Autoliiton tiepalvelu - hinausauto auttaa tien päällä

Nissan NV200 Evalia 2013

aikuismatkustajien suoja 25 pistettä (68 %)
lasten suoja 40 pistettä (81 %)
jalankulkijatörmäys 24 pistettä (67 %)
turvavarusteet 5 pistettä (55 %)

Nissan Evalia sai tulokseksi 3 tähteä

Nissan Evalian varusteluun kuuluvat kuljettajan ja etumatkustajan etuturvatyynyt, päätä suojaavat turvaverhot ja sivuturvatyynyt. Kuljettajan ja etumatkustajan turvavöissä on esikiristimet ja voimanrajoittimet. Etuistuimilla on turvavyömuistuttimet. Keski-istuimien reunapaikoilla on Isofix-kiinnikkeet turvaistuimille.

Aikuismatkustajien suoja

Etutörmäystestissä lattia oli repeytynyt irti A-pilarin liitoskohdasta. Useat pistehitsauskohdat lattian ja kynnyksen välistä olivat irronneet. Lisäksi kynnys oli taipunut sisäänpäin. Matkustamo arvioitiin turvallisuudeltaan epävakaaksi, mikä aiheutti pistemenetyksiä. Kuljettajan jalkatila oli myös vääntynyt, minkä vuoksi pistemäärää vähennettiin edelleen. Kuljettaja sai valtaosin vähäisen suojan. Sivutörmäyksessä rintakehä sai riittävän suojan ja muut vartalonosat hyvän suojan. Sivutörmäystä voimakkaammassa pylvästestissä rintakehä sai heikon suojan. Istuimet ja pääntuet antoivat vähäisen suojan peräänajoa seuraavaa piiskaniskuvammaa vastaan.

Lasten suoja

Evalia sai täydet pisteet 1,5-vuotiasta ja 3-vuotiasta simuloiville nukeille antamastaan suojasta etu- ja sivutörmäystestissä. Sivutörmäystestissä molemmat nuket pysyivät hyvin paikoillaan turvaistuimissaan, mikä ehkäisee tehokkaasti lapsen pään osumista auton rakenteisiin. Kolmivuotiasta simuloiva nukke pysyi hyvin paikoillaan etutörmäystestissä kasvot menosuuntaan asennetussa turvaistuimessa. Etumatkustajan turvatyynyn voi kytkeä pois, jolloin istuimella voi käyttää myös selkä menosuuntaan asennettavaa lastenistuinta. Kuljettaja ei kuitenkaan saa riittävän hyvää tietoa turvatyynyn tilasta, joten järjestelmä ei saanut pisteitä. Kokoluokkaan 2/3 kuuluvan turvaistuimen asennus taakse keskipaikalle epäonnistui, mutta muuten kaikki ne turvaistuintyypit, joihin auton istuimet on suunniteltu, saa asennettua kunnolla paikoilleen.

Jalankulkijatörmäys

Puskuri suojasi jalankulkijan jalkoja hyvin useimmissa testatuissa kohdissa. Konepellin etureuna antoi pääosin hyvän suojan lantion seudulle. Niissä kohdin konepeltiä, joihin jalankulkijan pää todennäköisimmin iskeytyisi, suoja oli riittävää tai vähäistä.

Turvavarusteet

Elektroninen ajonvakautusjärjestelmä on vakiovarusteena kaikissa Evalia-malleissa. Etuistuimien turvavyömuistuttimet ovat vakiovarusteita. Kuljettajan asettama maksiminopeudensäädin on lisävaruste. Se antaa vain visuaalisen varoituksen nopeuden ylittämisestä, joten sitä ei arvioitu Euro NCAP -testeissä.

Kokonaisarvio:

3/5 tähteä