaistuimen käytöstä etuistuimella ilman turvatyynyn pois kytkemistä.

Jalankulkijatörmäys

Puskuri antoi hyvän suojan jalankulkijan jaloille kaikissa testatuissa kohdissa, ja se sai täydet pisteet. Konepeiton etureuna suojasi huonosti eikä saanut yhtään pistettä. Konepeitto antoi huonon suojan jalankulkijan päälle lähes kaikissa testatuissa kohdissa.

Turvavarusteet

Elektroninen ajonvakautusjärjestelmä on vakiovaruste ja se vastaa Euro NCAPin vaatimuksia. Kuljettajan sekä etumatkustajan turvavyömuistuttimet ovat vakiovarusteita. Kuljettajan asettaman huippunopeuden säädintä ei ole saatavilla MG6-malleihin.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet osoitteesta euroncap.com

Kokonaisarvio:

4/5 tähteä