Opel Ampera-e
aikuismatkustajien suoja 31,5 pistettä (82%)
lapsimatkustajien suoja 36,0 pistettä (73%)
jalankulkijan suoja 31,5 pistettä (75%)
turvavarusteet 8,7 pistettä (72%)
Opel Ampera-e sai tulokseksi 4 tähteä
Opel Ampera-e:n turvavarustelu
Etuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Päätä suojaava turvaverho: kaikilla paikoilla
Sivuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Lantioturvatyyny: kuljettaja, etumatkustaja
Polviturvatyyny: ei saatavilla
Turvavöiden esikiristimet: kaikilla paikoilla
Turvavöiden voimanrajoittimet: kaikilla paikoilla
Turvavyömuistuttimet: kuljettaja, etumatkustaja
Turvaistuinten Isofix-kiinnikkeet: takaistuimen reunapaikoilla
Aikuismatkustajien suoja
Matkustamon rakenteet säilyttivät hyvin muotonsa etutörmäyksessä. Kuljettajan ja etumatkustajan polvet ja reidet saivat hyvän suojan. Testin perusteella erikokoiset ja eri asennoissa istuvat henkilöt saivat samantasoisen suojan.
Koko keulan leveydeltä osuvassa etutörmäystestissä etumatkustajan kaikkien vartalonosien suoja oli hyvä ja takamatkustajan kaikkien vartalonosien suoja hyvä tai riittävä.
Sivutörmäystestissä kaikkien elintärkeiden vartalonosien suoja oli hyvä ja Ampera-e sai täydet pisteet. Sivutörmäystestiä voimakkaammassa pylvästestissä rintakehän suoja oli riittävä ja kaikkien muiden vartalonosien suoja oli hyvä.
Peräänajotestissä etuistuimien ja pääntukien suoja piiskaniskuvammoilta oli vähäinen. Myös takaistuinten suoja piiskaniskuvammoilta oli vähäinen. Vakiovarusteinen automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä tarjoaa piiskaniskuvammaa vastaan lisäsuojaa. Järjestelmä toimi hyvin taajamanopeuksilla tehdyissä testeissä ja onnistui estämään tai ehkäisemään törmäykset kaikilla testinopeuksilla. Järjestelmää ei kuitenkaan pisteytetty, sillä Ampera-e ei saanut riittävästi pisteitä piiskaniskuvammatesteistä.
Lapsimatkustajien suoja
Etutörmäyksessä kuusivuotiasta ja 10-vuotiasta simuloivat testinuket saivat hyvän suojan kaikille elintärkeille vartalonosille.
Sivutörmäystestissä kummatkin testinuket saivat hyvän suojan. Etumatkustajan turvatyynyn voi kytkeä pois käytöstä, jolloin tällä paikalla voidaan käyttää selkä menosuuntaan asennettavaa turvaistuinta. Kuljettaja saa selvän tiedon turvatyynyn tilasta, ja järjestelmä sai tästä pisteet. Takaistuimen reunapaikkojen iSize-merkinnät eivät vastanneet Euro NCAP:n vaatimuksia, joten iSize-turvaistuinten asennusta ei testattu. Lisäksi yksi etumatkustajan istuimelle asennettu turvavyökiinnitteinen turvaistuin ei läpäissyt testiä. Kaikki muut turvaistuimet, jotka autoon on tarkoitettu, sai asennettua kunnolla paikoilleen.
Jalankulkijan suoja
Konepelti suojasi jalankulkijan päätä valtaosin hyvin.
Puskurin suoja jalankulkijan jaloille oli hyvä. Myös jalankulkijan lantion saama suoja oli hyvä. Vakiovarusteinen automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä tunnistaa jalankulkijat ja toimi testeissä hyvin.
Turvavarusteet
Vakiovarusteinen aktiivinen kaistavahti ohjaa auton takaisin kaistalle, mikäli auto on ajautumassa pois ajokaistalta. Vakiovarusteena on myös kuljettajan asettama nopeusrajoitin. Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä toimi maantienopeuksilla tehdyissä testeissä hyvin, ja onnistui estämään tai ehkäisemään törmäykset kaikissa testeissä.
Kokonaisarvio:
Auton tiedot
-
Testausvuosi:
2017 -
Auton valmistaja:
Opel -
Malli:
Ampera-e -
Autoluokat:
Pienet perheautot
Arvio:
-
Aikuisten turvallisuus:
0%82% -
Lasten turvallisuus:
0%73% -
Jalankulkijoiden turvallisuus:
0%75% -
Turvallisuusjärjestelmät:
0%72%