Autoliiton tiepalvelu - hinausauto auttaa tien päällä

Mitsubishi Pajero Pinin 2003

etutörmäys 8 (50%)
sivutörmäys 16 (89%)
turvavöiden muistutusjärjestelmä 0
kaikkiaan 24 pistettä
jalankulkijatörmäys 1 (3%)

Matkustamo muuttui epävakaaksi etutörmäyksessä. Kuljettajan puoleinen A-pilari siirtyi taaksepäin ja B-pilari taipui. Etumatkustajan rintakehän kuormitus nousi vaarallisen korkeaksi, kuljettaja puolestaan oli vaarassa loukkaantua jalkoihin ja sääriin. Sivutörmäyssuoja osoittautui kuitenkin hyväksi. Pienempi lapsi oli vaarassa loukata niskansa ja rintakehänsä etutörmäyksessä. Muuten turvaistuimet suojasivat pienet matkustajat hyvin. Jalankulkijoiden suoja oli erittäin heikko.

Etutörmäys

Turvavyöt ja turvatyynyt suojasivat kuljettajan hyvin, mutta ohjauspyörän liike ylöspäin aiheutti loukkaantumisvaaran. Matkustajan rintakehän kuormitus nousi vaarallisen korkeaksi. Mitsubishin mukaan Pajero Pininin etuturvavöissä on turvapysäyttimet, mutta testissä ei havaittu näiden toimineen. Kojelaudan takaisten kovien rakenteiden osumat vaaransivat kuljettajan jalat ja sääret, lisävaara aiheutui jalkatilan muodonmuutoksesta ja jarrupolkimen pitkästä liikkeestä taaksepäin. Takaistuimen selkänojan verhoilu rikkoutui turvavyön kohdalla, mikä saattaa johtaa turvavyön vaurioitumiseen. Mitsubishi ilmoitti korjaavansa vian 2004 Pajeroihin. Nelipaikkaisessa Pajero Pininissä ei ole takaistuimen keskipaikalla lainkaan turvavyötä.

Sivutörmäys

Ajoneuvon korkeus ja korkealle asennetut istuimet suojasivat matkustajat hyvin. Lisäksi istuimeen asennetut rintakehää suojaavat turvatyynyt alensivat loukkaantumisriskiä.

Lasten turvaistuin

Mitsubishi suosittelee molemmille lapsille kasvot menosuuntaan asennettuja turvaistuimia. Molemmat olivat suojattuina etutörmäyksessä, mutta pienemmän lapsen rintakehään ja niskaan kohdistui suuri kuormitus. Sivutörmäyksessä vanhemman lapsen pää oli vaarassa loukkaantua. Turvaistuimen asentamisesta selkä menosuuntaan etumatkustajan paikalle varoitettiin kolmella kielellä, mutta näistä kielistä yksikään ei käytössä siinä maassa, josta EuroNCAP hankki testiauton. Mitsubishi ilmoitti korjaavansa tämän puutteen.

Törmäys jalankulkijaan

Pajero jäi lähes vaille pisteitä ja tähtiä jalankulkijatestissä. Vain yksi konepellin alue suojasi jonkin verran. EuroNCAP kehottaa Mitsubishiä ottamaan jalankulkijat huomioon tulevien mallien suunnittelussa.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Auton tiedot

  • Testausvuosi:

    2003
  • Auton valmistaja:

    Mitsubishi
  • Malli:

    Pajero Pinin
  • Autoluokat:

    Pienet maastoautot

Arvio:

  • Aikuisten turvallisuus:

    3/5 tähteä
  • Lasten turvallisuus:

    -
  • Jalankulkijoiden turvallisuus:

    1/5 tähteä