Autoliiton tiepalvelu - hinausauto auttaa tien päällä

Mitsubishi Outlander PHEV 2013

aikuismatkustajien suoja 32 pistettä (88 %)
lasten suoja 41 pistettä (84 %)
jalankulkijatörmäys 23 pistettä (64 %)
turvavarusteet 7 pistettä (81 %)

Mitsubishi Outlander PHEV sai tulokseksi 5 tähteä

Mitsubishi Outlander PHEV on hybridimoottorilla varustettu versio Euro NCAPin vuonna 2012 testaamasta Outlanderista. Outlander PHEV on aiemmin testattua mallia painavampi, joten kaikki kolaritestin pääkohdat on testattu uudelleen. Tämä koskee myös elektronista ajonvakautusjärjestelmää. Euro NCAPin jalankulkijaturvallisuuden vaatimukset ovat myös muuttuneet, joten senkin vuoksi testi uusittiin.

Mitsubishi Outlander PHEV:n varusteluun kuuluvat kuljettajan ja etumatkustajan etuturvatyynyt, päätä suojaavat turvaverhot, sivuturvatyynyt ja kuljettajan polviturvatyyny. Kuljettajan ja etumatkustajan turvavöissä on esikiristimet ja voimanrajoittimet, ja etu- sekä takaistuimissa on turvavyömuistuttimet. Takaistuimien reunapaikoilla on Isofix-kiinnikkeet ja top tether -yläankkurointi turvaistuimille.

Aikuismatkustajien suoja

Matkustamon rakenteet säilyttivät etutörmäyksessä hyvin muotonsa. Testinuket osoittivat, että etupenkeillä istuvien polvet ja reidet saivat hyvän suojan. Mitsubishi osoitti, että erikokoiset ja eri asennoissa istuvat henkilöt saavat yhtä hyvän suojan. Kuljettajanuken sääriluun lukemien perusteella alaraajat saavat vähäisen suojan. Sivutörmäystestissä kaikki vartalonosat saivat hyvän suojan ja auto sai täydet pisteet. Sivutörmäystä voimakkaammassa pylvästestissä rintakehä sai vähäisen suojan. Etuistuimet ja pääntuet antoivat hyvän suojan peräänajoa seuraavaa piiskaniskuvammaa vastaan.

Lapsimatkustajien suoja

Outlander PHEV sai täydet pisteet 1,5-vuotiasta lasta simuloivalle lapselle antamastaan suojasta. 3-vuotiasta kasvot menosuuntaan asennetussa turvaistuimessa istunutta lasta simuloivan nuken liike ei ollut liian voimakasta etutörmäystestissä ja rintakehän saama suoja oli kohtuulinen. Sivutörmäystestissä molemmat nuket pysyivät hyvin paikoillaan turvaistuimissaan, mikä ehkäisee pään osumista auton koviin rakenteisiin. Etumatkustajan turvatyynyn saa kytkettyä pois käytöstä, jolloin istuimella voidaan käyttää selkä menosuuntaan asennettavaa lastenistuinta. Kuljettaja saa selkeän tiedon turvatyynyn tilasta ja järjestelmä sai pisteet. Pysyvästi kiinnitetty varoitus varoittaa selvästi turvaistuimen käytöstä etuistuimella silloin, kun turvatyynyä ei ole kytketty pois.

Mitsubishi päivittää käyttäjän käsikirjaan tarkat kategoriat siitä, mitkä turvaistuimet sopivat millekin istuimille. Pistemäärässä on otettu huomioon tämä päivitys. Tähtimäärä koskee myös ennen päivitettyä käsikirjaa olevia malleja, sillä muutoksella on vain vähäinen vaikutus pistemäärään.

Jalankulkijatörmäys

Puskuri suojasi jalankulkijan jalkoja täysien pisteiden arvoisesti. Konepellin etureuna puolestaan antoi huonon suojan kaikissa testatuissa kohdissa ja jäi ilman pisteitä. Konepelti suojasi päätä hyvin tai riittävästi. Suoja oli huono vain tuulilasinpilareiden kohdalla.

Turvavarusteet

Elektroninen ajonvakautusjärjestelmä on vakiovaruste ja vastaa Euro NCAPin vaatimuksia. Kaikilla paikoilla on turvavyömuistuttimet. Myös kuljettajan asettama huippunopeuden säädin on vakiovaruste ja se vastaa testivaatimuksia.

Kokonaisarvio:

5/5 tähteä

Auton tiedot

  • Testausvuosi:

    2013
  • Auton valmistaja:

    Mitsubishi
  • Malli:

    Outlander PHEV
  • Autoluokat:

    Pienet maastoautot

Arvio:

  • Aikuisten turvallisuus:

    0%
    88%
    100%
  • Lasten turvallisuus:

    0%
    84%
    100%
  • Jalankulkijoiden turvallisuus:

    0%
    64%
    100%
  • Turvallisuusjärjestelmät:

    0%
    81%
    100%